Még dolgoznak a Malév megmentési tervén

Még folyik a munka a Malév megmentési tervén, amit az Európai Bizottsághoz nyújt be a magyar kormány annak igazolására, hogy a magyar légitársaság feltőkésítése nem állami támogatás, hanem a cég reorganizációját szolgálja - mondta Kamarás Zoltán, a Malév Zrt. Igazgatóságának elnöke az MTI-nek csütörtökön.

A tanulmányt a Roland Berger légi iparban jártas tanácsadó cég készíti, és az eddigi megállapítások szerint minden területen van még költségcsökkentési lehetőség. Ha ez megvalósul, akkor két év múlva esély van arra, hogy nyereséges legyen a Malév. A reorganizációs terv számol a meglévő adósság törlesztésével, de a reorganizációs terv véglegesítése során a működés biztosításához szükséges további források esetleges terheire is tekintettel lesz. A magyar légitársaság helyzetének rendezését a kormány döntése előzte meg - utalt a 2010. február 26-án hozott kormányhatározatra Kamarás Zoltán.

Tájékoztatása szerint a kormányhatározatban foglaltak, illetve a Malév, a Vnyesekonombank és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő által szintén február 26-án aláírt megállapodásban foglaltak jelentős része megvalósult. A Malév 95 százaléknyi részvénye nem visszavásárlással, hanem tőkeemeléssel került ismét állami tulajdonba. A kisebbségi tulajdonos maradt az AirBridge Zrt., amiben 49 százaléka van a Malévnak hitelező orosz állami Vnyesekonombanknak. A Malév több mint 80 millió euróval tartozik a VEB-nek. Az orosz bank hitelezi az AirBridge Zrt.-t is, így összességében mintegy 100 millió eurós kitettsége van a VEB-nek a Malév finanszírozásával és tulajdonlásával kapcsolatban. Arról, hogy mi lehet a felhasználása annak a 32 millió euró garanciának, amit a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. hívott le a VEB-től, és ami március közepén érkezett meg az MNV, illetve az MFB számlájára, még nincs döntés. Erre vonatkozóan az MNV a Pénzügyminisztérium állásfoglalását várja. Ebből az összegből vissza lehetne fizetni egyebek között a MALÉV Zrt.-nek az EIB felé fennálló mintegy 13 millió eurós tartozását, a fennmaradó összeg pedig részben a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) felé fennálló kötelezettségek finanszírozását szolgálhatná.

Annyi bizonyosnak látszik, hogy a közel 25 milliárd forint 2009. évi veszteség miatt a Malév saját tőkéje a törvényben szabályozott mérték alá kerül. Ezzel a stratégiai tanulmány is számol. A tőkeemelés pontos mértékét a társaság 2009. évi beszámolójának elfogadása után lehet meghatározni. Egyes források szerint a szükséges mérték meghaladhatja a 10 milliárd forintot is. A tőkeemelésben - akár a hitelek egy részének tőkévé alakításával - a VEB is részt vehet, nem feltétlenül kell mindet a magyar tulajdonosnak állnia. Kamarás Zoltán elmondta, hogy a Malév megmentési terve nem nélkülözheti a hatékonyság növelésére vonatkozó intézkedéseket. Ezen belül áldozatot kell hozniuk a munkavállalóknak is. A tanulmányterv egyebek között létszámleépítéssel, a pilóták repülési idejének emelésével és más megszorításokkal is számol. A hatékonyságjavító intézkedések humán jellegű elemeinek végrehajtása ugyanakkor alapvetően fontos ahhoz, hogy a reorganizációs tervet az Európai Unió jóváhagyja. A munkavállalókkal az ezzel kapcsolatos tárgyalások azonnali megkezdését kérte a társaság igazgatósága a menedzsmenttől. (MTI)


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.