Ez az adat 5,99 százalékos növekedés 2023-hoz képest, ami ugyancsak rekordévnek számított, és 21,08 százalékos emelkedés a Covid-világjárvány előtti, 2019. évi forgalomhoz viszonyítva. A csúcsidőszakban, július-augusztusban több mint 120 ezer repülőgépet kellett kezelnie a HungaroControl Zrt.-nek.
A légiforgalom legnagyobb részét, csaknem 84 százalékát a Magyarország légterében átrepülő járművek teszik ki, tavaly összesen csaknem 960 ezer ilyen repülőgépet navigáltak a HungaroControl szakemberei.
Ez több mint 5 százalékos növekedés az előző évhez képest, a 2019-es adatokhoz viszonyítva pedig 26,62 százalékos emelkedés.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló repülőgépeivel kapcsolatban is emelkedést mért a HungaroControl 2024-ben. Emellett csaknem 60 ezer olyan kisrepülőgépet is kezelt a léginavigációs szolgáltató, amelyek a regionális, kisebb repülőterekről kerültek a légtérbe – ismertették.
A vállalat közölte: az évről évre növekvő forgalom kezelésére megerősített kapacitásokkal készül a biztonságos légi közlekedés érdekében. Tavaly 9 légiforgalmi irányító hallgató szerzett szakszolgálati engedélyt, további 11 külföldi irányító csatlakozott a HungaroControl állományához és 3, ideiglenesen külföldre igazolt hazai szakember tért vissza.
Az előrejelzések szerint 2025-ben szintén erős forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további légiforgalmi szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a szolgáltató.
Ilyen például a meteorológiai asszisztencia folyamatos jelenléte a munkateremben, a légtér logikai szerkezetének hatékonyabb működést célzó átalakítása, vagy a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek – jelezték.
A közlemény idézi Turi Ferencet, a HungaroControl vezérigazgatóját, aki elmondta: számos lépést tettek és tesznek annak érdekében, hogy minimalizálják a késéseket és hatékonyan kezeljék az átrepülő, valamint a le- és felszálló járatokat.