„Én még akkor meg sem születtem” — tréfálkozott legszebb férfikora közepén túl járó Pedro Heilbron, a Copa Airlines vezérigazgatója, a Star Alliance igazgatótanácsának elnöke a huszadik évforduló alkalmából természetesen Frankfurtban tartott sajtótájékoztatón. A szövetség tagjává 2012-ben vált légitársaság vezetője elmondta: „Egyetlen légitársaság képtelen lefedni a teljes világot, csak egy szövetség képes erre.” Meglehet, egy szövetség tagságát többnyire nehézsúlyú vetélytársak alkotják (lásd a Turkish Airlines és a Lufthansa korábbi, németországi járatnyitások körüli torzsalkodását — V.A.), de éppen ez jelenti a kihívást, vagyis hogyan lehet őket közös célok érdekében összehozni. A Star Alliance-nek sikerült — büszkélkedett Heilbron. Átgondolt stratégia keretében hangolták össze egyebek mellett törzsutasprogramjukat, menetrendjeiket (közös kód alatt közlekedő járataik számának növekedése négyszeresen haladta meg a tagok saját járatainak bővülését), költöztek a zökkenőmentes utazást elősegítendő közös terminálokra; legutóbb a szintén szövetségi tag Croatia Airlines megújult zágrábi bázisán.
A szövetség légitársaságai 191 ország 1300 desztinációjára 2016-ban közel 700 millió utast szállítottak; bő egytizedét — 110 milliót — a Lufthansa Csoport légitársaságai. Ennek hallatán okkal merülhet fel a kérdés, hogy a csoport, de akár a Lufthansa szava többet nyom a latba a szövetségi döntéshozás során, illetve átvehetik-e erősödő légitársasági csoportok a szövetségek helyét? A Star Alliance vezérigazgatói pozícióját Mark Schwabtól közel egy éve Zürichben átvevő Jeffrey Goh kérdésünkre megnyugtatólag két nemmel felelt.
A tagfelvétel továbbra is szünetel
„Harmadik évtizedünkben is szeretnénk megőrizni vezető pozíciónkat” — szögezte le Jeffrey Goh. A célhoz vezető út azonban nem a tagok számának növelésén, hanem az utasélmény további fokozásán át vezet, különösen a digitális technikai kihívásainak megfelelve — magyarázta Heilbron. A törzsutas programok során esetleg nem jóváírt mérföldek miatt nem kell többé formanyomtatványt kitölteni, hanem bármelyik légitársaság esetében online elintézhető. 2016-ban indult útjára a baggage hub, ennek során utas és légitársaság online követheti csomagja útját feladástól a megérkezéséig. „Az utasok az ujjuk hegyével akarják irányítani az utazásukat” — utalt Pedro Heilbron az okos készülékek támasztotta elvárásoknak való megfelelés kényszerére. Ugyanakkor a digitális élményt zavarhatja az a Donald Trump varázscilinderéből előhúzott kezdeményezés, mely szerint a korábban egyes közel-keleti és afrikai repülőterekről induló járatokhoz hasonlóan biztonsági okokból az Európából érkezőkön betiltanák az okos telefonnál nagyobb készülékek fedélzetre vitelét. Goh és Heilbron egyelőre pletykának tekinti az értesülést, hozzátéve, hogy az ágazat érdekképviseleti szervei — IATA, ICAO — felvették a kapcsolatot a washingtoni illetékesekkel.
Digitális fejlődés ide vagy oda, továbbra is akadnak fehér foltok a szövetség térképén. Az óhajtott nagy Oroszország vezető légitársasága a SkyTeamet erősíti, hasonlóképpen mexikói tagjuk sincs. „Valóban nem repülünk a világ minden szegletébe, de ezen új tagok helyett csatlakozó partnerprogramunkkal segítünk” — reagált Goh. A partnerprogram keretében nem tagként akár fapadosok is társulhatnak, amennyiben képesek prémium utasok számára is elfogadható terméket kínálni. A program első madara a South African Airways-leány Mango volt. Ezen a héten Sanghajban a Juneyao Airlines ír alá együttműködési megállapodást Jeffrey Goh-ékkal. Mi több, a tagok szabadon alapíthatnak szövetségen kívüli partnereikkel vegyesvállalatot.
„Alig 10 éve azzal riogattak, hogy az emberek nem fognak repülni, üzleti utazások videókonferenciákká válnak. Ehhez képest ma többen repülnek, mint valaha” — nyugtatta Jeffrey Goh a növekvő kapacitások megtöltése fölött aggodalmaskodóknak.
Magyarországon Star Alliance-tagok — Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss, Turkish Airlines, LOT, Aegean, a vissza-visszatérő TAP és SAS, Air Canada Rouge, Air China, Egyptair, valamint charterekkel az Asiana Airlines— uralják a hagyományos, hálózati légitársaságok terepét. Csak a Lufthansa Csoport 1,6 millió utast szállított 2016-ban Budapestről és Debrecenből.