Star Alliance: húszéves a világ legnagyobb légi szövetsége

1997. május 14-én, 32 fokos melegben jelentette be 5 légitársaság — Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai Airways és a United Airlines — az első légiszövetség megalapítását Frankfurtban. Talán sokakban megvan az az emlékezetes, a szövetség logójának alapjául szolgáló kép, ahogy az öt társaság legnagyobb típusainak orra egymást piszézi a frankfurti betonon. Ma már nehezen lehetne hasonló képet készíteni: az ötök 28-ra bővültek, a Star Alliance pedig őrzi vezető pozícióját. Beszámolónk a születésnapi ünnepségről Frankfurtból.

„Én még akkor meg sem születtem” — tréfálkozott legszebb férfikora közepén túl járó Pedro Heilbron, a Copa Airlines vezérigazgatója, a Star Alliance igazgatótanácsának elnöke a huszadik évforduló alkalmából természetesen Frankfurtban tartott sajtótájékoztatón. A szövetség tagjává 2012-ben vált légitársaság vezetője elmondta: „Egyetlen légitársaság képtelen lefedni a teljes világot, csak egy szövetség képes erre.” Meglehet, egy szövetség tagságát többnyire nehézsúlyú vetélytársak alkotják (lásd a Turkish Airlines és a Lufthansa korábbi, németországi járatnyitások körüli torzsalkodását — V.A.), de éppen ez jelenti a kihívást, vagyis hogyan lehet őket közös célok érdekében összehozni. A Star Alliance-nek sikerült — büszkélkedett Heilbron. Átgondolt stratégia keretében hangolták össze egyebek mellett törzsutasprogramjukat, menetrendjeiket (közös kód alatt közlekedő járataik számának növekedése négyszeresen haladta meg a tagok saját járatainak bővülését), költöztek a zökkenőmentes utazást elősegítendő közös terminálokra; legutóbb a szintén szövetségi tag Croatia Airlines megújult zágrábi bázisán.



A szövetség légitársaságai 191 ország 1300 desztinációjára 2016-ban közel 700 millió utast szállítottak; bő egytizedét — 110 milliót — a Lufthansa Csoport légitársaságai. Ennek hallatán okkal merülhet fel a kérdés, hogy a csoport, de akár a Lufthansa szava többet nyom a latba a szövetségi döntéshozás során, illetve átvehetik-e erősödő légitársasági csoportok a szövetségek helyét? A Star Alliance vezérigazgatói pozícióját Mark Schwabtól közel egy éve Zürichben átvevő Jeffrey Goh kérdésünkre megnyugtatólag két nemmel felelt.

A tagfelvétel továbbra is szünetel

„Harmadik évtizedünkben is szeretnénk megőrizni vezető pozíciónkat” — szögezte le Jeffrey Goh. A célhoz vezető út azonban nem a tagok számának növelésén, hanem az utasélmény további fokozásán át vezet, különösen a digitális technikai kihívásainak megfelelve — magyarázta Heilbron. A törzsutas programok során esetleg nem jóváírt mérföldek miatt nem kell többé formanyomtatványt kitölteni, hanem bármelyik légitársaság esetében online elintézhető. 2016-ban indult útjára a baggage hub, ennek során utas és légitársaság online követheti csomagja útját feladástól a megérkezéséig. „Az utasok az ujjuk hegyével akarják irányítani az utazásukat” — utalt Pedro Heilbron az okos készülékek támasztotta elvárásoknak való megfelelés kényszerére. Ugyanakkor a digitális élményt zavarhatja az a Donald Trump varázscilinderéből előhúzott kezdeményezés, mely szerint a korábban egyes közel-keleti és afrikai repülőterekről induló járatokhoz hasonlóan biztonsági okokból az Európából érkezőkön betiltanák az okos telefonnál nagyobb készülékek fedélzetre vitelét. Goh és Heilbron egyelőre pletykának tekinti az értesülést, hozzátéve, hogy az ágazat érdekképviseleti szervei — IATA, ICAO — felvették a kapcsolatot a washingtoni illetékesekkel.

Digitális fejlődés ide vagy oda, továbbra is akadnak fehér foltok a szövetség térképén. Az óhajtott nagy Oroszország vezető légitársasága a SkyTeamet erősíti, hasonlóképpen mexikói tagjuk sincs. „Valóban nem repülünk a világ minden szegletébe, de ezen új tagok helyett csatlakozó partnerprogramunkkal segítünk” — reagált Goh. A partnerprogram keretében nem tagként akár fapadosok is társulhatnak, amennyiben képesek prémium utasok számára is elfogadható terméket kínálni. A program első madara a South African Airways-leány Mango volt. Ezen a héten Sanghajban a Juneyao Airlines ír alá együttműködési megállapodást Jeffrey Goh-ékkal. Mi több, a tagok szabadon alapíthatnak szövetségen kívüli partnereikkel vegyesvállalatot.

„Alig 10 éve azzal riogattak, hogy az emberek nem fognak repülni, üzleti utazások videókonferenciákká válnak. Ehhez képest ma többen repülnek, mint valaha” — nyugtatta Jeffrey Goh a növekvő kapacitások megtöltése fölött aggodalmaskodóknak.



Magyarországon Star Alliance-tagok — Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss, Turkish Airlines, LOT, Aegean, a vissza-visszatérő TAP és SAS, Air Canada Rouge, Air China, Egyptair, valamint charterekkel az Asiana Airlines— uralják a hagyományos, hálózati légitársaságok terepét. Csak a Lufthansa Csoport 1,6 millió utast szállított 2016-ban Budapestről és Debrecenből.


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.