Keresve sem találhattak volna szimbolikusabb helyszínt keddi sajtótájékoztatójuknak a Malértesek, mint a ferihegyi repülő múzeum. Azon belül is a Malév „sugárhajtású” korszakának legemblematikusabb gépe, az egyre épülő-szépülő 2-es terminálok felé néző Tupoljev 154-B fedélzetét. Mi történt ott a fedélzeten?
Együttműködésről szóló megállapodást írtak alá a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségével (MUISZ), a Magyar Repülő Szövetséggel (MRSZ), a pilótákat és utaskísérőket tömörítő szakszervezetekkel, a HUNALPA-val és HUNACCA-val. De további megkereséseket vár Vécsei Mihály, a mára már 15 ezer tagúvá vált szervezet elnöke. Elmondta: a légitársaság megvalósíthatóságában már 4-5 kockázati tőketársaság is részt venne, neveket azonban nem kívánt elárulni.
Ugyanakkor nem kaptak még választ
a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba egy hete elküldött levelükre, melyben kíváncsian várják, részt vesz-e a magyar állam az új zászlóvivő légitársaság megalapításában. Egy az Utazás Kiállításon megrendezésre kerülő konferencia során Vécsei elmondta: ha az államot nem érdekli, megcsinálják nélküle. Beismerte azonban, az állam bábáskodása annyiban jól jöhet, hogy a megalapítás körüli hatósági ügyintézés gördülékenyebb lehet, valamint a még meglévő résidőket is bevihetik az új légitársaságba. Ahogy reményeik szerint a két Malév-leány, az Aeroplex és Malév Ground Handling földi kiszolgáló is része lehet az új vállalatnak.
Vécsei elmondta: kezdetben akár egy 10-12 gépes flotta is elég lenne, hogy repülje a kétoldalú szerződésekkel szabályozott útvonalakat illetve az eddig is gazdaságos európai desztinációkat. A típust illetően a Boeing-nél az Airbus jobb bolt lenne a kedvezőbb üzembentartási költségek miatt. A reménybeli légitársaság humán erőforrása, volt Maléves pilóták és utaskísérők szakszolgálati engedélye Boeingra szól, az átképzés pedig nem olcsó mulatság.
A keddi eseményen megint csak nem tolongtak az NFM vagy a kormány képviselői. A minisztérium még március 7-én tájékoztatott közleményben, hogy felméri egy új, Budapest központú nemzeti légitársaság létrehozásához szükséges feltételeket illetve a lehetséges befektetők körét. Az NFM akkor úgy fogalmazott: „(...) Egy új nemzeti légitársaságban a magyar állam csak kisebbségi tulajdonosként vállalhat szerepet az Európai Bizottság korábbi elmarasztaló határozata miatt. A Malév Zrt. és egy új társaság között nem lehet jogfolytonosság, továbbá a két cég gazdasági tevékenysége sem lehet folytatólagos.” A közlemény akkor nem tett említést, hogy találkozna a Malérttel. De minél később történik bármi előrelépés, annál nehezebb lesz pozíciókat szerezni egy új légitársaságnak. „Az idő sürget” - figyelmeztetett Vécsei.