Néhány évvel ezelőtt, az internet turizmuson belüli térhódításának kezdetén sokan az "ügynök haláláról" beszéltek, azaz a viszoneladók, a travel agentek megszűnését jósolták.
Az internet azóta változatlan intenzitással hódít teret, ám jól prosperálnak az utazási irodák is. Vajon mit hoz a jövő? - erről kérdeztünk néhány érintettet e heti körkérdésünkben.
Molnár Gabiella (ügyvezető igazgató, Blaguss-Volánbusz): Mintegy 3-4 éve Berlinben a DRV kongresszusán már megkongatták a vészharangot az utazási irodák jövője fölött, mondván, hogy az elektronikus értékesítés belépésével megszűnik elsődleges szerepük. A félelmük azonban nem volt indokolt, s ezt már ők is belátták, mivel legfeljebb a szálloda- és a repülőjegy foglalásoknál kap nagyobb jelentőséget az interneten. Úgy vélem, és a jelenlegi tapasztalatok is azt igazolják, hogy az incentive utak összeállításánál, az egyéni üdüléseknél, a körutaknál, a desztinációk kiválasztásánál továbbra is nagyobb súlyt képvisel a személyes kontaktus, az irodák dolgozóinak ajánlása. A kézbevehető, írott infromációkat tartalmazó katalógusokban való böngészés, a magazinok összehasonlítása még sokáig nem fog kimenni a divatból. A megbízható, korrekt információkkal szolgáló utazási irodáknak a közeljövőben még nincs mitől félniük.
Magyariné Tóth Anikó (Árkádia Utazda): Egy bizonyos réteg, főleg a tehetősebb fiatalabbak biztosan rákapnak az internetre, de mivel minden felmerülő kérdésre ott nem fognak választ kapni, ezért még sokáig szükségük lesz az utazási irodákra is. A személyes, emberi kapcsolatot, az ügyintézők tapasztalatát, utasra szabott információját az elektronikus értékesítési módszerek még sokáig nem tudják pótolni.
Szathmáry Adrienne (értékesítési igazgató, F&F Utazási Iroda): Véleményem szerint a jövőben egyre többen veszik majd igénybe az internetes foglalásokat, de a magyar utazóközönség nagyobb része még sokáig ragaszkodni fog a személyes kontaktushoz, a különböző kérdések közvetlen megvitatásához, a csak az ő számára szolgáló információhoz. Éppen ezért egyre nagyobb szerephez jut az udvarias, kedves, türelmes kiszolgálás, a felvilágosítás, a sokoldalúan képzett munkatársak igyekezete. Már most észrevehető, hogy az utasok egyre inkább az olyan irodákat részesítik előnyben, amelyek minőségi szolgáltatást ajánlanak.
Joóné Breznay Beatrix (ügyvezető igazgató, 5 Kontinens Utazási Iroda): Egyhamar az utazási irodáknak nem kell attól tartani, hogy az utasok nagy százalékban átpártolnak az internetes foglaláshoz. Különösen nem Magyarországon. Bár vannak, akik eleve informálódnak az utak, a szállodák és az árak felől az interneten, de sok kérdésükre nem kapnak megfelelő választ, s ezért a már ismert, megszokott utazási irodájuknál foglalják le szállásukat, utazásaikat. Arról nem is szólva, hogy a szállodák árainál az utazási irodák árai rendszerint kedvezőbbek, s ezt az utasok is tudják. Az üdüléseknél pedig eleve jobb árakat kínálunk, mintha egyénileg foglalnák le azokat az utazni vágyó turisták.
Juhász Margit (koordinátor, OTP Travel): Magyarországon még kevesen tudnak élni az elektronikus információkkal, s ők is főleg a fiatalok köréből kerülnek ki. Véleményem szerint még minimum 10 év kell ahhoz, hogy általánossá váljon Magyarországon az internet használata, bár az utóbbi évek robbanásszerű internet-előretörése előrevetíti, hogy néhány éven belül vezető szerephez jut az idegenforgalom területén is. De az utasok közül sokan még akkor is előnyben fogják részesíteni a személyes kontaktust, az információ közvetlenségét, mivel nem mindenki tudja pontosan, hogy mit akar, hol, milyen körülmények és anyagi feltételek mellett szeretné eltölteni szabadidejét. Azok az utazási irodák, amelyek felkészült munkatársakkal rendelkeznek, teljes körű kiszolgálást nyújtanak és a turistának szinte még a gondolatát is ki tudják találni, - vagyis a bizonytalankodó utasoknak olyan tanáccsal képesek szolgálni, amely megfelel elképzeléseiknek - még sok évig talpon maradnak, és pótolhatatlanok lesznek.