A HungaroControl az MTI kérdésére adott válaszában kiemelte, hogy az érintett 31 ország közül - Magyarország az Egyesült Királyság, Írország, Svédország és Dánia mellett egyike lett annak az 5 országnak, amelyik a légtérblokk létrehozására szóló nemzetközi megállapodás ratifikálásával már megnyitotta az utat a közös munka előtt.
A Bizottság napokban kiadott „jelzőlámpás” értékelése súlyos hiányosságokra hívja fel a figyelmet az egységes európai égbolt projekt két lényegi elemét - a teljesítményrendszer és a funkcionális légtérblokkok - kialakítását illetően.
A Magyarországot is magába foglaló közép-európai funkcionális légtérblokkot (FAB CE) narancssárgával, a legrosszabbnál eggyel jobb fokozatban jelölte. A FAC CE blokkban van Ausztria, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország.
A Bizottság jelentése szerint komoly aggodalomra ad okot, hogy a dán-svéd FAB kivételével valamennyi funkcionális légtérblokk narancssárga vagy piros színnel van jelölve. A Bizottság a kérdés mielőbbi kezelésére sürgeti a tagállamokat, s a nemzeti intézkedések elmaradása esetén az Egységes Európai Égboltként (Single European Sky – SES) ismert jogszabálycsomagok újbóli megnyitására kényszerülhet - áll a jelentésről kiadott sajtóközleményen.
A másik kulcskérdéssel, a teljesítményrendszer kialakításával kapcsolatban a HungaroControlnál az MTI kérdésére elmondták: a magyar légiforgalmi szolgálat már most megfelel a pontossággal, a biztonsággal és a környezeti terhelés csökkentésével kapcsolatos uniós elvárásoknak, néhány területen túl is teljesíti azokat. Az elmúlt évben a HungaroControl például egyetlen másodpercnyi késést sem okozott, repülésbiztonsági mutatói nemzetközileg is elismertek. A légi navigációs szolgáltatásokért fizetendő egységdíjak európai átlagát a 2011. évi 59,3 euróról csak 2014-re kell 53,3 euróra mérsékelni, ennek ellenére a HungaroControl egységdíjai már most is 40 euró alatt vannak. Ezzel együtt a HungaroControl korlátozott mértékben még a díjak tekintetében is nyitott az együttműködésre.
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas a Bizottság sajtóközleményében úgy fogalmazott: "fennáll a veszélye annak, hogy nem tudjuk tartani a tervezett ütemet, és képtelenek leszünk kielégíteni a légi közlekedés egyre növekvő igényeit, amely 2030-ra a mai közel kétszeresére fog emelkedni". A HungaroControl pedig azt hangsúlyozza, hogy jelentős fejlesztéseket és beruházásokat hajt végre annak érdekében, hogy hosszabb távra biztosítsa Magyarország, illetve a régió igényeinek megfelelő légi navigációs kapacitást, és hogy a FAB CE a lehető legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon kezdje meg működését.
A funkcionális légtérblokkba nem az államhatáron "adják át" a légiforgalmi irányítók az irányított repülőgépet a következő légiforgalmi szolgálatnak, hanem a légtérblokkon belül egységesen kezelik, így lerövidülnek az útvonalak, csökken a károsanyag- kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás.
A polgári légiforgalmi irányító szolgálatokat tömörítő nemzetközi szervezet, a CANSO (Civil Air Navigation Services Organisation) a jelentéssel kapcsolatban kiadott sajtóközleményben hívja fel a Bizottságot és a tagállamok kormányait, hogy biztosítsák a légiforgalmi irányítás európai integrációjához szükséges politikai hátteret, és hozzanak végre döntéseket a kulcsfontosságú kérdésekben.
Forrás: MTI