Elnök úr, milyen közvetlen és közvetett hatással voltak a világ és az Egyesült Államok idegenforgalmára a szeptember 11-ei merényletek?
Köztudott, hogy az utazási ágazatot világszerte próbára tették a tragikus szeptemberi események és azok következményei. Európa elvesztette két, nagy hagyományokkal bíró légitársaságát, az USA beutazó forgalma pedig soha nem látott mélypontra süllyedt. Sem Európából, sem Japánból nem érkeztek hozzánk turisták az elmúlt ősszel. Mind az üzleti, mind a turista utasoknak csak egyharmad része gondolja úgy, hogy minden körülmények között elutazik, a többiek ilyen vagy esetleges hasonló események hatására törlik vagy elhalasztják utazásukat. Azt hiszem, ez egyben rá is ébresztett minket, amerikaiakat arra, hogy a gazdasági fejlődés, és ezen belül az utazási ágazat eddigi lendületes növekedése meg is torpanhat, és eljött az ideje számunkra is a változásnak, az átfogó szemléletváltásnak.
2ht Hogyan látja ön a hagyományos és az elektronikus kereskedelem közötti küzdelmet a világban és Közép-Európában?
– Azt hiszem, a hagyományos vásárlás háttérbe szorulása miatt az utazási irodáknak új kihívásokkal kell szembenézniük. Világméretekben az elektronikus kereskedelem nő a legnagyobb mértékben. Az ágazatban rejlő lehetőségek például Magyarországon szinte kimeríthetetlenek. Számos példa akad a technikai fejlődés során arra, hogy az új versenyzők átugranak több fejlődési lépcsőfokot, és rögtön a legmodernebb technológiát veszik át. Az utazási irodák akkor tudják állni a versenyt az E-commerceszel, ha értéket adnak a jelenlegi szolgáltatásaikhoz (tanácsadás, testre szabott ajánlatok).
Ez a jövő az elektronikus kereskedelem tekintetében is, így egyszerűen és olcsón tudja ez a vásárlási forma meghódítani az egész piacot. Ezt ismertük fel akkor, amikor elhatároztuk, hogy új internetes foglalási terméket hozunk létre GO RES néven. Ez már most is elérhető az Interneten, év végére azonban a teljes IP-alapú rendszer is bevezetésre kerül Magyarországon és egész térségünkben.
2ht Elnök úr nem először jár Magyarországon, és bár Önt nem nevezném tipikus amerikai turistának, mégis felteszem a kérdést: miben látja Magyarország előnyeit turisztikai szempontból a többi közép-kelet-európai országhoz képest?
– Valóban nem vagyok jellegzetes amerikai turista, de a kérdés kedvéért megpróbálok most ilyen szemmel tekinteni Magyarországra. Az önök országában nagyszerű a konyha, ízletesek az ételek, jók a borok, emellett kedves emberek, gazdag történelem és természeti szépségek teszik vonzóvá a külföldiek számára az országot. A másik fontos tényező, hogy Kelet-Európa még mindig egzotikusnak számít az amerikaiak számára, hiszen csak nemrég nyílt meg hosszú elzártság után. A régióban pedig mindig Magyarország számított a legnyitottabbnak, a legnyugatiasabbnak.
2ht Mi a véleménye a turizmus jövőjéről?
– A turizmus gazdasági óriás, olyan motor, amelyet bátran nevezhetünk a legfontosabb iparágnak. Az USA esetében ez az ágazat jelenti az Egyesült Államok exportjában a legnagyobb részesedést. Amennyiben az embereknek van elkölthető jövedelmük, és a gazdaság működik, illetve ha az utaztatók vonzó célpontokat képesek kínálni jó árakon, akkor az emberek továbbra is útnak indulnak majd.