Dönt a Parlament az Uber sorsáról

Jelenleg is tiltakoznak a taxisok a fővárosban az Uber ellen, az Országgyűlés ma kezd vitát arról a javaslatról, amely a kormány szándékai szerint akár be is tilthatja az internetes fuvarmegosztást végző Uber tevékenységét Magyarországon.

Az ülésnap délelőtt 11 órakor, napirend előtti felszólalásokkal kezdődik, amit az ülés második hetében megszokott kérdések és azonnali kérdések követnek. Ezután tartanak általános vitát a kormány azon indítványáról, amely blokkolhatóvá tenné a törvénytelen személyszállítást végző szolgáltatók honlapjait. 

A képviselők emellett tárgyalnak a kabinet azon törvénymódosító javaslatairól is, amelyek kiszélesítenék a határon lefolytatható menekültügyi eljárások körét. A parlament aktuális ülése szerdán ér véget.



A jogosítványa is bánhatja a feketén taxizóknak

Ismételt szabályszegés esetén legalább hat hónapra visszavonhatják a jogellenesen működő személygépkocsis személyszállítók vezetői engedélyét, ha az Országgyűlés támogatja a kormányszankciók további szigorítását célzó javaslatát – jelentette be Fónagy János parlamenti államtitkár 2016. április 28-án, Budapesten. A feketepiaci taxizáshoz használt járművet a fejlesztési tárca által előterjesztett módosítások alapján második alkalommal már három évre lehetne kivonni a forgalomból.

A kormány legutóbbi ülésén a tevékenységüket legálisan, a személyi és műszaki feltételek betartásával végző, adót fizető taxisok érdekében döntött a még keményebb szankciók bevezetésének kezdeményezéséről. A kormányzati álláspont szerint az előírásokat szándékosan figyelmen kívül hagyó és ezzel jogosulatlan versenyelőnyhöz jutó vállalkozásoknak nincs helye a taxis szolgáltatások piacán.

A javasolt törvényi és kormányrendeleti szintű szigorítások a személygépkocsis szolgáltatatás engedély nélküli végzése esetén 9 büntetőponttal sújthatják a járművezetőt a közúti közlekedési előéleti pontrendszerben. Az ismételt szabálysértés újabb 9 büntetőponttal, és így a vezetői engedély legalább hat hónapra szóló visszavonásával járhat.

A jogellenes tevékenységhez használt autó fél évre már az első alkalommal is kivonható a forgalomból. Az újbóli szabályszegés esetén a súlyos szankció időtartama 3 évre nőhet.

Az Országgyűlés felhatalmazást adhat a szakhatóságok számára a követelményeknek meg nem felelő szolgáltatás igénybevételét biztosító vagy azt népszerűsítő elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételére is. A honlapok, alkalmazások blokkolása 365 napra szólhat, a jogszabályi feltételek korábbi teljesítése esetén azonban akár hamarabb is megszüntethető lehet.

Fónagy János jelezte: A kormány intézkedéseinek kizárólagos célja, hogy a jogellenes tevékenységek végzését akadályozza. A javasolt jogszabályi módosítások a parlamenti tárgyalás előrehaladásának függvényében várhatóan július végéig léphetnek majd hatályba. A fejlesztési tárca a közeli napokban részletesen tájékoztatja a taxis érdekképviseleteket a szigorítások tartalmáról. A kormány továbbra is támogatja az innovatív megoldásokat, ösztönzi azok elterjedését a legálisan szolgáltatók körében.

Most sem demonstrálnak a Főtaxi sofőrjei

A Főtaxi változatlanul a parlamenti döntéshozatalban látja az engedély nélküli személyszállítás problémájának megoldását, ezért ismételten arra kéri a taxisokat, hogy ne vegyenek részt a mai, budapesti demonstráción.

A Főtaxi ismételten arra kéri a taxisokat, hogy ne vegyenek részt a mai, forgalomkorlátozó budapesti demonstráción. A társaság álláspontja szerint a demonstráció kontraproduktív hatású, és veszélyt jelenthet az engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről benyújtott törvényjavaslat ma várható parlamenti elfogadására.

A társaság álláspontja szerint az újabb megmozdulás – amellett, hogy ingyen reklámot jelent az engedély nélküli fuvarszervezőknek -, sem Budapest lakosságának, sem a taxistársadalomnak nem áll érdekében, hiszen amellett, hogy indokolatlan közlekedési fennakadásokat okoz, súlyosan rontja a taxisok társadalmi megítélését is.

Ennek megfelelően a társaság – a korábbiakhoz hasonlóan – ezúttal sem támogatja semmilyen formában a taxisoknak csak egy szűk csoportjához köthető demonstrációt, és zavartalanul nyújtja szolgáltatását annak ideje alatt is.



A forgalomlassítások beszüntetését kérte a taxisok szakszervezete

A Magyar Taxisok Szakszervezete múlt héten arra kérte a budapesti taxisokat, hogy hagyjanak fel a lakosságot a taxis társadalom ellen hangoló, heti rendszerességgel megtartott forgalomlassításokkal, gondjaik megoldására válasszák inkább a tárgyalásos megoldást.

A szakszervezet akkor azt nyilatkozta, hogy egyetértenek a forgalomlassítások szervezőinek céljával, azzal, hogy minden személyszállító hasonló feltételekkel végezhesse munkáját. Úgy vélik azonban, hogy az elmúlt hetekben sorra szervezett, és egyre kisebb részvétellel tartott forgalomlassítás nem váltotta be a szervezők reményeit.


A problémák megoldására a Fónagy Jánossal, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárával már megkezdett tárgyalássorozat lehet a megfelelő helyszín - közölték.


Az év eleje és május 10. között a taxisok öt demonstrációt szerveztek Budapesten az Uber, a közösségi személyszállítás betiltásáért.


Féláron a repülőtérre

Amikor a taxisok nemrég arról tájékoztattak, hogy demonstrációjukkal a budapesti repülőtér felé vezető út forgalmát jelentősen korlátozzák, az Uber bejelentette: a reptérről vagy az oda történő utazást aznap 14 és 19 óra között fél áron biztosítják utasaik számára.

Petíció az Uberért

Nemrég egy petíció is megjelent az Uber oldalán, melyet aláírva az alkalmazást támogatók hallathatják a hangjukat. A felhívást a következőképpen tette közzé az Uber:

"Kedves Uber felhasználók és támogatók!

Magyarországot és a magyar kormányt sakkban tartja néhány száz taxis. A tét hatalmas, mert el akarják lehetetleníteni az Ubert.

Ti is tudjátok velünk együtt, hogy az Uber és a hozzá hasonló applikációk képviselik a jövőt, amely változást hoz. A változástól pedig sokan félnek. Főleg azok, akiknek a monopl helyzetét ez sérti. Meg azok, akik büszkék arra, hogy nem használnak okostelefont

Ők azok, akik téves információkat terjesztenek az Uberről. A tények azonban a következők: átláthatóságot hozunk egy készpénz alapú üzletágba, nálunk nincsen feketefuvar, nincs átvert turista, nincs megbuherált taxióra. Autós partnereinknek megvan a személyszállítási engedélye, adót fizetnek és számlát adnak minden utazást követően. Ja, és minden Uber utazás biztosítva van.

Többször is felhívtuk már a döntéshozók figyelmét azokra az előnyökre, amelyeket az Uber nyújt a budapestiek számára. Új szabályrendszerre van szükség, amely elsősorban a fogyasztó, a Ti érdekeiteket védi. Másodsorban figyelembe veszi az új, modern technológiák biztosította lehetőségeket, és támogatja, nem pedig gátolja a fejlődést. Harmadsorban olyan szabályozás kell, amely erősíti a versenyt. Az Uber kész együttműködni egy ilyen szabályozás megalkotásában.

Most nagy a tét, mert be akarják tiltani az Ubert. Ezért arra kérünk, mondjátok el a döntéshozóknak, hogy támogassák a szolgáltatást, amit szerettek és használtok nap mint nap. Mondjatok Ti is, és a politikusok is IGEN-t a fejlődésre és IGEN-t az Uberre."

Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac az Uber térhódítása miatt

Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac a mobilalkalmazásra épülő Uber térhódítása miatt - írta keddi riportjában a Financial Times.

A londoni gazdasági napilap adatai szerint az első négy hónapban 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. A brit cégbíróság a tavalyi első négy hónapban 290, 2014 azonos időszakában 300, idén január-áprilisban azonban mindössze nyolc új hagyományos taxivállalatot jegyzett be.

A Financial Times beszámolója szerint már tavalyi is meredeken, 65 százalékkal csökkent az újonnan induló brit taxivállalatok száma 2014-hez képes. Ez volt az első éves összevetésű csökkenés 2008 óta.

A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon.

Az Uber mindeközben megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret.
A londoni személyszállítási piacon tevékenykedő sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik - áll a Financial Times keddi írásában.

Londonban már több nagyszabású taxistüntetés is volt az Uber ellen. A 25 ezer londoni taxist képviselő szakmai szervezeteket nem békítette meg az Uber angliai részlegének ajánlata sem, amelynek alapján a taxisok egy évig ingyen használhatták volna az Uber okostelefonos kocsirendelési alkalmazását.

A londoni taxisok szerint az Uber tisztességtelen versenyt támaszt velük szemben, mivel a cég sofőrjei a hagyományos taxik vezetőire vonatkozó rendkívül szigorú előírások betartása nélkül nyújtják gyakorlatilag ugyanazt a szolgáltatást.

A világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt - a vizsgaelőírásoknak megfelelően - legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni. Ez a vizsgaanyag a szintén világhírű "The Knowledge", vagyis a "tudás", amelyet rendszeresen frissíteni is kell, és időközönként újból vizsgázni kell belőle.

Az Uber érvelése szerint azonban a modern műholdas navigáció korában ilyen szintű tudásra nincs szükség.

A londoni városháza korábban több lehetőséget is fontolóra vett az Uber tevékenységének korlátozására, egyebek mellett azt, hogy az mobiltelefonos alkalmazáson keresztül leadott rendelés után az ügyfélhez legközelebb tartózkodó Uber-sofőrnek legalább öt percet várakoznia kellett volna, mielőtt az utast felveszi. Boris Johnson, London minap leköszönt előző polgármestere azonban végül ezeket az elképzeléseket "életképtelennek" minősítette és elvetette.

Forrás: Turizmus Online / MTI


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.