Kedvezően változtak a vasúton utazók jogai

Jó hír a vasúton utazó polgárok számára, a júliustól életbe lépett új MÁV-START Zrt. üzletszabályzat korrekt módon, több ponton is bővítette a vasúton utazók jogait. Munkatársunktól

A vasúti üzletszabályzat lényegében a vasúti személyszállítási szerződés általános feltételeit tartalmazza mind az utasok, mind pedig a MÁV-START Zrt. tekintetében. A tervezetet januárban tették közzé a társaság honlapján, erre bárki reagálhatott, a végső változatot még a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak kellett jóváhagynia.

Késés és azonnali fizetés

A vonatkésések utáni átalány-kártérítéseknél a legfontosabb változás, hogy a feláras vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után – egyes vasútállomások pénztárában - közvetlenül kifizethetővé válik. A feláras vonatok esetében a pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető vonatokat értjük. Ami a késés mértékét illeti, 30–119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százalékát, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százalékát térítik vissza.

A MÁV-START Zrt. pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt, majd a kártérítés kifizetése készpénzben történik. Fontos szabály, hogy a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs.

Fogyatékkal élők és útközben rosszul levők

A fogyatékkal élők magasabb kocsi-osztályon akarják támogatni azzal, hogy az őket kísérő utazó számára akkor is biztosítják az őt megillető, kísérői minőségéből eredő, 90 százalékos kedvezményt, amennyiben a fogyatékkal élő utas a magasabb kocsi-osztályra átül, és a kísérője a 2. osztályon marad. A fogyatékkal élőnek és a kísérőnek az ilyen utazásra vonatkozó igényét a jegyvizsgáló felé be kell jelentenie.

Az üzletszabály tartalmazza, hogy az útközben orvosi ellátásra szoruló személyt a vasúti társaság legalább a legközelebbi megfelelő vasútállomásig – ahol a szükséges egészségügyi ellátásban részesülhet – köteles továbbszállítani. Az ilyen utassal egy hozzátartozója abban az esetben is vele maradhat, ha nem rendelkezik érvényes menetjeggyel.

Nyílt pályán elakadás és ésszerű kártérítés

Amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, hatvan percnél hosszabb késés esetén a vasúti társaságnak, az utasok számára térítésmentesen fel kell ajánlani elszállításukat a vasútállomásra, a szolgáltatás alternatív kiindulási helyére vagy végső célállomására. Értelemszerűen, amennyiben ez időben és fizikailag lehetséges! Ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúti társaságnak a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást kell szerveznie.

A társaság viseli a felelősséget azért a kárért, mely abból ered, hogy a vonat késése, kimaradása vagy csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja az adott napon utazását folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el – mondja az üzletszabályzat. A kártérítés kiterjed szállásköltségeinek megtérítésére és az utast váró személyek értesítésének felmerült költségeire. A költségek indokoltságát a benyújtott igazolások és számlák alapján, az összes dokumentum rendelkezésére állásától számított harminc naptári napon belül kell elbírálni és ki is fizetni.

És ha már pénznél tartunk, fontos pont, hogy amennyiben az utasnak nincs megfelelő aprópénze, és a jegypénztáros, illetőleg a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, az utastól átvett összegről igazolást kell adnia, valamint feljegyeznie az utas által megadott címet. A visszajáró pénzt a vasúti társaságnak a menetjegyváltástól számított öt naptári napon belül kötelező megküldenie.


Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines

Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines  

A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég.
A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította  

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása miatt.
Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.