Kipróbáltuk, milyen a Lufthansa új Airbus A320neója

Kisebb zajterhelést és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ígér az Airbus új, A320neo típusú repülőgépe, melyet február 12-én ünnepélyes keretek között adtak át első üzemeltetőjének, a Lufthansának Hamburgban. Az eseményen mi is ott voltunk, sőt, az Airbus-gyárból egyenesen Frankfurtba, az új repülőgép állomáshelyére repülhettünk az A320neóval.

A világon először a Lufthansa állította üzembe az Airbus A320-as család új generációs típusát, az A320neót. Bár a légitársaság részére átadott két A320neo közül az egyik már január óta forgalomban áll, az ünnepélyes átadásra február 12-én került sor az Airbus hamburgi központjában. Az eseményen jelen volt Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója és Robert Leduc, a Pratt & Whitney hajtóműgyár elnöke. A Pratt & Whitney immár negyven éve működik együtt a légitársasággal, de az Airbusszal való együttműködésük is közeledik a negyvenedik évfordulóhoz.

Az A320neo - a neo a new engine optionra, vagyis a Pratt & Whitney által fejlesztett új generációs hajtóműre utal - több szempontból is újdonságnak számít: a repülőgép 15%-kal kevesebb üzemanyagot használ és kevesebb szén-dioxidot bocsát ki - köszönhetően az ultranagy légáramlási arányú Geared Turbofan hajtóműveknek -, valamint az általa kiváltott zajterhelés is alacsonyabb, amit mind az utasok, mind a repülőterek környékén élők tapasztalhatnak. A kezdeti tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a gép a gyakorlatban kissé még túl is teljesíti a várt 15%-os üzemanyag-megtakarítást.



Tágasabb business, szűkebb turista osztály

Kérdésünkre elmondták azt is, hogy a Lufthansa A320neója belül is átalakult az előző típushoz képest: a kabinban - az eddigi A320-as 168 ülése helyett - 12-vel több, összesen 180 ülés van, vagyis plusz két sor került a turista osztályra. Bár ezt részben úgy tudták megoldani, hogy a két mosdót a folyosó helyett a hátsó konyharész egyik oldalába tették, a turistaosztályon az üléstávolság így is kicsit kevesebb lett: a korábbi 76 cm-ről 74 cm-re zsugorodott. A business osztályon viszont nőtt az ülések közti táv: az eddigi A320-ason 76 cm-en, a neón 81 cm-en nyújtózhatnak el azok az utasok, akik itt foglalnak helyet.

Az A320neo eleinte a Hamburg-München-Frankfurt vonalon fog közlekedni, amíg megoldódnak bizonyos, a hajtóművel kapcsolatos kezdeti problémák - amelyek Robert Leduc elmondása szerint kizárólag szoftveres okokra vezethetők vissza -, előreláthatólag áprilistól azonban fokozatosan kiterjesztik a gépeket az európai hálózatra, így - bár erről egyelőre nem kaptunk pontosabb információt - akár Budapestre is repülhetnek. Az Airbus egyébként az A320neo érkezésével nem állítja le a korábbi típus, a ceo (current engine option) gyártását sem, jelenleg is számos megrendelés teljesítése van folyamatban erre a gépre.



A flotta és az alkalmazottak száma is bővül a Lufthansánál

Az eseményen Carsten Spohr elmondta: az elkövetkező évekre a Lufthansa 116 darab neóra - A320-asra és A321-esre - adott le rendelést. Csak ebben az évben 52 új repülőgép érkezik a cégcsoport flottájába - ezek körülbelül egyenlő arányban lesznek elosztva a Lufthansa, a Eurowings és a Swissair között -, az 52-ből pedig öt darab lesz A320neo, amelyek mindegyike Frankfurtban fog állomásozni. Spohr hozzátette, hogy a Lufthansa négyezer embert is felvesz az elkövetkező időszakban. Az Airbusnál pedig - ahogy említettük - készül az A321neo is, amelyre nem csak a Lufthansa tart igényt, de ahogy azt mi is megírtuk korábban, már a Wizz Air is aláírta a vételi megállapodást az Airbusszal 110 darab A321neo megvásárlásáról. Fabrice Brégier kérdésre válaszolva elmondta, hogy az A320neo következő vásárlója az indiai IndiGo légitársaság.

Januárban számoltunk be arról, hogy a neót eredetileg a Qatar Airways állította volna elsőként forgalomba 2015 decemberében, azonban a fent említett hajtóműproblémák miatt a katariak lemondtak az elsőbbségről. A Qatarnál ugyanis amiatt aggódtak, hogy az új hajtómű indítását követően 3 percig alapjáraton üzemeltethető, vagyis nem kezdheti meg a gurulást. A Lufthansa szintén decemberben szerette volna forgalomba állítani a típust, azonban a hajtóművek megfelelő működéséhez szükségesek voltak szoftver- és hardverbeállítások.

Az ünnepélyes átadót követően a sajtó képviselőinek és néhány vendégnek lehetősége volt arra, hogy kipróbálja az új repülőgépet. Az A320neo LH9917 járatszámmal az Airbus hamburgi központjából Frankfurtba repült. A turbulenciától mentes, napsütéses út során megtapasztalhattuk: a zajterhelés valóban kissé alacsonyabb, mint a korábbi A320-ason, a mosdók miatt kevésbé széles konyharész mélységében nőtt, az ülések kényelmesek, a magasabb utasok viszont turista osztályon érzékelhetik a kisebb lábteret, míg business osztályon megnőtt a komfortfokozat az üléstávolság növelésével.


Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.
Emirates: nyári-téli újdonságok

Emirates: nyári-téli újdonságok 

A légitársaság újabb útvonalakon vezeti be a Prémium Turistaosztályt, és tovább bővíti menetrendjét a téli időszakra.
airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.