Az elmúlt évtizedek során rendkívül leromlott az 1-es és a 3-as villamosok pályája. Az építésekor gyorsvillamosnak tervezett Hungária körúti 1-es vonalán és a Zuglótól Kőbányán át Dél-Pestig több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, az évtizedek óta felújítás nélkül üzemelő pályákon számos 10-20 km/h-s sebességkorlátozást vezetett be BKV. Mindez versenyképtelenné tette a villamosokat az autózással és néha még más, földrajzilag kerülőt jelentő tömegközlekedési járatokkal szemben.
A villamosvonalak teljes körű felújítására és az 1-es meghosszabbítására uniós források nélkül nem lenne esély, és bár fejlesztés szükségessége régóta ismert, 2011-ig azonban a hányattatott sorsú projekthez képtelen volt a Főváros uniós támogatást szerezni. A BKK létrejötte után vette át a projekt irányítását, és a szakmai hiányosságok megszüntetését követően döntött először Magyarország Kormánya 2011 tavaszán, majd ez alapján 2012 májusában az Európai Bizottság a BKK által benyújtott projekt támogatásáról. A fejlesztés mintegy 250 ezer ember utazását könnyíti, gyorsítja meg.
A beruházás célja, hogy Budapest fontos körgyűrűs villamosvonalain, az 1-es és 3-as vonalakon javuljon az utazás komfortja és gyorsabban haladjanak a villamosok, ezért uniós források bevonásával 2013-tól felújítjuk az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszát, valamint a 3-as villamos leromlott szakaszait, az áramellátási berendezésekkel együtt. Az 1-es villamost átvezetjük az 1995 októberében átadott Rákóczi hídon. A Szerémi út és a Hengermalom út érintésével a Fehérvári útig járnak majd a szerelvények, csúcsidőben 3-4 percenként, kiváltva ezzel a mai zsúfolt és a torlódásban gyakran araszolni kényszerülő 103-as buszjáratot.
A 2013 és 2015 között megvalósuló, mintegy 40 milliárd forintos beruházás keretében megújul a két villamosvonal vágányhálózata. Budapesten először az 1-es óbudai és az új, Fehérvári útig vezető szakaszán, illetve a 3-as villamos Kőbánya központján átvezető szakaszán füves vágányokat létesítünk. A vonalakon új váltók is létesülnek, így a forgalmi akadályok, zavarok esetén rövidebb szakaszon kell buszokkal pótolni a villamosokat. A projekt keretében a nagyobb közúti csomópontok is megújulnak, a villamosok érzékelésére alkalmas jelzőlámpa-rendszerek épülnek, melyek segítségével gyorsabban érik el úti céljaikat a fővárosban közlekedők.
A megállóhelyi peronok színvonala is lényegesen javul, megközelítésük akadálymentessé válik liftek beépítésével, valamint a gyalogos átkelőhelyek kialakításával. Új perontetők épülnek, valamint a peronok magasságának megemelésével könnyebbé válik a járművekre történő le-és felszállás.
Az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztésére vonatkozó projekt támogatási szerződését, 2011. szeptember 13-án Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Völner Pál, az NFM államtitkára ellátta kézjegyével, az uniós támogatás folyósításához már csak az Európai Bizottság jóváhagyása hiányzott, mely immár biztosított. A projekt jelenleg a kiviteli tervek készítésének fázisában tart, a kivitelezők kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás még idén megjelenik, az első munkák 2013-ban indulnak az 1-es kritikus, Óbuda és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszának felújításával.
A megújuló villamosvonalakra új járművek beszerzése is indokolt. E téren is jelentős előrelépés történt nemrég: a Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója által korábban benyújtott projektjavaslatra megérkezett a Kormány támogatása, Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter támogató levele. Ez az uniós támogathatóság egyik fő és eddig hiányzó feltétele volt, melynek nyomán 2012 tavaszától megindulhat a projekt útja a beruházás részleteinek (darabszám, ütemezés, keretösszeg) véglegesítése, majd a támogatási szerződés felé, ami alapján a beszerzés első üteme reményeink szerint rövidesen elindítható.