Így is lehet légitársaságot megújítani

Az utóbbi hónapokban sorra indultak hazánkban kezdeményezések, különböző nevű „nemzetinek” kikiáltott légitársaságok alapítására, de a komolytalan kezdeményezések eddig csak bizonyos emocionális érzelmeket elégítettek ki, látható és konkrét eredmények nélkül.

Közelünkben viszont a Lithuanian litván légitársaság a csőd után újjá alakítva Air Lituanica néven ismét megindította a forgalmát, mint új nemzeti légitársaság. Mivel e hó elejétől Litvánia vette át az EU soros elnöki tisztét, a cég vezetői ezt a politikailag is megfelelő alkalmat kihasználva, egy hosszabb előkészítési idő után bejelentették az új nemzeti  légi társaság megindítását. Ez a szomszédos Észtországból átvett Embraer-170-es gépekkel e hó elején már el is indult az első járattal, stílszerűen Brüsszelbe az EU fővárosba. A későbbiekben tervezik, hogy nagyobb géppel az E-175-el fogják, többek között ezt az útvonalat is repülni.

A Lithuanica egy 1933-ból származó klasszikus repülős cég név. A litvánok első sikeres óceán átrepülő gépének ez volt a neve. A litvánok nem akartak egyedül és csak saját erővel kitörni a piacra, ezért az észt Estonian Airlinesssal igen szoros kooperációban dolgoznak. A gépeket átmenetileg észt pilóták repülik, míg az új cég saját szakemberei befejezik az átképzést és megszerzik a szakszolgálati engedélyeket. De mivel ez a stewardesseknél egy egyszerűbb és gyorsabb folyamat volt, így az utas kabinban az utas kiszolgálás színvonalát emelve, litván légiutas-kísérők dolgoznak. Közös járatszámmal üzemelnek az észtekkel és összehangolták az Estonian Airlinessal a helyfoglalási, tarifális és menetrend szerkesztési előírásaikat is. Igen érdekes a cég tulajdonosi felépítése is, bár nem teljesen egyértelmű az összetétel.

A Lithuanian információi szerint a résztulajdonosok között 83 százalékban a Start Vilnius, a litván főváros, illetve 17 százalékban a magánbefektetőket tömörítő Lituanica Club található. A szakmailag jól értesült Air Transport World tájékoztatása szerint viszont a városi hatóságok csak 34 százalékot, a Lituanica Club 17 százalékot birtokolnak és a többi részesedés egy „magánbefektetői” csoporté. Erikas Zubrus légitársasági elnök szerint az első járatokra, így az időközben megindított amsterdami járatra is, sokkal több külföldi, mint hazai utas váltott jegyet, mely szerinte máris egy komoly bizalmi megnyilvánulás az új szállító részére.

A biztató kezdet után azt tervezik, hogy már augusztusban ünnepelhetnek egy sor új járatindítást, a berlini, a moszkvai a müncheni és a prágai vonalukon is. A cég vezetői sokat tanultak a korábbi litván nemzeti fuvarozó hibáiból és magukat az európai menetrendszerű és fapados légi szállítói közé akarják pozícionálni. Terveik szerint már az első évben legalább 15-20 százalékkal remélnek a vilniusi repülőtér forgalmából részesedni. A desztinációik meghatározásánál azt a rendszert követik, hogy olyan városokba repülnek, ahová mások, kihasználtság hiányában a járataikat megszüntették. Arra törekszenek, hogy a menetrend és a kapacitásuk, célállomás orientált legyen és megfeleljen úgy a business, mint a turisztikai forgalom piaci igényeinek. A tervezett útvonalaikon korábban például az Estonian Airlines és a svéd Skyways Boeing 737-as típussal repültek a saját észtországi és svédországi hub-jukra koncentrált menetrenddel.

A Lituanica ezt a trendet megfordította és a marketing kutatásaik során számukra megfelelőbb, Vilnius központú menetrendet publikál, olyan célállomásokra, ahonnan az országon belüli, vagy akár tengerentúli desztinációkhoz is jó csatlakozása lesz. A nagy európai légitársaságokhoz hasonlóan egy járaton három tarifaosztályt vezettek be, melyekből úgy az üzleti, mint az economy-n utazók is profitálhatnak. Fedélzeti kiszolgálásuk a hazai, nemzeti konyha és a nemzetközi menük felszolgálását ötvözi. A társaság 2015-ig azt tervezi, hogy 13-16 európai üzleti és turista desztinációt fog üzemeltetni és évi 500-600 ezer utast tervez szállítani.

Az áru- és a postai szállítással lesznek ugyan kapacitás problémák, de ezeket remélhetőleg a járatsűrítések megoldják majd.

Az sem egy elhanyagolható szempont, hogy két éven belül kb. 1800-2000 új munkahelyet teremtenek az országon belül és kívül is. Mindenesetre a megindult brüsszeli járat már biztató eredményeket hozott, köszönve a soros EU elnökségnek.   


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.