Dunaremete és Lipót (kiegészülve Halászival) szlovák partnereket keresett egy kompjárat beindításához - írtuk korábban a kisalfold.hu. Konzorcium alakult, s a kétkörös pályázat első részén már túljutott az elképzelés: október közepéig kell beadni az engedélyes terveket, döntés jövő januárban születhet. A beruházás számított összköltsége 3,23 millió euró (közel 900 millió forint), melynek 85 százaléka uniós, 10 százaléka állami forrás, melyhez öt százalék önerő szükséges.
˝A megye és a Szigetközi Fejlesztési Tanács támogatását bírja a komppályázat˝ – mondta Szakács Imre, a megyei önkormányzat elnöke. Kvarda József, a szlovákiai Nagyszombat megyei alelnöke úgy fogalmazott: hiába vannak természeti és kulturális értékeink, ha Pozsonytól Medvéig a Duna átjárhatatlan. Hozzátette: már a magyar–szlovák vegyes bizottság és a visegrádi országok regionális fórumának támogatását is élvezik az ügyben. Nagyszombat megye egyébként már 68 ezer eurót jóváhagyott a projektre.
˝Magyar oldalon azonban akadnak gondok az állami támogatást illetően" – mondta. ˝Lipót az idegenforgalomra épít, rengeteg szlovák vendégünk van, élénkül a kerékpáros turizmus: jó helyen lenne a dunaremetei kikötő. Autóval Rajka harminc-, Vámosszabadi harmincöt percnyire található tőlünk. Testvérfalunk, Baka légvonalban három kilométerre fekszik: falunapunkra onnan félszázan érkeztek, s ötven kilométert utaztak˝ – indokolta a projekt létjogosultságát Tóth Péter.
Ezt erősítette meg Marovics Géza dunaremetei településvezető: ˝Évek óta bízom benne, hogy hallok még hajókürtöt Dunaremetén˝ – mondta. Az egyik szlovák partner, Bős polgármestere, Fenes Iván szerint a baráti kapcsolatok mellett gazdasági hozadéka is lehet a beruházásnak. ˝Nálunk is a legtöbben a turizmusból élnek˝ – tette hozzá.
A határon átnyúló program megvalósulását koordináló VÁTI Kht. illetékese, Márkus Ferenc úgy fogalmazott: ˝Megvannak a szükséges források, jól kidolgozott projektekre várunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy automatikusan nyer majd a pályázat.˝ A keddi szakmai konzultáción kiderült: augusztusban elkészülnek a szakhatósági eljárásokhoz szükséges tervek, hisz Natura 2000-es terület lévén hatásbecslésre lesz szükség.
Sikeres pályázat esetén már 2011 nyarán elindulhat a kompjárat. A komp – természetvédelmi okokból – mintegy három kilométeres szakaszon közlekedik a két kikötő között: még így is gazdaságosan üzemeltethető. A menetidő „lefelé" 20, vissza 25 perc lesz. Az újonnan építendő vízi járművet rámpával együtt 31 méter hosszúra tervezik, 50 utas és 6 személygépkocsi befogadására lehet alkalmas. Alacsony, 60 centiméteres merülési mélységű, két hajtórésze (mely nem lóg a hajófenék alá) egymáshoz képest átlósan helyezkedik el, így fordulékonyabb. Bősön és Dunaremetén is kikötői épület várhatja majd a vendégeket parkolóval. (kisalfold.hu)