Vanek Bálintot azzal kapcsolatban kérdezték, hogy június elsején elindult a kutatóintézet vezette tíztagú, nemzetközi konzorcium három és fél évig tartó kutatássorozata, amelynek célja, hogy a repülés gazdaságosabbá tétele révén hozzájáruljon az utasszállító repülőgépek következő generációjának megalkotásához.
Elmondta: a kutatás lényege, hogy a nagy sebességű repülés közben a repülőgép szárnyainál fellépő rezonanciahatásokat a jelenlegi módszer, vagyis a passzív és nehéz merevítés helyett a jövőben aktív szabályozási módszerekkel csillapítsák. Egy "okos robotpilóta-algoritmusról" van szó, amely a szárnyfelületek mozgatásával küszöböli ki a rezonanciát.
Mivel így könnyebbek lennének a szárnyak, az előzetes számítások szerint hozzávetőlegesen 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást vagy mintegy 20 százalékos hasznosterhelés-növekedést lehet elérni egy jelenlegi repülőgéphez képest - hangsúlyozta Vanek Bálint.
A 6,7 millió eurós uniós pályázati projekt célja, hogy egy már meglévő repülőgéptípus is kaphasson újfajta szárnyakat, hiszen azok alkalmazásához nem kell újratervezni az egész repülőgépet - tette hozzá.
Forrás: MTI