Légiszalon a tragédia árnyékában

A gazdasági világválság meghatározza a hétfőn nyíló százéves Bourget-i légiszalont is: a légiforgalom csökkenése, a repülőgépgyártók rendeléseinek elhalasztása, sőt lemondása, valamint az Air France Rio de Janeiro-Párizs járatának közelmúltban történt katasztrófája miatt visszafogott hangulatban kezdődik Európa legnagyobb légi seregszemléje és vására a francia fővárosban.

Míg a korábbi légiszalonokat a két nagy gyártó, az Airbus és a Boeing közötti rivalizálás és nyilatkozatháború jellemezte a rekordrendelésekről, az idén június 15. és 21. között megrendezésre kerülő 48. Párizs-Le Bourget-i Nemzetközi Légi- és Űrszalon ezen a téren kevésbé ígérkezik látványosnak.

"Ez nem a megrendelések vására lesz" - jelentette ki Louis Gallois, az Airbust gyártó nyugat-európai légi-, hadi- és űripari konzorcium, az EADS francia vezérigazgatója egy hétvégi konferencián. A cég német elnöke, Thomas Enders szerint két esemény nyomja rá bélyegét az idei kiállításra: a gazdasági válság és az Airbus A330-as tragédiája, amely egyelőre tisztázatlan körülmények között zuhant a hónap elején az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 személlyel.

"A legfontosabb jelenleg a megrendelések teljesítése és ügyfeleink támogatása" - hangoztatta Enders. A légitársaságok ugyanis a gazdasági válság miatt finanszírozási problémákkal, valamint a légiforgalom csökkenésével küzdenek. Az EADS ugyanakkor azt reméli, ha rekordot nem is dönt, de idén is legalább annyi megrendelése lesz, mit tavaly. Legalább háromszáz Airbus megrendelésére számítanak idén a vezetők, "de lehet, hogy sokkal kevesebb lesz" - ismerte el Enders. Az EADS vezetői szerint a válság hatásait leginkább a 2010-2011-es megrendelésekben fogja érezni az Airbus. Az EADS bevételének kétharmadát kitermelő Airbus gépekből 2009 első negyedévében a tavalyinál héttel kevesebbet, 116 darabot szállítottak le. Tavaly egész évben 483 Airbust adtak át a megrendelőknek. A legnagyobb európai repülőgépgyártó nyeresége 40 százalékkal csökkent az első negyedben; 170 millió euróra olvadt az egy évvel korábbi 285 millió euróról. A bevétel 8,5 milliárd euróra esett a 2008 első negyedévében elért 9,9 milliárdról.

A gazdasági válság miatt 2001 után - amelyet a szeptember 11-i amerikai repülőgépes merényletek határoztak meg - idén először csökken a légiforgalom az utasok és a teherszállítás terén egyaránt - közölte Charles Edelstenne, a francia repülőgépgyártó vállalatok tömörülésének (GIFAS) az elnöke, a kiállítás fő szervezője. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn nyilvánosságra hozott adatai szerint az Egyesült Államokban tavaly már leépítettek 30 ezer állást az ágazatban, és az elbocsátási hullám tovább terjedhet, főként Európára és Ázsiára. Európában 25 ezer munkahely szűnhet meg, ha a világgazdasági konjunktúra nem indul be hamarosan. A szervezet számításai szerint a világ légitársaságainak idei együttes vesztesége megközelítheti a 9 milliárd dollárt. Az utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken, a teherszállítás pedig 17 százalékkal hanyatlik. A világszerte 230 légitársaságot tömörítő IATA azzal számol, hogy a tagok összesített bevétele idén minden korábbinál nagyobb mértékben, éves szinten 15 százalékkal - 80 milliárd dollárral - 448 milliárd dollárra csökken és jövőre is folytatódik a bevételcsökkenés.

A kedvezőtlen gazdasági helyzetet tükrözi az is, hogy az Egyesült Államokban történt jelentős elbocsátásokat követően a két nagy polgári repülőgépeket gyártó vállalat, a Cessna és a Gulfstream lemondta részvételét a kiállításon. A bemutatók terén a legnagyobb várakozás a Szuhoj Szuperjet 100-as európai bemutatkozását előzi meg. Ez az első teljes egészében a Szovjetunió felbomlása után Oroszországban tervezett 75-95 férőhelyes regionális utasszállító gép. Újdonság lesz Párizsban az osztrák Schiebel cég által gyártott, S-100 Camcopter típusú pilótanélküli helikopter felszállása is.  A csúcstechnológiát alkalmazó Boeing 787 Dreamliner, az amerikai gyártó legújabb közepes utasszállító repülőgépe és az Airbus A400M négy légcsavaros, felső szárnyas közepes katonai teherszállító repülőgépe viszont hiányával fog kitűnni a kiállításon, ugyanis mindkét gép esetében csúszik az átadás. A nagyon várt F–22 Raptor, az amerikai Lockheed nehéz vadászbombázója sem lesz látható a szalonon.

Hétfőtől a szakmai napok zajlanak, majd péntektől a nagyközönség előtt is nyitva áll Európa legnagyobb légi bemutatója és vására. A centenáriumi kiállításon régi repülőgépeket is megtekinthetnek a látogatók. A kiállítókat illetően rekord várható: 48 országból - köztük először idén először Ausztráliából, Litvániából, Líbiából, Mexikóból és Tunéziából - több, mint 2200 kiállító mutatkozik be a várhatóan több, mint 200 ezer érdeklődőnek a Bourget-i légikiállításon. (Menedzsment Fórum)


Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.