Magasabb repülőjegy árakkal fizetünk a Malév kieséséért?

A Malév kiesésével egyes vonalakon megszűntek a párhuzamosságok és maradtak a korábbi vetélytársak monopolhelyzetben, mely az árakon is érezteti hatását. Olyannyira, hogy a repjegy akár „elrettentő hatású” is lehet; megsínyli mind a beutazó, mind pedig a kiutazó turizmus.

A magas ár azonban nem lehet tartós - véli Marton József, a repülőjegy értékesítéssel foglalkozó Morton's légi utazási iroda ügyvezetője. Jóllehet az árak egyes vonalakon megálltak akár két- háromszoros szinten, de a kínálat bővülésével lefele mennek ismét - teszi hozzá. Persze nem arra a szintre, amit egyes útvonalakon a Malév „diktált”. Az egyáltalán nem volt valós - mondja Marton. Igazán jelentős drágulás és visszaesés a forgalomban az ő tapasztalataik szerint a leállást követő egy hétben volt. Mi több, a Malév eltűnése ellenére a Morton's növekedést könyvelt el a szintén sikeres 2011 második félévét követően. Ekkor még számos Malév-jegyet értékesítettek, majd a leállást követő drágulás miatt visszaesett az európai eladásaik száma, miközben az Európán kívüli értékesítések nőttek. Történt mindez annak ellenére, hogy a Malév leállása miatt ezek a jegyárak is emelkedtek ott, ahol a Malév, mint ráhordó kiesett. Tapasztalataik szerint céges ügyfeleik száma emelkedett a leállást követően.

A Malév sok céges ügyfelet vonzott be olyan mértékű kedvezményekkel, melyekkel a viszonteladó irodák nem élhettek, a leállást követően azonban számos ügyfél náluk csapódott le - mondja egy ágazati szereplő.

Szintén a céges szegmens biztató forgalmáról számolt be Molnár Judit, a MUISZ szóvivője, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. Elmondta: az üzleti forgalom továbbra is erős maradt, a cégek utaznak. A preferenciáik azonban némiképp átalakultak - derült ki. Az utóbbi időkben a fapados foglalás sem ritka, sőt kifejezetten előtérbe került még az államigazgatási utaztatásban is Molnár Judit elmondása szerint.

Nagy az érdeklődés az egyéni városlátogatások iránt. Ezek esetében az irodák igyekeznek folyamatos tárgyalások során kedvezőbb árakat kialkudni a légitársaságoktól. Hogy ezek az utak elmennek-e vagy sem a légitársaságon múlik, mivel az utaztatók már nem tudnak a saját nyereségükből olyan mértékben engedni, hogy megérje nekik. A Malév idején a légitársaság alacsony promóciós árai miatt egyszerűbb volt az utazásszervezők élete is. A magas árakon a járatbővítés, a piaci verseny visszatérte enyhíthet a kérdéses járatokon.

Nem annyira rózsás

a helyzet a hazánkba utazó MICE-turisták tekintetében. Réfi Oszkó Dorottya, a MICE-beutaztató Microcosmos Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a magasabb jegyárak negatív hatása olyan mértékű lehet, hogy emiatt akár nagyobb létszámú konferenciák, incentív utak hiúsulhatnak meg. Több esetben döntő a repülőjegy ára egy desztináció mellett. Ez különösen kellemetlen lehet, amikor Budapest olyan városokkal van versenyben, mint Lisszabon vagy Berlin. Réfi szerint látva az árakat, az is előfordul, hogy a megrendelő a lekérésig sem jut el. A Malév hiányát ők is megérzik. Mint elmondta: a Malévval lehetett csoportos kedvezményekről tárgyalni.

Megvizsgáltuk, milyen árakat kapunk

Próbafoglalások végeztünk Budapest és európai fővárosok, valamint egyes nagyvárosok között május végi dátumokra az  útvonalakat közvetlen repülő full service légitársaságok honlapján. Ez az időszak mind a szabadidős mind pedig a MICE-turizmus szempontjából kiemelt időszaknak számít. Az árak a 2012. március 13-i állapotot mutatják; cikkünk olvasásának idejére már módosulhattak. Május 28-30. illetve május 31-június 3. voltak a vizsgált időszakok. Az árak a legalacsonyabb economy árak közvetlen járatokra. Ugyanakkor számos alább felsorolt repülőtérre, repülőtérről jelentős részben átszálló forgalom bonyolódik.

A Budapest-London viszonylaton május 31-i indulással, június 3-i érkezéssel. A legalapabb economy jegy a British Airways Ferihegy-London Heathrow (BUD-LHR) járatra 76 954 forintunkba kerül. Ha azonban az indulás idejét már magunk és nem az ár szabná, vagy hétköznap repülünk, ugyanez 165 000 forint is lehet, pedig még egy szombat este is benne van. Igaz ez a LHR-BUD-LHR irányban is.

Az akár vetélytársként is szóba jövő Lisszabonba LHR-ről a május 31-június 3- között 66 ezer forint, míg hétköznap, május 28-30. közt olcsóbb - 53 850 forint a viteldíj. Ha megint csak az utas maga választja az érkezés és indulás időpontját, akkor 73 440 forintot dob a gép. Berlin esetében akár hétköznap, akár hétvégével együtt megyünk, az ár 63 650 forint lett.

Magasra rakta a lécet mind az Aeroflot moszkvai, mind pedig az ukrán Aerosvit kijevi járatán. Előbbivel Seremetyevóra legolcsóbban 283 eurós, 82 500 forintos áron juthatunk el. A Malévvel korábban közös kód alatt is repülő ukrán légitársaaság 346 dollárért, 77 039 forintért kínálja jegyeit a viszonylaton, legyen az a hétköznapi május vagy a hétvégi dőpont.

Róma felé repülve az Alitaliának konkurálnia kell a szintén a Fiumicino-ra repülő Wizz Air-rel. A hétvégi ár ugyan kijött 122 euróra - 35 537 forint -, de hétköznapira a legolcsóbb már 422 euró - 122 922 forint - volt.

Hasonlóan rugamasnak tűnt az Air France a Charles de Gaulle viszonylaton, pedig a fapadosok a Párizs környéki repterekre üzemelnek. Míg a hétköznapi foglalásnál a legolcsóbb 111 100 fortinos alap economy és 194 000 forintos economy flex között válogathatunk, addig a hétvégi tarifa már csupán 39 400 forint.

A KLM hétközben 58 000 és 81100 forint közötti árakat kínálja BUD-AMS-jegyeit, hétvégére 53 200 a jegy ára. A hollandusnak saját leányvállalata személyében akadt konkurenciája az útvonalon. Míg a fapadosok Eindhovenbe repülnek Amszterdam címén, addig a Transavia Schiphol-ra hétközben csomaggal és helyfoglalással együtt 120 eurót kér; meg a hétvégés időpontra is.

Berlinbe a Lufthansa és a németek második legnagyobb légitársasága, az airBerlin in indít járatot, nagyjából kitöltve a Malév napi két járatának kiesésével keletkezett űrt. Itt a kérdéses hétköznapi időpontban is simán találunk 29 800 forintos retúrt. Hétvégére 27 600-at dobott a gép. Elgendolkodtató ugyanakkor a jövőre nézve, hogy a Lufthansa egyetlen napi járata, amely a déli órákban fordul a két főváros között, mennyire lesz életképes, hiszen üzletemberek csak akkor tudják igénybe venni, ha éjszakáznak is a célállomáson, ráadásul a napjukat is kettétöri az indulás/érkezés. 

Ugyan vannak, akik reklamálnak a müncheni jegyek drágaságát illetően, de ezen az útvonalon a Lufthansa már régóta egyedül közlekedik. Az economy osztályú, menettérti jegyek ára időszaktól függetlenül 84-90 ezer forint között váltakozik, függetlenül attól, hogy beleesik-e egy hétvége, vagy sem. A légitársaságtól megtudtuk: a napi öt müncheni járat magas kihasználtsággal közlekedik, mivel főleg vállalati dolgozók repülnek velük. Nekik pedig - mint azt fentebb Molnár Judit megjegyzi - utazniuk kell. Természetesen az A320-asok fedélzetén nem csupán point-to-point repülnek; a Franz Josef Strauss repülőtér egyre jobban igyekszik magának Közép-Európából piacot nyerni, mint átszálló repülőtér. Adott esetben egy több ezer kilométert repülő interkontinentális járatra szóló jegy kétszer kerül többe, mint egy müncheni retúr.

Frankfurtba akár még hétköznap, például május 28-29-én is elmehetünk 64 500-ért, 28-30 között 80 900-ért, hétvégével együtt szintén 64 500 lesz a végösszeg.

A TAROM immár napi 3 járatot üzemeltet a bukaresti Henri Coanda és a Liszt Ferenc repülőtér között. Legalacsonyabb áruk május 28-30. között 79 820 forint euróból átszámolva, míg a hétvégés időpontra 51 267 forint is lehet ugyanez.

Athénba nemrég indult az Aegean járata. 126 és 139 euró közötti árakat kapunk a retúrra legalacsonyabb árként.

A Budapest-Zürich viszonylaton is zsebbe kell nyúlni hétköznap, hogy kikotorjuk a legalacsonyabb 97 900 forintot a repjegyre. Május 31-június 3 között azonban elég 63 400 forint is.

A Finnair meglehetősen egységes képet mutat; hétköznap 84 100, hétvégével 77 300 a viteldíj.

A kapacitást bővítő cseh CSA hétköznap 98 ezerért reptet, hétvégén, ha nem válogatunk az indulás és érkezés időpontjával, akkor 56 200 forintből is megússzuk.

A szintén kapacitását bővítő lengyel LOT-nál ugyanez a történet 100 100 illetve 49 600 forintos bontásban szerepel.

Nagyvonalúnak tűnik az ír Aer Lingus. Az útvonalon a Ryanair-rel konkuráló cég foglalási oldala 44 309 forintért dobta a május 28-30-at és 46 109-ért a május 31- június 03-at.

Lisszabonba eddig is a TAP repült közvetlenben. A hétközbeni 68 200, a hétvégét is magában foglaló jegy 63 450 forintért kerül az utashoz.

Szabadpiaci verseny van,

a piac illetve a rendelkezésre álló kapacitások majd eldöntik az árakat - mondta el egy ágazati szakértő a Turizmus Online-nak. Hozzátette: jelenleg több útvonalon, ahol a Malév korábbi vetélytársai monopolhelyzetbe kerültek, kapacitáshiány állt elő, az árakat ehhez szabják, a határ pedig, amit az útvonal közönsége még elbír anélkül, hogy a járat kihasználtsága drasztikusan csökkenne. Ezeken az útvonalakon felfüggesztésre kerültek az alacsony, promóciós árak.

A beutazás sínyli meg

A Budapesti indulással vásárolt jegyek árainál talán elgondolkodtatóbb az ebbe az irányba vételezettek ára. Beutazó turizmusunknak nem tesz jót, hogy a számos légitársaság az ellenkező irányú úti tarifái fenti árakat akár 20-30%-kal is meghaladják. Mint a LOT, CSA, Aeroflot, Aerosvit esetében. De kirívó a Finnair esete, mely a kérdéses hétköznapi időpontra a Helsinki-Budapest-Helsinki útra 165 ezerért kínálja jegyét.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.