Megújulhat az 1-es és 3-as villamosvonal

Jóváhagyta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 1-es és 3-as villamosok felújítására, illetve az 1-es villamos Rákóczi hídon történő átvezetésére vonatkozó projektjét az Európai Bizottság. A mostani döntés jelentős előrelépés a Budapest két fontos körgyűrűs villamosvonalának korszerűsítésében, a döntés nyomán véglegessé vált, hogy a BKK által benyújtott 41 milliárd forint összértékű projekt megkapja a 94%-os intenzitású uniós támogatást, közölte lapunkkal a BKK.

Az elmúlt évtizedek során rendkívül leromlott az 1-es és a 3-as villamosok pályája. Az építésekor gyorsvillamosnak tervezett Hungária körúti 1-es vonalán és a Zuglótól Kőbányán át Dél-Pestig több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, az évtizedek óta felújítás nélkül üzemelő pályákon számos 10-20 km/h-s sebességkorlátozást vezetett be BKV. Mindez versenyképtelenné tette a villamosokat az autózással és néha még más, földrajzilag kerülőt jelentő tömegközlekedési járatokkal szemben.

A villamosvonalak teljes körű felújítására és az 1-es meghosszabbítására uniós források nélkül nem lenne esély, és bár fejlesztés szükségessége régóta ismert, 2011-ig azonban a hányattatott sorsú projekthez képtelen volt a Főváros uniós támogatást szerezni. A BKK létrejötte után vette át a projekt irányítását, és a szakmai hiányosságok megszüntetését követően döntött először Magyarország Kormánya 2011 tavaszán, majd ez alapján 2012 májusában az Európai Bizottság a BKK által benyújtott projekt támogatásáról. A fejlesztés mintegy 250 ezer ember utazását könnyíti, gyorsítja meg.

A beruházás célja, hogy Budapest fontos körgyűrűs villamosvonalain, az 1-es és 3-as vonalakon javuljon az utazás komfortja és gyorsabban haladjanak a villamosok, ezért uniós források bevonásával 2013-tól felújítjuk az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszát, valamint a 3-as villamos leromlott szakaszait, az áramellátási berendezésekkel együtt. Az 1-es villamost átvezetjük az 1995 októberében átadott Rákóczi hídon. A Szerémi út és a Hengermalom út érintésével a Fehérvári útig járnak majd a szerelvények, csúcsidőben 3-4 percenként, kiváltva ezzel a mai zsúfolt és a torlódásban gyakran araszolni kényszerülő 103-as buszjáratot.

A 2013 és 2015 között megvalósuló, mintegy 40 milliárd forintos beruházás keretében megújul a két villamosvonal vágányhálózata. Budapesten először az 1-es óbudai és az új, Fehérvári útig vezető szakaszán, illetve a 3-as villamos Kőbánya központján átvezető szakaszán füves vágányokat létesítünk. A vonalakon új váltók is létesülnek, így a forgalmi akadályok, zavarok esetén rövidebb szakaszon kell buszokkal pótolni a villamosokat. A projekt keretében a nagyobb közúti csomópontok is megújulnak, a villamosok érzékelésére alkalmas jelzőlámpa-rendszerek épülnek, melyek segítségével gyorsabban érik el úti céljaikat a fővárosban közlekedők.

A megállóhelyi peronok színvonala is lényegesen javul, megközelítésük akadálymentessé válik liftek beépítésével, valamint a gyalogos átkelőhelyek kialakításával. Új perontetők épülnek, valamint a peronok magasságának megemelésével könnyebbé válik a járművekre történő le-és felszállás.

Az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztésére vonatkozó projekt támogatási szerződését, 2011. szeptember 13-án Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Völner Pál, az NFM államtitkára ellátta kézjegyével, az uniós támogatás folyósításához már csak az Európai Bizottság jóváhagyása hiányzott, mely immár biztosított. A projekt jelenleg a kiviteli tervek készítésének fázisában tart, a kivitelezők kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás még idén megjelenik, az első munkák 2013-ban indulnak az 1-es kritikus, Óbuda és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszának felújításával.

A megújuló villamosvonalakra új járművek beszerzése is indokolt. E téren is jelentős előrelépés történt nemrég: a Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója által korábban benyújtott projektjavaslatra megérkezett a Kormány támogatása, Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter támogató levele. Ez az uniós támogathatóság egyik fő és eddig hiányzó feltétele volt, melynek nyomán 2012 tavaszától megindulhat a projekt útja a beruházás részleteinek (darabszám, ütemezés, keretösszeg) véglegesítése, majd a támogatási szerződés felé, ami alapján a beszerzés első üteme reményeink szerint rövidesen elindítható.


Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.
A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor

A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor 

Szinte minden magyar fiatal bevet trükköket azért, hogy spóroljon a repülőjegyen.
Napi három FlixBus járat az Adriához

Napi három FlixBus járat az Adriához 

A zöld buszokkal gyorsan és környezetbarát módon juthatnak el a magyarok el a horvát tengerpart városaiba.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.