Star Alliance: húszéves a világ legnagyobb légi szövetsége

1997. május 14-én, 32 fokos melegben jelentette be 5 légitársaság — Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai Airways és a United Airlines — az első légiszövetség megalapítását Frankfurtban. Talán sokakban megvan az az emlékezetes, a szövetség logójának alapjául szolgáló kép, ahogy az öt társaság legnagyobb típusainak orra egymást piszézi a frankfurti betonon. Ma már nehezen lehetne hasonló képet készíteni: az ötök 28-ra bővültek, a Star Alliance pedig őrzi vezető pozícióját. Beszámolónk a születésnapi ünnepségről Frankfurtból.

„Én még akkor meg sem születtem” — tréfálkozott legszebb férfikora közepén túl járó Pedro Heilbron, a Copa Airlines vezérigazgatója, a Star Alliance igazgatótanácsának elnöke a huszadik évforduló alkalmából természetesen Frankfurtban tartott sajtótájékoztatón. A szövetség tagjává 2012-ben vált légitársaság vezetője elmondta: „Egyetlen légitársaság képtelen lefedni a teljes világot, csak egy szövetség képes erre.” Meglehet, egy szövetség tagságát többnyire nehézsúlyú vetélytársak alkotják (lásd a Turkish Airlines és a Lufthansa korábbi, németországi járatnyitások körüli torzsalkodását — V.A.), de éppen ez jelenti a kihívást, vagyis hogyan lehet őket közös célok érdekében összehozni. A Star Alliance-nek sikerült — büszkélkedett Heilbron. Átgondolt stratégia keretében hangolták össze egyebek mellett törzsutasprogramjukat, menetrendjeiket (közös kód alatt közlekedő járataik számának növekedése négyszeresen haladta meg a tagok saját járatainak bővülését), költöztek a zökkenőmentes utazást elősegítendő közös terminálokra; legutóbb a szintén szövetségi tag Croatia Airlines megújult zágrábi bázisán.



A szövetség légitársaságai 191 ország 1300 desztinációjára 2016-ban közel 700 millió utast szállítottak; bő egytizedét — 110 milliót — a Lufthansa Csoport légitársaságai. Ennek hallatán okkal merülhet fel a kérdés, hogy a csoport, de akár a Lufthansa szava többet nyom a latba a szövetségi döntéshozás során, illetve átvehetik-e erősödő légitársasági csoportok a szövetségek helyét? A Star Alliance vezérigazgatói pozícióját Mark Schwabtól közel egy éve Zürichben átvevő Jeffrey Goh kérdésünkre megnyugtatólag két nemmel felelt.

A tagfelvétel továbbra is szünetel

„Harmadik évtizedünkben is szeretnénk megőrizni vezető pozíciónkat” — szögezte le Jeffrey Goh. A célhoz vezető út azonban nem a tagok számának növelésén, hanem az utasélmény további fokozásán át vezet, különösen a digitális technikai kihívásainak megfelelve — magyarázta Heilbron. A törzsutas programok során esetleg nem jóváírt mérföldek miatt nem kell többé formanyomtatványt kitölteni, hanem bármelyik légitársaság esetében online elintézhető. 2016-ban indult útjára a baggage hub, ennek során utas és légitársaság online követheti csomagja útját feladástól a megérkezéséig. „Az utasok az ujjuk hegyével akarják irányítani az utazásukat” — utalt Pedro Heilbron az okos készülékek támasztotta elvárásoknak való megfelelés kényszerére. Ugyanakkor a digitális élményt zavarhatja az a Donald Trump varázscilinderéből előhúzott kezdeményezés, mely szerint a korábban egyes közel-keleti és afrikai repülőterekről induló járatokhoz hasonlóan biztonsági okokból az Európából érkezőkön betiltanák az okos telefonnál nagyobb készülékek fedélzetre vitelét. Goh és Heilbron egyelőre pletykának tekinti az értesülést, hozzátéve, hogy az ágazat érdekképviseleti szervei — IATA, ICAO — felvették a kapcsolatot a washingtoni illetékesekkel.

Digitális fejlődés ide vagy oda, továbbra is akadnak fehér foltok a szövetség térképén. Az óhajtott nagy Oroszország vezető légitársasága a SkyTeamet erősíti, hasonlóképpen mexikói tagjuk sincs. „Valóban nem repülünk a világ minden szegletébe, de ezen új tagok helyett csatlakozó partnerprogramunkkal segítünk” — reagált Goh. A partnerprogram keretében nem tagként akár fapadosok is társulhatnak, amennyiben képesek prémium utasok számára is elfogadható terméket kínálni. A program első madara a South African Airways-leány Mango volt. Ezen a héten Sanghajban a Juneyao Airlines ír alá együttműködési megállapodást Jeffrey Goh-ékkal. Mi több, a tagok szabadon alapíthatnak szövetségen kívüli partnereikkel vegyesvállalatot.

„Alig 10 éve azzal riogattak, hogy az emberek nem fognak repülni, üzleti utazások videókonferenciákká válnak. Ehhez képest ma többen repülnek, mint valaha” — nyugtatta Jeffrey Goh a növekvő kapacitások megtöltése fölött aggodalmaskodóknak.



Magyarországon Star Alliance-tagok — Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss, Turkish Airlines, LOT, Aegean, a vissza-visszatérő TAP és SAS, Air Canada Rouge, Air China, Egyptair, valamint charterekkel az Asiana Airlines— uralják a hagyományos, hálózati légitársaságok terepét. Csak a Lufthansa Csoport 1,6 millió utast szállított 2016-ban Budapestről és Debrecenből.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.