Ilyen lesz a 21 milliárd forintból megújuló debreceni főpályaudvar

Huszonegy milliárd forintból épül Debrecenben az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ, a Debreceni Főpályaudvar. A jelenlegi MÁV állomás központi épülete megújulva, bővítve közvetlen átszállást biztosít majd az utasoknak a vasúti járatokra, helyközi és helyi járatú autóbuszokra, villamosokra, trolibuszokra. A repülőtérre pedig majd vasúton juthatnak ki az utasok. 

Debrecen vasútállomását a II. világháborúban lebombázták, a világégés áldozat lett az a városrész. Később a romokat lebontották és új állomást építettek, s 1961-ben adtak át rendeltetésének a Nagyállomást. Az akkori kor színvonalának megfelelő, modern épülethez azóta nem nyúltak. Az önkormányzat a közlekedés fejlesztésére 2013-ban kiírta a pályázatot az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ tervpályázatára. Még abban az évben győztes hirdetett az Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.-k javára. A Nagyállomáson tartott mai sajtótájékoztatón mutatta be a terveket Papp László polgármester, Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, és a tervezők.

A föld alá is építkeznek

A helyi közösségi közlekedés megújult, új villamosok, autóbuszok, trolibuszok álltak forgalomba, s új életre kapott a repülőtér is. A közösségi közlekedést fogja össze majd az Az Intermodális Közösségi Központ, mely a modern európai közlekedés szimbóluma lesz. Minden közlekedési ágat integrál a centrum, és új arculatot kap az előtte fekvő Petőfi tér is. Orbán Viktor miniszterelnök május 18-án mondta ki az Európai Unió és a kormány általi támogatás összegét, a 21 milliárd forintot, s azt is hozzátette, minden bizonnyal kacslábon forgó lesz az épület. Valóban impozáns lesz, de nem pazarló, funkcionalitás, attraktivitás és hatékonyság jellemzi – mondta Papp László polgármester. – 115. 000 négyzetmétert érint a fejlesztés. A vasútállomás jelenlegi épülete megmarad, de lebontják a keleti szárnyát, s felújítják a nyugatit. Épül hozzá két új irodaszárny 8700 négyzetméteren a közlekedési vállalatok központjának, a forgalomirányításnak, s üzleti egységeknek. Oda tervezik Debrecen smart city központját is. A tér alatt 12.000 négyzetméteres autóbusz pályaudvar épül. Az adja a főpályaudvar urbanisztikai értékét, hogy a föld alá vezetik a közlekedést a környékéről az élhető város érdekében.

Eltűnik a forgalom a városrészből

Eltüntetik a forgalmat ebből a városrészből, s az ország legforgalmasabb útjának, a Nagyállomás előtti teret átszelő 4-es számú főútvonalnak a forgalmát is a föld alá vezetik a Vörösmarty és a Varga utca között. Ott lépnek majd be a buszok a pályaudvarra. A villamos közlekedés a föld felett marad, kerékpáros és gyalogos közlekedéssel együtt, és még két megállóhely épül a kötöttpályás járműveknek. A főpályaudvar keleti oldalán 390 férőhelyes 11.000 négyzetméteres parkolóház épül, s ott kap helyet a taxiállomás is, valamint 150 kerékpár tárolására fedett kerékpártároló. A Nagyállomás előtti Petőfi tér nagy, forgalmas útkereszteződése 3 év múlva a múlté lesz. Megújul a park, lineáris szökőkúttal, vízi játszótérrel, zöld felületekkel, utcabútorokkal s a villamos vonallal alkot modern környezetet és közlekedést. A háborúban elpusztult, Deák térnek nevezett környék lebombázott épületeit, a törvényszéket, a zsinagógát valamilyen formában szeretnék láttatni, ezért eredeti állapotukban vizualizálják a térre. A jelenleg Nagyállomásként emlegetett épületet nem véletlenül nevezték a sajtótájékoztatón következetesen főpályaudvarnak. Ugyanis a 100-as vasútvonal felújításának részeként új vasúti megállókat építenek ki Apafa és a Fényesudvar környékén, tehát a jelenlegi nagyállomásé a főpályaudvari funkció. A 21 milliárdos beruházáshoz várja a város a támogatás kiírását. 2016-ban indul a pályázat kivitelezési tervezése, a jövő év második felében kezdődnek az építkezések, s 2018-tól működik a főpályaudvar 2019-es átadással.

Összehangolt menetrend

Nagyon fontos beruházása ez Magyarországnak, a polgári berendezkedési program szimbolikus állomása. Az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ a különféle közlekedési eszközök, módok közötti váltást jelenti – fordította le az idegen szavakat Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A fejlesztés magával hozza az összehangolt vasúti és autóbusz menetrend, az egységes utas tájékoztatás és egységes tarifarendszer életbe lépését. Egy jeggyel juthat el majd az utas úti céljába. A beruházás az Integrált Közlekedésfejlesztés Operatív Program keretében valósul meg.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.