Magyar dizájn (is) az Air Malta új arculata

Ritka pillanat, ha az embert olyan mértékben engedik egy be egy repülő aurájába, hogy a hasa alján lévő feliratot olvashatja. Mi megtettük pénteken, amikor a Air Malta flottájának új festését vettük górcső alá. A 2012 júliusában a világ elé tárt dizájnnal máltai gép másodjára járt a Ferihegyen.

Nos, amit nem lehet egyből nem észrevenni, hogy a miniállam égi fuvarosa a politikai korrektség jegyében nem csak magára az állam nevére utal, hanem a „The airline of the Maltese Islands” felirattal a máltai szigetek légitársasága. A tágabb földrajzi meghatározás folytatásában azért mégis erős visszautalás áll a törzsön gigantikus „malta” név alakjában. És igen, a gép hasán is van mit bámulni: itt a légitársaság honlapjára terelő airmalta.com felirat virít, melyre vélhetően nem csupán a repülőgép spotterek egy különös alosztálya, a contrail fotósok, avagy a gépeket utazó magasságon fényképezők figyelnek fel.

Meglehet, az új festés vegyes érzelmeket

váltott ki mind a máltai, mind pedig a nemzetközi utazóközönségből, üzenete egyértelmű. Akár egy máltai festa, olyan színkavalkádban igyekszik visszaadni minden, a szigetekre jellemző árnyalatot. A továbbra is - akár az ország zászlójában - domináns piros az életet igenli, melyet, hogy azért a repterek forgalmi előtereseit ne vadítsa meg teljesen egy hosszabbra nyúlt forduló alatt, különféle motívumokkal tarkítottak diszkréten. Így került a függőleges vezérsíkra a máltai csipke mintája. A Comino szigete melletti Kék Lagúna azúrja adja egy olyan V-forma egyik szárát, melynek folytatása már inkább hajaz a delelő Nap sárgájára, de akár a máltaiak méltán kedvelt sörének, a Cisk-nek sárga dobozát is megidézi.

A derék máltaiak közül többen nehezményezték, hogy országuk szimbóluma, azonosító jele, a máltai kereszt, a korábbihoz képest kissé csonkolt állapotban került vissza a függőleges vezérsíkra. Vehetjük úgy, hogy játékosan nyitva hagyja a szemlélő számára a kereszt képzeletbeli meghosszabbítását.

Mára talán megbékélt az új dizájnnal az Air Malta pilótáinak szakszervezete is. Kevésbé a szín- és formavilággal volt bajuk, annál inkább a dizájnolás 1,9 millió eurós költségével. A máltai sajtó tudósítása szerint 400 ezer eurót kóstált az új külső, míg további 1,5 milliót a 10 gép átfestése. Elégedetlenségük oka, hogy a külcsín változását megelőző héten a vezetőség bejelentése szerint a 2012-ben 30 millió eurós veszteséget termelő Air Malta-nak erre kellett volna a legkevésbé költenie. 

A vezetőség azonban úgy látja:

az új külső a belső megújulás jele is. A szinte teljesen a máltai állam kezében lévő cég vezetése úgy döntött: nem engedik veszni a sziget gazdaságának motorját képező légitársaságot és az évtized elejére megsokasodó pénzügyi gondjait az Európai Bizottság által is jóváhagyott, 130 millió eurós tőkeinjekcióval oldja meg. A bizottság kimondta az áment, ám az Air Malta-nak komoly átalakításon kell átmennie, úgy, hogy 2014-re nullszaldós legyen, egy évre rá pedig nyereséget termeljen a Málta függetlenné válásakor indult cég. Peter Davies vezérigazgató, az ATW Online repülés szakportálnak nyilatkozva elmondta: már a 2012-es 30 milliós veszteség is javulás az egy évvel korábbihoz képest, idén pedig ennek a fele várható.

Az élet tartogat meglepetéseket:

az újramárkázás és arculati tervezés menedzselésére 2011 októberében szakmai érdemeit elismerve Kecskés Melindát kérte fel a vállalat vezetése. Kilétét találgattak akkor a kinevezésről beszámoló Times of Malta fórumán az olvasók. Az Air Malta „rebrandingjét” levezénylő Kecskés Melinda egyike azoknak, akikkel Váradi József, miután 2003-ban Malév-vezéri posztjáról távozni kényszerült, megalapította a Wizz Air-t. A Váradi által a Malévtól áthozott Kecskés tervezte a Wizz Air megjelenését is. Ugyanezen a fórumon persze néhányan abban sem voltak biztosak, hogy a Wizz Air egyáltalán létezik. Kétségeiket minden bizonnyal eloszlatja, amikor Kecskés Melinda egykori cégének gépei bő egy hónap múlva megjelennek Luqa repülőterén. 

Bár a Wizz Air megjelenése megváltoztatja az útvonalon az erőviszonyokat, az Air Malta-tól úgy értesültünk, a légitársaságnak nincs miért aggódnia, a jellemzően inkább csomagként értekesített máltai nyaralásokhoz a hazai utazásszervezők egy kivétellel továbbra is az Air Malta-n block seat-elnek a júniustól hetente kétszer is közlekedő Airbus A320-ason. Hely pedig van, mivel a budapesti vonalon a 180 ülés mindegyike turista osztályú. Ez nem azt jelenti, hogy az Air Malta-n nincs business osztály; csupán a magyar forgalom legkevésbé sem üzleti jellege nem bírná eltartani. Bár kétórás a járat, az Air Malta kitesz magáért; a hálózati légitársaságok fapadosodásának idején az ember különös bánásmódként éli meg, ha a turistán is kap szendvicset, üdítőt, kávét, nem kell fizetni a feladott poggyászért, a reptéri check-in-ért. 


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.