Miért repüljön egy üzletember fapadoson?

Egyre több diszkont légitársaság köt szerződést a GDS-szolgáltatókkal, köztük az egyik piacvezetővel, a Travelporttal. A jelenségről a korábban az American Airlines és a Qantas Airways színeiben éveket lehúzó David Gomes-szel, a Travelport légi kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk a budapesti CEE Aviaton konferencián.

Kinek az ötlete volt, hogy a diszkont légitársaságok lepaktáljanak a GDS-szolgáltatókkal?

Európában hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a Ryanair indította el a fapados forradalmat, pedig az egész a Southwest-tel kezdődött. A Ryanair alapítói hozzájuk mentek ötleketért, az ő forgatókönyvükből dolgoztak. Majd jött az easyJet, akik elkezdtek elsődleges repterekre üzemelni, amihez szerettek volna fizetőképesebb utasokat szerezni és megkerestek minket. Mi megkértük őket, hogy dolgozzanak ki egy speciálisan ügynököknek szóló árat. Nem fogadták tárt karokkal az ügyfeleink azt a légitársaságot, amely korábban nyíltan hirdette magáról, hogy „ügynökmentes övezet”. Egy évbe tellett, mire beállt az értékesítéshez elengedhetetlen bizalom. Hasonló a Rynair története is. Esetükben mára az évi 82 millió utasukból 22%-a üzleti utazó, ugyanez az easyJet-nél 12 millió az évi 66 millióból.

Miért szálljon egy üzletember fapadosra?

Egyfelől lehet, hogy nincs meg egy easyJet-nél az, amiért egy London-Frankfurt között ingázó bankár cége fizet, de a helyzet az, hogy a fapadosok sokat fejlődtek az utóbbi időkben; első számú repülőterekre közlekednek, rugalmas viteldíjakat dolgoztak ki. Másfelől hajlamosak vagyunk beskatulyázni az üzleti utazót: egy élére vasalt nadrágú fickó, aki az HSBC-nél vagy a Barclay's-nál dolgozik, holott emberek milliói utaznak üzleti motivációval, például a kis- és középvállalkozások munkatársai. És ha már egy fapados is repül az útvonalon, aminek az árai is rendben vannak, akkor miért is ne?

A két nagyon túl még számos diszkont légitársaság működik, melyek vonakodnak egy GDS-szolgáltatóval leszerződni. Szerintük sokba kerül, és akár az üzleti modelljüket is meg kell változtatni.

Ez nem igaz. Adott egy légitársaság mondjuk 90%-os kihasználtsággal, fizetnek az utasai 100 eurót egy jegyért, de van 20-30 utas, aki némi pluszért cserébe akár 140-et is fizetne, miközben a járat költsége ugyanannyi marad. Mi ezt a 20-30 utast segítünk becserkészni. Ehhez nem kell üzleti modellt váltani, csupán csatlakozni a rendszerünkhöz. Azt kell belátni, hogy ez nem elvesz a .com-tól; ez egy új üzlet, új vevőket hoz. Amire nem nagyon figyelnek a légitársaságok, az a vasút. Elképesztő mennyiségű utast szívnak el, de sokszor magas viteldíjakért. A fapadosoknak velük is kell versenyezni.

A Travelport rendszerében vasúti menetjegyek is hozzáférhetők.

Így igaz, sőt a vasutak együttműködnek a légitársaságokkal és viszont. Közös kód alatt üzemeltetnek járatokat. Bátorítanám az ügynököket, hogy foglaljanak minél többet vasútra. Lehet, hogy még van mit tökéletesíteni a rendszeren, de egyre több tartalom kerül fel. A vasútnak nagy jövője van. Az eladások Magyarországon is nőnek. Van iroda, amely rajtunk keresztül foglalja a Deutsche Bahn (DB) jegyeket.

A DB nevének hallatán nehéz nem gondolni a Lufthansa disztribúciós díjára.

Szerintem nem gondolták át ezt a lépést teljesen, szenvedni fognak a döntésüktől, de azt tesz a Lufthansa, amit akar. Azt azonban látniuk kell, hogy az ügynökök mindent egy helyen szeretnének látni, intézni, az árakat összehasonlítani. Csak a fanatikus Lufthansa rajongók ragaszkodnak kizárólag a légitársaság oldalához, amin várhatóan rengeteg munkát kell végezni sok költséggel, hogy Németországon túlról is az oldalukra irányítsák az ügynököket. Mindeközben költségcsökkentésről beszélnek.

De létre is hozták a saját fapadosukat.

Sőt, a hagyományos légitársaságok fapadosodnak. Vagyis hibriddé válás történik a hagyományos légitársaságoknál, akik a rövidebb útvonalakon szintén figyelik, hogy lehetne minél többet forgatni a gépeket. Mindeközben a diszkontok terén konszolidációt látni.

Igaz ez a GDS-ek világára is? Hogy látja a Travelport magyarországi helyzetét?

A pozíciónk remek: eddig 580 millió dollárt költöttünk fejlesztésre, hogy a legjobbak legyünk. Versenytársainktól eltérően nem veszünk részesedést, csak hogy bizonyítsuk nemzetközi jelenlétüket. Az egyik nagy különbség köztünk, hogy mi b2c is vagyunk. Nagyon sok szerződést kötünk, de a korábbinál lassabb a növekedés. Jelentős fejlődést Délkelet-Ázsiában, Afrika déli részén látunk. Növekvő milliárdos nagyságrendű középosztályról beszélünk, akik sokat utaznak. Az önök régiójában Lengyelország tűnik ígéretesnek. De magyarországi igazgatónk, Bíró Balázs szerint a nyugat-európai országokat megelőzve, a piaci mérték fölött fogunk fejlődni. A technológiánk megvan hozzá. Már csak el kell érni azokat, akik hiszik, hogy velünk nőhetnek.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.