Európa elsőszámú légiközlekedési hálózatát üzemeltető easyJet az Airbus-szal és a Nicarnica Aviationnel az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után indította el az ún. AVOID technológia kidolgozását. A soron következő, augusztusban induló kísérletben két Airbus tesztrepülőgép vesz részt: az egyik a vulkáni hamut oszlatja szét a légtérben, - ami így egy mesterséges vulkáni hamufelhőt hoz létre, - míg a másik AVOID technológiával felszerelt tesztrepülőgép több mint 30 000 láb magasságban igyekszik észlelni és elkerülni a hamufelhőt. A kísérlet kezdetén a Seviri és Calypso műholdak az űrből is képesek lesznek rögzíteni a vulkáni hamufelhő képét, ezáltal is bizonyítva az AVOID technológia pontosságát és hatékonyságát.
A rendszer működési elve az időjárási radarokhoz hasonlítható: az infravörös technológiával ellátott repülőgépek képeket közvetítenek a pilótáknak és a légiirányító központoknak, így akár már 100 km-es látótávolságon belül, 5000 és 50 000 láb magasság között is érzékelhetőek majd a vulkáni hamufelhők. Egy esetleges vulkánkitörés esetén, az AVOID élő, egyidejű információt tud küldeni a légkörben található aktuális hamu mennyiségéről, így azok a légterek, amelyek közvetlenül nem érintettek a vulkánkitörés által, fennakadás nélkül használhatóak lesznek.
„Az izlandi vulkánok továbbra is valós veszélyt jelentenek, ezért az AVOID technológia véglegesítése és élesítése fontosabb, mint valaha" - nyilatkozta Ian Davies, easyJet műszaki igazgatója. "Biztosítanunk kell, hogy ne fordulhasson elő az, ami 2010 tavaszán, amikor is napokra leállt a légi forgalom. Az augusztusi kísérlet egy következő fontos lépés a technológia tesztelésében.”
„Az AVOID tesztelése egy tökéletes tudományos kísérletnek ígérkezik, hiszen pontosan tudni fogjuk, mennyi vulkáni hamut engedtünk a légkörbe, mérni tudjuk annak légköri koncentrációját és összetételét. Miután az AVOID is méri és elemzi az adatokat, jól látható lesz a technológia megbízhatósága” - mondta a kísérletről Dr Fred Prata, az Avoid technológia feltalálója.