Megújulhat az 1-es és 3-as villamosvonal

Jóváhagyta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 1-es és 3-as villamosok felújítására, illetve az 1-es villamos Rákóczi hídon történő átvezetésére vonatkozó projektjét az Európai Bizottság. A mostani döntés jelentős előrelépés a Budapest két fontos körgyűrűs villamosvonalának korszerűsítésében, a döntés nyomán véglegessé vált, hogy a BKK által benyújtott 41 milliárd forint összértékű projekt megkapja a 94%-os intenzitású uniós támogatást, közölte lapunkkal a BKK.

Az elmúlt évtizedek során rendkívül leromlott az 1-es és a 3-as villamosok pályája. Az építésekor gyorsvillamosnak tervezett Hungária körúti 1-es vonalán és a Zuglótól Kőbányán át Dél-Pestig több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, az évtizedek óta felújítás nélkül üzemelő pályákon számos 10-20 km/h-s sebességkorlátozást vezetett be BKV. Mindez versenyképtelenné tette a villamosokat az autózással és néha még más, földrajzilag kerülőt jelentő tömegközlekedési járatokkal szemben.

A villamosvonalak teljes körű felújítására és az 1-es meghosszabbítására uniós források nélkül nem lenne esély, és bár fejlesztés szükségessége régóta ismert, 2011-ig azonban a hányattatott sorsú projekthez képtelen volt a Főváros uniós támogatást szerezni. A BKK létrejötte után vette át a projekt irányítását, és a szakmai hiányosságok megszüntetését követően döntött először Magyarország Kormánya 2011 tavaszán, majd ez alapján 2012 májusában az Európai Bizottság a BKK által benyújtott projekt támogatásáról. A fejlesztés mintegy 250 ezer ember utazását könnyíti, gyorsítja meg.

A beruházás célja, hogy Budapest fontos körgyűrűs villamosvonalain, az 1-es és 3-as vonalakon javuljon az utazás komfortja és gyorsabban haladjanak a villamosok, ezért uniós források bevonásával 2013-tól felújítjuk az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszát, valamint a 3-as villamos leromlott szakaszait, az áramellátási berendezésekkel együtt. Az 1-es villamost átvezetjük az 1995 októberében átadott Rákóczi hídon. A Szerémi út és a Hengermalom út érintésével a Fehérvári útig járnak majd a szerelvények, csúcsidőben 3-4 percenként, kiváltva ezzel a mai zsúfolt és a torlódásban gyakran araszolni kényszerülő 103-as buszjáratot.

A 2013 és 2015 között megvalósuló, mintegy 40 milliárd forintos beruházás keretében megújul a két villamosvonal vágányhálózata. Budapesten először az 1-es óbudai és az új, Fehérvári útig vezető szakaszán, illetve a 3-as villamos Kőbánya központján átvezető szakaszán füves vágányokat létesítünk. A vonalakon új váltók is létesülnek, így a forgalmi akadályok, zavarok esetén rövidebb szakaszon kell buszokkal pótolni a villamosokat. A projekt keretében a nagyobb közúti csomópontok is megújulnak, a villamosok érzékelésére alkalmas jelzőlámpa-rendszerek épülnek, melyek segítségével gyorsabban érik el úti céljaikat a fővárosban közlekedők.

A megállóhelyi peronok színvonala is lényegesen javul, megközelítésük akadálymentessé válik liftek beépítésével, valamint a gyalogos átkelőhelyek kialakításával. Új perontetők épülnek, valamint a peronok magasságának megemelésével könnyebbé válik a járművekre történő le-és felszállás.

Az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztésére vonatkozó projekt támogatási szerződését, 2011. szeptember 13-án Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Völner Pál, az NFM államtitkára ellátta kézjegyével, az uniós támogatás folyósításához már csak az Európai Bizottság jóváhagyása hiányzott, mely immár biztosított. A projekt jelenleg a kiviteli tervek készítésének fázisában tart, a kivitelezők kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás még idén megjelenik, az első munkák 2013-ban indulnak az 1-es kritikus, Óbuda és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszának felújításával.

A megújuló villamosvonalakra új járművek beszerzése is indokolt. E téren is jelentős előrelépés történt nemrég: a Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója által korábban benyújtott projektjavaslatra megérkezett a Kormány támogatása, Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter támogató levele. Ez az uniós támogathatóság egyik fő és eddig hiányzó feltétele volt, melynek nyomán 2012 tavaszától megindulhat a projekt útja a beruházás részleteinek (darabszám, ütemezés, keretösszeg) véglegesítése, majd a támogatási szerződés felé, ami alapján a beszerzés első üteme reményeink szerint rövidesen elindítható.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.