Remek kerékpárutak épülhetnek

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ sajtótájékoztatóján kiderült, hogy mely kerékpárutakat tervezik fejleszteni, illetve egy kerékpáros nyilvántartó rendszer létrehozásáról is szó esett.

Dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár köszöntőjében elmondta, hogy a 2014-2020-as Európai Uniós fejlesztési ciklusra szánt 768 millió forint támogatásból felújítják a kerékpárutakat és az információs rendszert, melynek előkészítése már elkezdődött. Az államtitkár elmondása szerint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) vállalta a feladatot, hogy rendbe hozza a kerékpárutakat és megoldást keressen a kerékpározással kapcsolatos jelenlegi problémákra.

Megvalósíthatósági tanulmányok és KENYI

Berencsi Miklós, a KKK osztályvezetője elmondta, hogy – bár az infrastruktúra fejlődik –, egyelőre jelentősek a hiányok, a fejlesztések azonban növelni fogják a közlekedésbiztonságot és gerjesztik a turizmust, így az gazdasági előnyökkel is jár. A megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésének szakaszában négy projekt fut párhuzamosan: az EuroVelo 6 Rajka és Budapest közötti szakasza, a Budapestet a Balatonnal összekötő útvonal, a Balatoni Bringakör, illetve a fővárosi kerékpáros közlekedés átszervezése. A 2014-2020-as időszak legfőbb célja a források hatékony felhasználása, illetve a hálózat minőségének megőrzése. A megvalósíthatósági tanulmányok elkészülése folyamatban van, három útvonalra már be is nyújtották a terveket. A döntéselőkészítési tanulmányok benyújtásának határideje március 6.

Ezen kívül fejlesztik a Kerékpárút Nyilvántartó Rendszert (KENYI), ami a kerékpáros létesítményeknek szolgáltat adatbázist, illetve egy térképes térinformatikai rendszert, melynek szakmai és publikus felülete is lesz. A nyilvántartó rendszer fejlesztése már az adatfeltöltés fázisában van. A felmérendő főbb adatok az egyes létesítmények fajtája és műszaki paraméterei, az érdekes pontok (POI), a burkolattípusok és útállapotok, a táblák, a pihenőhelyek, illetve olyan egyéb adatok, mint az árvízveszély vagy az erős napsugárzásnak kitett kerékpárút.
 
EuroVelo 6 és Balatoni Bringakör

Laufer Péter a Hegyen-Völgyön Konzorcium képviseletében tájékoztatta a sajtót, hogy hozzájuk az EuroVelo 6 Rajka és Budapest közötti szakasza, illetve a Balatoni Bringakör tartozik. A konzorcium folyamatosan egyeztet többek között a KKK-val, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF), a Magyar Közút Zrt.-vel, a Vízügyi Igazgatósággal, a BKK Zrt.-vel és a Nemzeti Park Igazgatóságokkal is.

A konzorcium a tervezésnél figyelembe vette a hivatásforgalmi és a turisztikai célú kerékpározási szempontokat, a kapcsolódó fejlesztéseket, az örökségvédelmi érintettséget, az önkormányzati és forgalmi igényeket, illetve a tulajdoni viszonyokat is.

Az EuroVelo 6 Rajka-Budapest szakasz körülbelül 270 kilométert ölel fel és 51 települést érint. A szakasz meglévő problémái közé tartozik, hogy a nyomvonal nem összefüggő, a jelzésrendszer hiányos vagy nem egyértelmű, illetve a karbantartás hiánya is gondot okoz. A tervezett hálózat leküzdendő problémáit pedig a Natura2000 érintettség, az önkormányzati szándékok, illetve a nem összehangolt fejlesztések jelentik. A körülbelül 200 kilométeres, 42 települést érintő Balatoni Bringakör fejlesztési terveinek előkészítésekor hasonló problémák állnak fenn, illetve a Budapest-Balaton nyomvonalhoz való csatlakozást is meg kell oldani.

A fővárostól a Balatonig

A Budapest-Balaton kerékpárút tervezésénél is számos koncepció készült. Horváth László, a Főmterv-Utiber Konzorcium tervezője elmondta, hogy a nyomvonal tervezésénél alapelv, hogy a hivatásforgalmi és a turisztikai célú kerékpározás nem válik el, így az útvonal is közös. Érdekességként kiemelte, hogy egy felmérés eredményeképpen kiderült: a biciklisek elsősorban a látványosságok alapján döntenek egy kerékpárút mellett, második helyre került a biztonság, és csak ezután érdekli az embereket a domborzat, illetve az út hossza.

Hivatásforgalom Budapesten

A budapesti kerékpárutak átszervezése még kezdeti fázisban van, egyelőre a változatkészítés zajlik. Dulicz László a Pro Urbe - Közlekedés - Terra - Tandem Konzorcium képviseletében felvázolta, hogy a fővárosban elsősorban a hivatásforgalmi kerékpározásra helyezik a hangsúlyt, azonban a turisztikai célú biciklizést sem hagyják figyelmen kívül.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.