Járattörlés, késés, kártalanítás a hajóval utazók részére is

A hajóval utazók jogait szigorúbban védő új uniós rendelet részleteit közölte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Az Európai Parlament hangsúlyozta, hogy alapvető fontosságú követelmény az utasok számára a más közlekedési módokhoz hasonló, magas szintű védelem biztosítása, karöltve az általános fogyasztóvédelmi követelmények érvényesülésével. Indokolja ezt, hogy az utasok a szállítóval kötött szerződés során pozíciójukat tekintve gyengébb félnek minősülnek, emiatt őket védelemben kell részesíteni, erre hivatott a fent írt rendelet is. További cél a 2012 január 1-vel hatályba lépő rendelet megalkotása kapcsán a tömegközlekedés használatának ösztönzése és a kombinált menetjegyek alkalmazása.

Alapvető fontosságú, hogy a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyeket a fogyaték nélkül élő emberekhez hasonló helyzetbe hozzák, így számos területen többletjogosítványokat biztosít a rendelet e személyeknek. A légi utasok jogait szabályozó uniós jogszabályhoz hasonlatos módon a hajó késedelmes indulása vagy törlése esetén a szállítónak a lehető legkorábban tájékoztatnia kell az utasokat, legkésőbb azonban a menetrend szerinti indulást követően 30 perccel. 90 percet meghaladó késés esetén már gyorsétkeztetést és frissítőt kell az utasok számára biztosítani. Amennyiben a késés olyan mértékű, hogy az utasnak emiatt éjszakáznia kell, ekkor már a fentiekkel egyetemben díjmentes fedélzeti vagy parti szálláshely is jár az utasoknak, sőt, az esetleges kikötői terminál és szálláshely közötti utazás költségét is a szállító állja ez esetben. További biztosíték az utasok részére azon kitétel, mely szerint a már említett 90 percet túllépő késéskor vagy járattörlés esetében az utas élhet az átfoglalás jogával, természetesen felár fizetése nélkül vagy dönthet úgy is, hogy eláll a szerződéstől és a menetjegy árának visszatérését követelheti. Az utas ezen felül kártérítést is követelhet akkor, ha a szerződésben foglalt célállomásra késve érkezik meg, hangsúlyozva azt is, hogy ezzel a közlekedéshez való jogát nem veszti el. A kártérítés összegének mértéke a késés időtartamához igazodik, ennek alapján a menetjegyárának 25-50 százalékát követelheti a késést szenvedett hajó utasa. A rendelet szigorú feltételeket szab a szolgáltató mentesülésére vonatkozóan, hiszen csak akkor mentesül kártérítési kötelezettsége alól, ha az utast még a menetjegy megvásárlását megelőzően tájékoztatta a járattörlésről vagy a késésről, illetve ha a járattörlés vagy a késés oka az utas szándékos magatartására vezethető vissza. A bizonyítási teher is a szolgáltatón nyugszik: az éjszakázással járó járattörlés vagy késedelmes indulás esetén csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy azokat a hajó biztonságos üzemeltetését veszélyeztető időjárási viszonyok okozták. A fogyasztói alapjogok fontossága cseng vissza a rendelet azon szabályában, mely előírja, hogy a szolgáltatónak további kötelessége a teljes út során minden utas számára hozzáférhető formában megfelelő tájékoztatást nyújtani az utazás lényeges körülményeivel kapcsolatban, azokon a nyelveken, melyeken az utasokat általában tájékoztatják. A tájékoztatási kötelezettség kiterjed egyben a rendelet alapján érvényesíthető jogokra is.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.