Kilábalás a válságból?

Március közepén hozta nyilvánosságra a Lufthansa konszern 2001. évi eredményét. A korábbi években folyamatosan nyereségesen működő, tavaly részvényenként 0,60 euró osztalékot fizető részvénytársaság a 2001. évben 591 millió eurós üzleti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A társaság működési eredménye ugyan 20 millió euró pluszt mutat, de a terven felüli értékcsökkenés, a vendéglátó üzletágban elszenvedett veszteségek és a negatív nettó eredményeként a záró mérleg messze elmarad az egy évvel ezelőtt realizált 1,2 milliárd eurós nyereségtől.

Az idén ezért nem kapnak osztalékot a részvényesek, és folytatódik a szigorú költséggazdálkodás. Hiába keresték a látogatók az idei ITB-n a német légi konszern standját, ők nem állítottak ki, hanem egy nagyszabású sajtótájékoztatón tájékoztatták a közönséget ez évi terveikről. A tájékoztatón Thierry Antinori, a Lufthansa értékesítési vezérigazgató-helyettese azt is elmondta, hogy egymillió márkánál is többet takarított meg a cég a kiállítástól való távolmaradásával.

Előadásából azt is megtudtuk, hogy tavaly szeptember 11. óta a IATA légitársaságok összességében 10 millió utast veszítettek, és közülük 30 kért csődvédelmet vagy szűnt meg mostanáig. Mindez 200 000 állás megszűnéséhez vezetett világszerte. Így fordulhatott elő, az amire 28 éve nem volt példa a Lufthansa fennállása során: közel 3%-kal csökkent az általuk szállított utasok száma is.

Az idei első negyedévben azonban már látszik a fény az alagút végén. A járatcsökkentések hatására 73%-ra emelkedett a teljes hálózatban a kihasználtság, ami már meghaladja a tavalyi év azonos időszakában mért adatot, április–május hónapokra pedig további keresletnövekedés prognosztizálható. Ennek érdekében 10, korábban a forgalomból kivont repülőgépet állít vissza a nyári menetrend életbe lépésekor a cég, sőt két új gép is repül majd ebben a szezonban. Az észak-amerikai járatok száma 40%-kal nő, és három új útvonal (München- –Sanghaj, München–Tokió, München–Boston) is beindul a nyártól. Februárban már új munkatársakat is vettek fel.

Úgy tűnik, hogy a légi forgalomban bekövetkezett válság által legkevésbé sújtott „olcsó” légitársaságokkal is megpróbál, ha óvatosan is, versenyezni a Lufthansa. A sohasem olcsó áraival, hanem a szolgáltatások magas színvonalával kitűnni akaró légitársaság májusi indulással öt európai célállomásra (London, Párizs, Isztambul, Amszterdam, Firenze) hirdetett meg 111 eurós akciós árakat. A Lufthansa azonban továbbra is szolgáltatásai révén kívánja magához láncolni utasait, akik a Star Alliance szövetségi tagság révén számos olyan előnyre jogosultak, amelyre a low-cost légitársaságok utasai hiába várnak. Ábránkból az is kiderül, hogy egy független értékelő cég, a Merrill Lynch milyennek látja a jelenlegi négy nagy légitársasági szövetség versenyét:

A repülésbiztonság területén számos újítással kívánja a cég elejét venni a szeptember 11-i események megismétlődésének. Megerősítik a vezetőfülkék ajtajait, légi marsallokat alkalmaznak bizonyos járatokon, és szigorítják az utasok, a csomagok, sőt a társaság alkalmazottainak ellenőrzését is.

Az internet adta lehetőségeket is igyekszik kihasználni a német társaság. Az InfoFlyway elnevezésű portálon realizált foglalások értéke tavaly megduplázódott, a kis- és középvállalkozások számára hat hónappal ezelőtt létrehozott Corporate Flywayen pedig immár 500 céget regisztráltak. A Németországban tavaly év végén a Lufthansa és nyolc európai légitársaság által beindított Opodo portál látogatóinak száma pedig immár havi 600 000-re emelkedett, így a leglátogatottabb európai portálok közé emelkedett.

Bár az utazási irodák közreműködésére továbbra is számít a légitársaság, 2003-tól új jutalékrendszert léptetnek életbe, elsőként Németországban. Ennek részletei azonban jelenleg még nem nyilvánosak.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.