A vasúti üzletszabályzat lényegében a vasúti személyszállítási szerződés általános feltételeit tartalmazza mind az utasok, mind pedig a MÁV-START Zrt. tekintetében. A tervezetet januárban tették közzé a társaság honlapján, erre bárki reagálhatott, a végső változatot még a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak kellett jóváhagynia.
Késés és azonnali fizetés
A vonatkésések utáni átalány-kártérítéseknél a legfontosabb változás, hogy a feláras vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után – egyes vasútállomások pénztárában - közvetlenül kifizethetővé válik. A feláras vonatok esetében a pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető vonatokat értjük. Ami a késés mértékét illeti, 30–119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százalékát, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százalékát térítik vissza.
A MÁV-START Zrt. pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt, majd a kártérítés kifizetése készpénzben történik. Fontos szabály, hogy a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs.
Fogyatékkal élők és útközben rosszul levők
A fogyatékkal élők magasabb kocsi-osztályon akarják támogatni azzal, hogy az őket kísérő utazó számára akkor is biztosítják az őt megillető, kísérői minőségéből eredő, 90 százalékos kedvezményt, amennyiben a fogyatékkal élő utas a magasabb kocsi-osztályra átül, és a kísérője a 2. osztályon marad. A fogyatékkal élőnek és a kísérőnek az ilyen utazásra vonatkozó igényét a jegyvizsgáló felé be kell jelentenie.
Az üzletszabály tartalmazza, hogy az útközben orvosi ellátásra szoruló személyt a vasúti társaság legalább a legközelebbi megfelelő vasútállomásig – ahol a szükséges egészségügyi ellátásban részesülhet – köteles továbbszállítani. Az ilyen utassal egy hozzátartozója abban az esetben is vele maradhat, ha nem rendelkezik érvényes menetjeggyel.
Nyílt pályán elakadás és ésszerű kártérítés
Amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, hatvan percnél hosszabb késés esetén a vasúti társaságnak, az utasok számára térítésmentesen fel kell ajánlani elszállításukat a vasútállomásra, a szolgáltatás alternatív kiindulási helyére vagy végső célállomására. Értelemszerűen, amennyiben ez időben és fizikailag lehetséges! Ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúti társaságnak a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást kell szerveznie.
A társaság viseli a felelősséget azért a kárért, mely abból ered, hogy a vonat késése, kimaradása vagy csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja az adott napon utazását folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el – mondja az üzletszabályzat. A kártérítés kiterjed szállásköltségeinek megtérítésére és az utast váró személyek értesítésének felmerült költségeire. A költségek indokoltságát a benyújtott igazolások és számlák alapján, az összes dokumentum rendelkezésére állásától számított harminc naptári napon belül kell elbírálni és ki is fizetni.
És ha már pénznél tartunk, fontos pont, hogy amennyiben az utasnak nincs megfelelő aprópénze, és a jegypénztáros, illetőleg a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, az utastól átvett összegről igazolást kell adnia, valamint feljegyeznie az utas által megadott címet. A visszajáró pénzt a vasúti társaságnak a menetjegyváltástól számított öt naptári napon belül kötelező megküldenie.