Csak Európában több mint 30 millió vak és gyengén látó ember él, ugyanakkor az európai közlekedési rendszerek több mint 96%-a még mindig nem teljesen akadálymentes a látáskárosult emberek számára – különösen a Duna régióban. Sok vak és gyengén látó utas számára a repülős utazás, a vasúti vagy a városi tömegközlekedési eszközök használata is rendkívül nehéz, sőt, bizonyos esetekben lehetetlen. A „DANOVA – Innovatív közlekedési szolgáltatások vak és gyengén látó utasok részére a Duna régióban” elnevezésű, az Európai Unió Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogramjából finanszírozott program célja, hogy a vak és gyengénlátó utasok számára teljes mértékben, önállóan hozzáférhetővé tegye a légi, vízi és földi tömegközlekedési eszközök használatát. A transznacionális kezdeményezéshez és a 14 partnerből álló nemzetközi konzorciumhoz a Budapest Airport is csatlakozott, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) közösen. A Budapest Airport a DANOVA projekt keretében beltéri navigációs alkalmazást biztosít az önálló utazás megkönnyítése érdekében, valamint a repülőtér-üzemeltető a szoftveren felül, saját beruházásként, mintegy 31 ezer euró értékben 1100 méter hosszan taktilis sávokat is elhelyezett 2. Terminál tranzit területén.
A Budapest Airport és a BKK a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét, valamint a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületét is bevonta a projekt tervezésébe, hogy a fejlesztés valóban igazodjon a vakok és gyengénlátók igényeihez.
„Elkötelezettek vagyunk az esélyegyenlőség támogatása mellett, ezért kiemelt figyelmet fordítunk a fogyatékkal élő utasaink igényeire. A repülőtér túlnyomó részben eddig is akadálymentesített terület volt, szerződött egyészségügyi szolgáltató partnerünkkel pedig minden segítséget és támogatást megadtunk a vak és gyengén látó utasok számára. A DANOVA-projekt keretében az akadálymentes utazást támogató szolgáltatások köre egy dedikált navigációs applikációval is kiegészül, emellett különösen büszkék vagyunk rá, hogy a Budapest Airport résztvevő munkatársai kétalkalmas workshop keretében elsajátították a látássérült emberek segítéséhez szükséges tudást – fejtette ki Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok vezérigazgató-helyettese.
Hogyan működik a BindiMaps alkalmazás?
A Budapest Airport beltéri navigációs applikációt tett elérhetővé a 2. Terminál földi oldalán. Az Android és iOS eszközökre is letölthető alkalmazást, az ausztrál BindiMaps nevű cég hozta el Budapestre. A hangalapú vezérlés angol nyelven működik: az utas a telefonján elérhető kisegítő szolgáltatás segítségével bediktálja az applikációba a kívánt úticélt, az alkalmazás pedig 2-4 cm pontossággal elnavigálja őt a kiválasztott helyszínre. A fejlesztés precizitását jól mutatja, hogy az alkalmazás a női és férfi mosdókat is megkülönbözteti. A Budapest Airport az alkalmazás népszerűségétől függően a jövőben magyar nyelven is elérhetővé teszi a programot.
Az alkalmazás az érkező, belvárosba igyekvő utasokat elirányítja a 100E busz megállójáig. A dedikált repülőtéri buszokon – a 200E és 100E járatokon – hangosbemondás hívja fel a figyelmet a BindiMaps letöltésére és az alkalmazás beállításának módjára. A BindiMaps alkalmazásban egy térképalapú navigáció is elérhető, amely minden utas számára segítséget jelenthet a terminálon belüli tájékozódáshoz. Az applikációban mindemellett kerekesszékes üzemmódot is be lehet állítani, amely esetben a navigáció kikerüli a lépcsőket.
A DANOVA-projekt keretében továbbá a Budapest Airport jelenlegi weboldala (www.bud.hu) akadálymentesítési elemzését is elvégezte az Informatika a Látássérültekért Alapítvány közreműködésével. A vizsgálat eredményeit a vállalat az új honlapja fejlesztése során 2023 folyamán integrálja.