Így is lehet légitársaságot megújítani

Az utóbbi hónapokban sorra indultak hazánkban kezdeményezések, különböző nevű „nemzetinek” kikiáltott légitársaságok alapítására, de a komolytalan kezdeményezések eddig csak bizonyos emocionális érzelmeket elégítettek ki, látható és konkrét eredmények nélkül.

Közelünkben viszont a Lithuanian litván légitársaság a csőd után újjá alakítva Air Lituanica néven ismét megindította a forgalmát, mint új nemzeti légitársaság. Mivel e hó elejétől Litvánia vette át az EU soros elnöki tisztét, a cég vezetői ezt a politikailag is megfelelő alkalmat kihasználva, egy hosszabb előkészítési idő után bejelentették az új nemzeti  légi társaság megindítását. Ez a szomszédos Észtországból átvett Embraer-170-es gépekkel e hó elején már el is indult az első járattal, stílszerűen Brüsszelbe az EU fővárosba. A későbbiekben tervezik, hogy nagyobb géppel az E-175-el fogják, többek között ezt az útvonalat is repülni.

A Lithuanica egy 1933-ból származó klasszikus repülős cég név. A litvánok első sikeres óceán átrepülő gépének ez volt a neve. A litvánok nem akartak egyedül és csak saját erővel kitörni a piacra, ezért az észt Estonian Airlinesssal igen szoros kooperációban dolgoznak. A gépeket átmenetileg észt pilóták repülik, míg az új cég saját szakemberei befejezik az átképzést és megszerzik a szakszolgálati engedélyeket. De mivel ez a stewardesseknél egy egyszerűbb és gyorsabb folyamat volt, így az utas kabinban az utas kiszolgálás színvonalát emelve, litván légiutas-kísérők dolgoznak. Közös járatszámmal üzemelnek az észtekkel és összehangolták az Estonian Airlinessal a helyfoglalási, tarifális és menetrend szerkesztési előírásaikat is. Igen érdekes a cég tulajdonosi felépítése is, bár nem teljesen egyértelmű az összetétel.

A Lithuanian információi szerint a résztulajdonosok között 83 százalékban a Start Vilnius, a litván főváros, illetve 17 százalékban a magánbefektetőket tömörítő Lituanica Club található. A szakmailag jól értesült Air Transport World tájékoztatása szerint viszont a városi hatóságok csak 34 százalékot, a Lituanica Club 17 százalékot birtokolnak és a többi részesedés egy „magánbefektetői” csoporté. Erikas Zubrus légitársasági elnök szerint az első járatokra, így az időközben megindított amsterdami járatra is, sokkal több külföldi, mint hazai utas váltott jegyet, mely szerinte máris egy komoly bizalmi megnyilvánulás az új szállító részére.

A biztató kezdet után azt tervezik, hogy már augusztusban ünnepelhetnek egy sor új járatindítást, a berlini, a moszkvai a müncheni és a prágai vonalukon is. A cég vezetői sokat tanultak a korábbi litván nemzeti fuvarozó hibáiból és magukat az európai menetrendszerű és fapados légi szállítói közé akarják pozícionálni. Terveik szerint már az első évben legalább 15-20 százalékkal remélnek a vilniusi repülőtér forgalmából részesedni. A desztinációik meghatározásánál azt a rendszert követik, hogy olyan városokba repülnek, ahová mások, kihasználtság hiányában a járataikat megszüntették. Arra törekszenek, hogy a menetrend és a kapacitásuk, célállomás orientált legyen és megfeleljen úgy a business, mint a turisztikai forgalom piaci igényeinek. A tervezett útvonalaikon korábban például az Estonian Airlines és a svéd Skyways Boeing 737-as típussal repültek a saját észtországi és svédországi hub-jukra koncentrált menetrenddel.

A Lituanica ezt a trendet megfordította és a marketing kutatásaik során számukra megfelelőbb, Vilnius központú menetrendet publikál, olyan célállomásokra, ahonnan az országon belüli, vagy akár tengerentúli desztinációkhoz is jó csatlakozása lesz. A nagy európai légitársaságokhoz hasonlóan egy járaton három tarifaosztályt vezettek be, melyekből úgy az üzleti, mint az economy-n utazók is profitálhatnak. Fedélzeti kiszolgálásuk a hazai, nemzeti konyha és a nemzetközi menük felszolgálását ötvözi. A társaság 2015-ig azt tervezi, hogy 13-16 európai üzleti és turista desztinációt fog üzemeltetni és évi 500-600 ezer utast tervez szállítani.

Az áru- és a postai szállítással lesznek ugyan kapacitás problémák, de ezeket remélhetőleg a járatsűrítések megoldják majd.

Az sem egy elhanyagolható szempont, hogy két éven belül kb. 1800-2000 új munkahelyet teremtenek az országon belül és kívül is. Mindenesetre a megindult brüsszeli járat már biztató eredményeket hozott, köszönve a soros EU elnökségnek.   


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.