Genfben e-buszok bonyolítják majd a reptéri transzfert

Az elektromos árammal hajtott TOSA buszokkal számítások szerint évente akár 1000 tonnával kevesebb széndioxid kerülhet a levegőbe. 

Az ABB nyerte az áttörést jelentő 15 másodperces gyorstöltő technológia első jelentős nagyságrendű megrendelését, amellyel Genf tömegközlekedését kívánják CO2-mentessé tenni. 

A Transports Publics Genevois (TPG) genfi tömegközlekedési vállalat és a svájci székhelyű HESS autóbuszgyártó cég összesen 16 millió dollárt meghaladó értékű megrendelése 12 db teljes mértékben elektromos árammal hajtott TOSA busz (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) gyorstöltő és fedélzeti elektromos járműtechnológiájának szállítására terjed ki.

A megbízás keretében az ABB 13 db gyorstöltő állomást szállít és telepít a városi területen áthaladó autóbuszjárat útvonalán, ezenkívül három végállomási és négy darab garázsban elhelyezett busztöltő állomást is kiépít. Ez a rendszer lesz a világ leggyorsabb villámtöltő csatlakoztatástechnikai megoldása, hiszen 1 másodperc sem kell ahhoz, hogy a busz rákapcsolódjon a töltőpontra. Ezt követően a fedélzeti akkumulátorok 15 másodperc alatt töltődnek fel 600 kW elektromos energiával az arra kijelölt megállókban. A buszjárat végállomásain további 4-5 perces gyorstöltés elegendő az akkumulátorok teljes újratöltéséhez. Ezt az innovatív technológiát az ABB svájci mérnökei fejlesztették ki.

A 23-as vonalon üzemeltetett TOSA rendszer kiépítésére vonatkozó döntés azután született meg, hogy az e-buszok próbajáratai egy ideje már hibamentesen közlekedtek a genfi repülőtér és a város kiállítási központja, a Palexpo között. A 23-as járat útvonala némileg módosulni fog, hogy az újonnan épülő Praille-Acacias-Vernet elővárost is érintse, ahol 11 000 lakás és mintegy 11 000 munkavállaló számára elegendő területű irodahelyiség fog létesülni. A rendszer 2018-ra tervezett teljes beüzemelését követően a nagy befogadóképességű csuklós buszok tízpercenként indulnak majd mindkét végállomásról a csúcsforgalmi időszakban. A járat naponta 10 000-nél is több utast szállíthat, és a dízelmotoros autóbuszok kiváltása TOSA e-buszokkal nemcsak a zajterhelést fogja csökkenteni, hanem az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását is.

A HESS-től kapott megrendelés részeként az ABB 12 darab, egybeépített vontató és kiegészítő áramátalakító egységekből, tetőre szerelt akkumulátor egységekből, energiaátadó rendszerekből (ETS), továbbá állandó mágneses vontató motorokból álló erőátviteli megoldást biztosít a buszokhoz. A járatok megbízható, hatékony és biztonságos üzemeltetése érdekében mindkét szerződés ötéves karbantartási és szervizelési kötelezettséget ír elő.

„A TOSA rendszer kiépítése a 23-as vonalon a közös jövőképpel rendelkező, és arra áldozni kész állami és magánszektorbeli szereplők együttműködésének gyümölcse. Ez az innovatív projekt a jövő közlekedése felé nyit utat azzal, hogy fenntartható és környezetbarát tömegközlekedési megoldást kínál” – fejti ki Luc Barthassat, Genf városának közlekedésért és környezetvédelemért felelős állami tanácsosa.

Forrás: ABB/GyártásTrend


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.