Az úgynevezett taxis hiénának országimázsunk egyik meghatározó és sokszor első szereplői, mivel a ferihegyi tranzitból kilépve ezen urak ábrázata állja el a kijárathoz vezető utat. Jó esetben csak elállják az utat pont azon a két felragasztott csíkon, melyek a minibuszokhoz és a Főtaxihoz – a Budapest Airport személyfuvarozásra szerződött partnereihez – vezet. Az még szintén a jobbik eset, amikor az említett urak leszólítgatják az érkezőket, de némi kívánnivalót hagy maga után uram bocsá’ a Btk. szempontjából is aggályos, amikor az utast kofferjének elragadásával próbálják a borsos árú fuvarra rávenni. Aligha lehet azonban vitatni a legutóbbi eset jogállását: hétfőn a HoriZone munkatársát, miután a hiénákat próbálta rendre inteni, a Blikk szerint úgy elpáholták, hogy akár agyrázkódást is szenvedhetett. A jelenetből kis híján tömegverekedés lett, melynek további biztonságiak és a rendőrség vette elejét. Az egészet sok-sok érkező utas nézhette végig a zsöllye első sorából.
És nézik az emberek évek óta, azt, amiért a turisztikai szakma is megannyiszor szót emelt már, de aminek az ügyében soha előrelépés nem történt. Az évtizedes repülőtéri taxis tragikomédiában érintettek egymásra és a rendőrségre mutogatnak. A repülőtéri rend szerint a közforgalom számára megnyitott magánterületükön szigorúan tilos mindenféle engedély nélküli kereskedelmi tevékenység. Ennek betartatására kötött hosszú távú megállapodást a HoriZone Security-val a Budapest Airport 2014 augusztusában. Feladatuk a tájékoztatás, az utasok szerződött taxik felé terelése. Arra azonban sem a reptérnek sem a biztonsági cégnek a szerződés értelmében nincs jogköre, hogy „hozzányúljon” a hiénákhoz – tájékoztatott Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója hozzátéve, hogy a Budapest Airport nem hatóság. A fizakai beavatkozás korlátozásának meglétét érdeklődésünkre Horváth Zoltán, a HoriZone ügyvezető igazgatója is megerősítette. Ugyanakkor elmondta, a mostani eset túllépett egy bizonyos határt. Elmondta, hogy a tájékoztatást végzőket örző-védő kollégák támogatják munkájukban. Horváth Zoltán úgy látja, hogy a konfliktusok ellenére, a hiénák száma tavaly augusztus óta csökkent; köszönhetően egyebek mellett a Budapesti Közlekedési Központ rendszeres ellenőrzéseinek is.
A rend fenntartása a rendőrség feladata lenne – mondta Hardy Mihály. Úgy véli, egy összehangolt adóhatósági, fogyasztóvédelmi és rendőrségi akció vethetne véget az évtizedes áldatlan állapotnak. Hardy Mihály szintén felvetette a Kamara felelősségét. Szerinte első lépcsőben az ő feladatuk lenne kiszűrni az oda nem illőket. A helyzetről megkérdeztük Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség szóvivőjét is. Az érdekvédelmi szervezet nem hatóság, fellépni nem tud az illegális fuvarozókkal szemben. Szerinte a rendőrség és a repülőtér feladata lenne a helyzet megszüntetése.
Az ügyben kerestük az ORFK sajtóosztályát és a Budapesti Kereskdelmi és Iparkamarát is. E-mailben feltett kérdéseinkre várjuk válaszaikat.