Simon András, a MUISZ Közlekedési Bizottságának elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a repülőjegy-kiállító utazási irodák csak a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) engedélye birtokában végezhetik tevékenységüket, ehhez pedig pénzügyi garanciát kell felmutassanak. A garancia mértékére minden országban az utazási irodák és a légitársaságok közösen tesznek javaslatot, amit a IATA konferenciájának kell jóváhagynia.
Mivel Magyarországon idén bevezették az egyhetes BSP-fizetési határidőt (az eladott jegyek ellenértékét hetente kell átutalni az elszámoló szervezetnek, vagyis az IATA-BSP-nek, míg korábban kéthetente, évekkel ezelőtt pedig csak havonta kellett kiegyenlíteni), ezért a hazai utazási irodák kezdeményezték a garancia rendszerének felülvizsgálatát.
A nyár folyamán az irodák kidolgoztak egy javaslatot, amellyel a légitársaságok és az IATA is egyetértett. Október végén az IATA konferenciája is jóváhagyta a javaslatot.
Az új szabályozás értelmében 2014. január elsejétől jelentősen csökkenhetnek a jegykiállító utazási irodák terhei – hangsúlyozta Simon András. A változás közé tartozik, hogy ezentúl nem a legmagasabb forgalmú hónap árbevételét kell figyelembe venni, hanem csupán a napi átlagforgalom 24-szeresét.
További nagy eredmény, hogy a jó gazdasági mutatókkal bíró irodák további kedvezményt is kaphatnak – hangsúlyozta Simon András, aki azt is elmondta, hogy az egyeztetés nem volt teljesen zökkenőmentes. „Az új rendszer bevezetése kapcsán komoly feszültség alakult ki az IATA és a MUISZ között, mivel a MUISZ nem fogadta el az IATA azon javaslatát, hogy a rendszert majd csak 2015. januárjától alkalmazzák.
A múlt héten végül sikerült pontot tenni az ügy végére, így már 2014. január elsejétől az új rendszer szerint működhetnek az irodák” – emelte ki Simon András.
A MUISZ arról értesítette tagjait, hogy az IATA a korábban kiadott garanciakérő leveleket visszavonja, és az új szabályok szerint új értesítéseket ad ki.