Nem ez az első alkalom, hogy nyíltan az utazási irodák ellen beszél egy blogger. A mostani cikk - amely megjelenése után utazási irodás körökben azonnal komoly felháborodást keltett -, szerzője abból indult ki, hogy a hírek szerint egyre jobban megy az utazási irodáknak, vagyis árbevételük elérte a válság előtti szintet, és kevesebb cég megy csődbe. (Bejegyzéséhez vélhetően az Opten egyik friss összesítését vette alapul, melyről mi is beszámoltunk.)
A "Nyolc komoly érv, hogy sürgősen felejtsük el az utazási irodákat" című posztjában a Fillérné Alsómocholády Turbulencia néven posztoló szerző megemlíti azt, hogy irodán keresztül foglalva az utazás drágább, hiszen – mivel az utasnak nem kell bajlódnia a szervezéssel – mindenért jutalékot kell fizetni. Hozzáteszik: ha a Kilimandzsárót akarjuk megmászni, azt azért ne egyedül szervezzük, de Európában könnyebb elboldogulni. Szó esik az apróbetűs részről és a rejtett költségekről, mint az utazási irodán keresztül szervezett utak velejárójáról, a csúsztatásokról, a rugalmatlan időbeosztásról és programelosztásról, a kötöttségről, de az irritáló utastársakról is.
Az egyik utazási irodás erre reagálva – elismerve, hogy a teljes ár kiírása valóban hasznos lenne – úgy ír: a társasutak közönsége nem azonos az egyéni utasokkal, mindegyiknek teljesen más szempontjai vannak egy utazás módjának kiválasztásánál, vagyis nem érdemes az összes utazót egy kalap alá venni.
Az egyik neves, körutakat szervező hazai utazási iroda tulajdonosa felhívja a figyelmet arra is, hogy a társasutazás nem üdülés, hanem kulturális kikapcsolódás, ahol idegenvezetővel biztosítják az utas számára, hogy – ha már oda utazott – minél többet lásson, ismerje meg az országot, az ottani embereket. Hozzáteszi: üdülni egyedül is el lehet menni, de ott is kell a nyelvismeret és a bizalom, különben előfordulhat, hogy az utasnak később futnia kell a pénze után, ha nem vagy hiányosan teljesítették azt a szolgáltatást, amire befizetett.
Egy utazási irodás, aki négy évtizede dolgozik az idegenforgalomban, saját tapasztalatával támasztotta alá szakmája fontosságát: ez idő alatt kevés reklamációval, de annál több örömteli visszajelzéssel találkozott. Hozzáteszi: az utazási iroda szakértelmet és garanciát vállal arra, amit az utas lefoglal.
A blogbejegyzés alatti egyik hozzászóló is kiemeli: sok utas kimondottan igényeli a szervezett utazásokat, hiszen nem mindenkinek van megfelelő nyelvtudása – ami a magyarok esetén különösen jellemző –, így hiába foglalják le a szállást és az utazást itthonról, nem értik meg a kinti idegenvezetést, nem tudnak intézkedni baj esetén, sokan még ételt sem tudnak vagy mernek rendelni. A kommentelő szerint sokaknak biztonságérzetet nyújt, ha utazási irodával utazhatnak, vannak köztük idősek vagy kevésbé iskolázottak, kevés utazási rutinnal rendelkezők, de van, aki olyan speciális programot néz ki, amiért bevállalja vagy igényli is a cikk írója által fent felsorolt velejárókat, például egy dél-amerikai vagy ázsiai kulturális körutazásnál.
Forrás: Turizmus Online