Miért repüljön egy üzletember fapadoson?

Egyre több diszkont légitársaság köt szerződést a GDS-szolgáltatókkal, köztük az egyik piacvezetővel, a Travelporttal. A jelenségről a korábban az American Airlines és a Qantas Airways színeiben éveket lehúzó David Gomes-szel, a Travelport légi kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk a budapesti CEE Aviaton konferencián.

Kinek az ötlete volt, hogy a diszkont légitársaságok lepaktáljanak a GDS-szolgáltatókkal?

Európában hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a Ryanair indította el a fapados forradalmat, pedig az egész a Southwest-tel kezdődött. A Ryanair alapítói hozzájuk mentek ötleketért, az ő forgatókönyvükből dolgoztak. Majd jött az easyJet, akik elkezdtek elsődleges repterekre üzemelni, amihez szerettek volna fizetőképesebb utasokat szerezni és megkerestek minket. Mi megkértük őket, hogy dolgozzanak ki egy speciálisan ügynököknek szóló árat. Nem fogadták tárt karokkal az ügyfeleink azt a légitársaságot, amely korábban nyíltan hirdette magáról, hogy „ügynökmentes övezet”. Egy évbe tellett, mire beállt az értékesítéshez elengedhetetlen bizalom. Hasonló a Rynair története is. Esetükben mára az évi 82 millió utasukból 22%-a üzleti utazó, ugyanez az easyJet-nél 12 millió az évi 66 millióból.

Miért szálljon egy üzletember fapadosra?

Egyfelől lehet, hogy nincs meg egy easyJet-nél az, amiért egy London-Frankfurt között ingázó bankár cége fizet, de a helyzet az, hogy a fapadosok sokat fejlődtek az utóbbi időkben; első számú repülőterekre közlekednek, rugalmas viteldíjakat dolgoztak ki. Másfelől hajlamosak vagyunk beskatulyázni az üzleti utazót: egy élére vasalt nadrágú fickó, aki az HSBC-nél vagy a Barclay's-nál dolgozik, holott emberek milliói utaznak üzleti motivációval, például a kis- és középvállalkozások munkatársai. És ha már egy fapados is repül az útvonalon, aminek az árai is rendben vannak, akkor miért is ne?

A két nagyon túl még számos diszkont légitársaság működik, melyek vonakodnak egy GDS-szolgáltatóval leszerződni. Szerintük sokba kerül, és akár az üzleti modelljüket is meg kell változtatni.

Ez nem igaz. Adott egy légitársaság mondjuk 90%-os kihasználtsággal, fizetnek az utasai 100 eurót egy jegyért, de van 20-30 utas, aki némi pluszért cserébe akár 140-et is fizetne, miközben a járat költsége ugyanannyi marad. Mi ezt a 20-30 utast segítünk becserkészni. Ehhez nem kell üzleti modellt váltani, csupán csatlakozni a rendszerünkhöz. Azt kell belátni, hogy ez nem elvesz a .com-tól; ez egy új üzlet, új vevőket hoz. Amire nem nagyon figyelnek a légitársaságok, az a vasút. Elképesztő mennyiségű utast szívnak el, de sokszor magas viteldíjakért. A fapadosoknak velük is kell versenyezni.

A Travelport rendszerében vasúti menetjegyek is hozzáférhetők.

Így igaz, sőt a vasutak együttműködnek a légitársaságokkal és viszont. Közös kód alatt üzemeltetnek járatokat. Bátorítanám az ügynököket, hogy foglaljanak minél többet vasútra. Lehet, hogy még van mit tökéletesíteni a rendszeren, de egyre több tartalom kerül fel. A vasútnak nagy jövője van. Az eladások Magyarországon is nőnek. Van iroda, amely rajtunk keresztül foglalja a Deutsche Bahn (DB) jegyeket.

A DB nevének hallatán nehéz nem gondolni a Lufthansa disztribúciós díjára.

Szerintem nem gondolták át ezt a lépést teljesen, szenvedni fognak a döntésüktől, de azt tesz a Lufthansa, amit akar. Azt azonban látniuk kell, hogy az ügynökök mindent egy helyen szeretnének látni, intézni, az árakat összehasonlítani. Csak a fanatikus Lufthansa rajongók ragaszkodnak kizárólag a légitársaság oldalához, amin várhatóan rengeteg munkát kell végezni sok költséggel, hogy Németországon túlról is az oldalukra irányítsák az ügynököket. Mindeközben költségcsökkentésről beszélnek.

De létre is hozták a saját fapadosukat.

Sőt, a hagyományos légitársaságok fapadosodnak. Vagyis hibriddé válás történik a hagyományos légitársaságoknál, akik a rövidebb útvonalakon szintén figyelik, hogy lehetne minél többet forgatni a gépeket. Mindeközben a diszkontok terén konszolidációt látni.

Igaz ez a GDS-ek világára is? Hogy látja a Travelport magyarországi helyzetét?

A pozíciónk remek: eddig 580 millió dollárt költöttünk fejlesztésre, hogy a legjobbak legyünk. Versenytársainktól eltérően nem veszünk részesedést, csak hogy bizonyítsuk nemzetközi jelenlétüket. Az egyik nagy különbség köztünk, hogy mi b2c is vagyunk. Nagyon sok szerződést kötünk, de a korábbinál lassabb a növekedés. Jelentős fejlődést Délkelet-Ázsiában, Afrika déli részén látunk. Növekvő milliárdos nagyságrendű középosztályról beszélünk, akik sokat utaznak. Az önök régiójában Lengyelország tűnik ígéretesnek. De magyarországi igazgatónk, Bíró Balázs szerint a nyugat-európai országokat megelőzve, a piaci mérték fölött fogunk fejlődni. A technológiánk megvan hozzá. Már csak el kell érni azokat, akik hiszik, hogy velünk nőhetnek.


A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését

A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését 

Az ultrafapados légitársaság ideiglenesen felfüggesztette járatait Izraelbe és Jordániába – szeptember 15-ig egyik érintett úti célra sem közlekednek gépei.
Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok

Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok 

A rendőrség háromféle műszerrel mér – íme a különböző módszerek.
Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait

Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait 

Annak érdekében, hogy nyáron, a Balaton felé, és onnan Budapest irányába tartó hétvégi csúcsforgalomban legalább emiatt ne legyen fennakadás.
Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába

Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába 

A légitársaság bejelentette, hogy azonnali hatállyal, egyelőre június 20-ig, felfüggesztette a Tel-Avivba és Ammanba irányuló járatait.
Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt

Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt 

Izrael lezárta légterét – a Ben Gurion repülőtérre, és egész Izrael fölé nem engednek fel- vagy leszálló gépeket a hatóságok.
Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak

Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak 

A gépen 242 fő utazott (230 utas, 12 főnyi személyzet), akik közül 169 indiai, 53 brit, 7 portugál és 1 kanadai állampolgár volt.
Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek

Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek 

És a BKK kivezeti a féléves Mol Bubi-bérletet.
Bővíti hálózatát az airBaltic

Bővíti hálózatát az airBaltic 

A bővítés több utazási lehetőséget kínál az utasoknak a téli szezonban.
Csökkenő nyereség  és kihívások a Wizz Airnél

Csökkenő nyereség és kihívások a Wizz Airnél 

A légitársaság még az elemzői várakozásnál is gyengébb üzemi eredménnyel zárta pénzügyi évet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.