Az LKK alapvető célja a hányattatott sorsú repülőgépek megmentése és felújítása, ezért a Malév utolsó, nem múzeumban kiállított Il-18-asát, a HA-MOI lajstromjelű – becenevén MO-Ilona – repülőgépet jelölte ki elsődlegesen megmentendő kiállítási tárgyként.
Az LKK 95 millió forint állami támogatást kapott egy ferihegyi bázisú repülőmúzeum és látogatóközpont létrehozására. A szerződés részeként az LKK azt is vállalta, hogy együttműködik a régió repülőmúzeumaival is, így bemutatva a magyar légiközlekedés történetét a régióban.
A HA-MOI lajstromjelű Il-18-as a Malév flottából történő kivonást követően hosszú évekig szolgált egy forgalmas abdai közlekedési csomópontban található étterem vendég-csalogató attrakciójaként.
A repülőgép részben beépítésre került az épületbe. Az M1-es autópálya ezen szakaszának átadását követően az étterem tönkrement így a repülőgépre sem volt többé szükség.
A leromlott állapotú repülőgép kis híján szétvágásra került, azonban több lelkes repülésbarát összefogásának köszönhetően 2011-ben sikerült épségben "kimenekíteni" az épület fogságából. Ezt követően évekig várta egy üres telken a sorsa jobbra fordulását.
Az Il-18 típusból MO-Ilonán kívül összesen még három példány található az országban. Ebből kettő a HA-MOA és MOG a ferihegyi skanzen gyűjteményében, a HA-MOE pedig a szolnoki repülőmúzeumban. Az LKK ezért egy olyan partnert keresett, aki méltó módon el tudja helyezni a repülőgépet és tud áldozni a gép elszállítására és karbantartására is.
Az LKK birtokába került HA-MOI magyar lajstromban marad, visszakapja egykori Malév festését és fedélzetén hamarosan az LKK kihelyezett magyar repüléstörténeti kiállítását is láthatja majd az érdeklődő közönség. A szállítás költségeit a szlovák fél vállalta, a repülőgép kisebb alkatrészei már megérkeztek Kassára, melyeket várhatóan pár héten belül a repülőgép törzse is követi majd.
Az együttműködési megállapodás keretében a Szlovák Technikai Múzeum a ferihegyi látogatóközpont és múzeum leendő repülőgép-gyűjteményének gazdagítását, valamint az LKK által tervezett Tu-154 restauráláshoz elengedhetetlen és máshonnan már nem, vagy nagyon nehezen beszerezhető alkatrészeket biztosítja – utóbbi repülőgép-típust a szlovák állam ugyanis a mai napig üzemelteti.
Forrás: AIRportal.hu