Magyar dizájn (is) az Air Malta új arculata

Ritka pillanat, ha az embert olyan mértékben engedik egy be egy repülő aurájába, hogy a hasa alján lévő feliratot olvashatja. Mi megtettük pénteken, amikor a Air Malta flottájának új festését vettük górcső alá. A 2012 júliusában a világ elé tárt dizájnnal máltai gép másodjára járt a Ferihegyen.

Nos, amit nem lehet egyből nem észrevenni, hogy a miniállam égi fuvarosa a politikai korrektség jegyében nem csak magára az állam nevére utal, hanem a „The airline of the Maltese Islands” felirattal a máltai szigetek légitársasága. A tágabb földrajzi meghatározás folytatásában azért mégis erős visszautalás áll a törzsön gigantikus „malta” név alakjában. És igen, a gép hasán is van mit bámulni: itt a légitársaság honlapjára terelő airmalta.com felirat virít, melyre vélhetően nem csupán a repülőgép spotterek egy különös alosztálya, a contrail fotósok, avagy a gépeket utazó magasságon fényképezők figyelnek fel.

Meglehet, az új festés vegyes érzelmeket

váltott ki mind a máltai, mind pedig a nemzetközi utazóközönségből, üzenete egyértelmű. Akár egy máltai festa, olyan színkavalkádban igyekszik visszaadni minden, a szigetekre jellemző árnyalatot. A továbbra is - akár az ország zászlójában - domináns piros az életet igenli, melyet, hogy azért a repterek forgalmi előtereseit ne vadítsa meg teljesen egy hosszabbra nyúlt forduló alatt, különféle motívumokkal tarkítottak diszkréten. Így került a függőleges vezérsíkra a máltai csipke mintája. A Comino szigete melletti Kék Lagúna azúrja adja egy olyan V-forma egyik szárát, melynek folytatása már inkább hajaz a delelő Nap sárgájára, de akár a máltaiak méltán kedvelt sörének, a Cisk-nek sárga dobozát is megidézi.

A derék máltaiak közül többen nehezményezték, hogy országuk szimbóluma, azonosító jele, a máltai kereszt, a korábbihoz képest kissé csonkolt állapotban került vissza a függőleges vezérsíkra. Vehetjük úgy, hogy játékosan nyitva hagyja a szemlélő számára a kereszt képzeletbeli meghosszabbítását.

Mára talán megbékélt az új dizájnnal az Air Malta pilótáinak szakszervezete is. Kevésbé a szín- és formavilággal volt bajuk, annál inkább a dizájnolás 1,9 millió eurós költségével. A máltai sajtó tudósítása szerint 400 ezer eurót kóstált az új külső, míg további 1,5 milliót a 10 gép átfestése. Elégedetlenségük oka, hogy a külcsín változását megelőző héten a vezetőség bejelentése szerint a 2012-ben 30 millió eurós veszteséget termelő Air Malta-nak erre kellett volna a legkevésbé költenie. 

A vezetőség azonban úgy látja:

az új külső a belső megújulás jele is. A szinte teljesen a máltai állam kezében lévő cég vezetése úgy döntött: nem engedik veszni a sziget gazdaságának motorját képező légitársaságot és az évtized elejére megsokasodó pénzügyi gondjait az Európai Bizottság által is jóváhagyott, 130 millió eurós tőkeinjekcióval oldja meg. A bizottság kimondta az áment, ám az Air Malta-nak komoly átalakításon kell átmennie, úgy, hogy 2014-re nullszaldós legyen, egy évre rá pedig nyereséget termeljen a Málta függetlenné válásakor indult cég. Peter Davies vezérigazgató, az ATW Online repülés szakportálnak nyilatkozva elmondta: már a 2012-es 30 milliós veszteség is javulás az egy évvel korábbihoz képest, idén pedig ennek a fele várható.

Az élet tartogat meglepetéseket:

az újramárkázás és arculati tervezés menedzselésére 2011 októberében szakmai érdemeit elismerve Kecskés Melindát kérte fel a vállalat vezetése. Kilétét találgattak akkor a kinevezésről beszámoló Times of Malta fórumán az olvasók. Az Air Malta „rebrandingjét” levezénylő Kecskés Melinda egyike azoknak, akikkel Váradi József, miután 2003-ban Malév-vezéri posztjáról távozni kényszerült, megalapította a Wizz Air-t. A Váradi által a Malévtól áthozott Kecskés tervezte a Wizz Air megjelenését is. Ugyanezen a fórumon persze néhányan abban sem voltak biztosak, hogy a Wizz Air egyáltalán létezik. Kétségeiket minden bizonnyal eloszlatja, amikor Kecskés Melinda egykori cégének gépei bő egy hónap múlva megjelennek Luqa repülőterén. 

Bár a Wizz Air megjelenése megváltoztatja az útvonalon az erőviszonyokat, az Air Malta-tól úgy értesültünk, a légitársaságnak nincs miért aggódnia, a jellemzően inkább csomagként értekesített máltai nyaralásokhoz a hazai utazásszervezők egy kivétellel továbbra is az Air Malta-n block seat-elnek a júniustól hetente kétszer is közlekedő Airbus A320-ason. Hely pedig van, mivel a budapesti vonalon a 180 ülés mindegyike turista osztályú. Ez nem azt jelenti, hogy az Air Malta-n nincs business osztály; csupán a magyar forgalom legkevésbé sem üzleti jellege nem bírná eltartani. Bár kétórás a járat, az Air Malta kitesz magáért; a hálózati légitársaságok fapadosodásának idején az ember különös bánásmódként éli meg, ha a turistán is kap szendvicset, üdítőt, kávét, nem kell fizetni a feladott poggyászért, a reptéri check-in-ért. 


Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.