Mindent tudunk a Sólyom Airways-ről

Semmit sem tudunk a Sólyom Airways-ről. Nagyjából ennyivel is összefoglalhatnánk a kedden sebtében bejelentett és szerdán megtartott Sólyom Airways sajtótájékoztatón elhangzottakat, mivel olyan kis apróságokat, mint hova, mikor, milyen gépekkel és mennyiért fog repülni az augusztusban már induló légitársaság, ezúttal sem tudtunk meg.

Az ember azt gondolná, hogy egy légitársaság nyílvános bejelentése olyan formában történik, hogy a tulajdonosok, a vezetőség, a lízingcég vagy a repülőgépgyártó, légügyi hatóság együttesen kiállnak a plénum elé és a fentiekre egyértelmű választ adnak. A Sólyom esetében nem így történt. Vágó József vezérigazgató, a Nemzetbiztonsági Hatóság egykori tisztje, a Nemzeti Közlekedési Hatóság volt igazgatója, mindenestre a létszámhiány ellenére nyugtatott, hogy ebben az állapotában a Sólyom már kiállhat a nyilvánosság elé.

A készültség ezen fokán kiderült: a korábban a sajtó által beharangozott típus, az Airbus A320-as helyett 6 darab, 12 business, 98 turista osztályú ülésre székezett Boeing 737-500-as érkezik. A szakmai körök által túlságosan nagy fajlagos költségű, a Malév által 2004-ben kivont, több mint 20 éves géptípus Vágó egy félmondata szerint „beesett”, kihagyhatatlan ajánlat volt. A lízingcég vezetője épp szabadságon van, ezért ő majd csak később kommentálja a Sólyom gépbeszerzéseit - derült ki. Hogy melyik lízingcég, azt nem tudni. Vágó elmondta: a típust, és egyáltalán minden gépüket csupán 3 évig tervezik lízingelni, ezt követően közvetlen a gyártól vásárolnak. Az is az Airbus lesz, mert az mégis csak uniós gyár, az uniót gyarapítja, Magyarország pedig valahol mégis csak az unió tagja – fűzte tovább gondolatait Vágó József.

Addig is, amíg az üzemeltetés költségvetési oldaláról nézve előnyösebb 50 gépes homogén flotta 2017-ig feláll, teljesen vegyes lesz a kép, akár a Malév azon korszakában, amikor a Tupoljevtől a Boeingon át a Fokkerig minden repült, csak a vécédeszka nem. Szolgál majd tehát B737-es, Airbus A330-as és 340-es széles törzsű gép, valamint egy konkrétan meg nem nevezett, regionális forgalomban bevetett típus is. A hosszú távra bevetendő széles törzsűek már jövő nyáron hadba állnának Vágó meglátása szerint. Hosszú távú járatok nélkül a légitársaság életképtelen – tette hozzá. Különösen, hogy a Sólyom budapesti bázisán keresztül terítené a népet világot behálózó járatain. (Arról nem szólt a fáma, hogy több nagy légitársaság lassanként levedli a négy hajtóműves A340-eseket ma már magasnak számító fogyasztásuk miatt.)

És, hogy ezt a tarkabarka flottát ki fogja tölteni? A prémium utas a vezérigazgató szerint. Potenciális utazóközönségként többször említette a konferenciaturistákat, akik részben valóban el-elmaradtak az egyes útvonalakon a Malév kimúltával megszűnt full service járatok miatt. De a konferencia turistákon túl is megvan az a komoly magyarországi vásárlóerő, mely életben tudná tartani a légitársaságot. Vágó elmondása szerint már most több a megrendelése mint a gépe. Hozzátette: a fapadosokkal nem kívánnak konkurálni, és - hasonlóan olyan, igen-igen régóta a piacon lévő légitársaságokhoz mint például a Lufthansa, KLM turista osztályán - fapadosodni sem.

Hova repül majd

az ekkora flottát eltartani és felépíteni képes prémium utas, milyen áron? Üzleti titok. Majd megtudjuk, ha már elkezdődik az online értékesítés, akkor – Vágó szerint néhány hét múlva – a menetrend is publikus lesz.  Azzal nem vagyunk beljebb, hogy megtudtuk: az első 6 gép 22 desztinációt, köztük 6 európai fővárost repül. Az kiderült, hogy a reptéri leszálláshoz szükséges résidők, slotok a magyar fél részéről jóvá lettek hagyva.

A Sólyom járathálózata kiépítése érdekében nem tervez egyik légi szövetség tagjává sem válni. Vágó úgy látja, hogy a szövetségek ideje öt év múlva lejár, hatékonyságuk megkérdőjelezhető. Ezek hallatán az embernek óhatatlanul eszébe jutnak a Qatar-vezér Akbar al Baker szavai a budapesti járatnyitón, amikor is kijelentette, hogy – anyagiakban és gépparkban igencsak bővelkedő – légitársasága nem tervez szövetséghez való csatlakozást. Majd nem sokkal később a Qatar Airways a korábban a Malévet is magában foglaló oneworld-höz csatlakozott. A Sólyom-vezér szerint az aránytalan erőviszonyokat jelentő szövetségi tagság code share megállapodásokkal kiváltható.

Ugyanakkor az is kiderült, hogy az augusztus 18-án érkező Boeing 737-500-as eleinte – Vágó szavaival élve – ad hoc repüléseket végezne, mely lehet charter, vagy a média sétarepülős meggyőzése, hogy a gép valóban itt van Magyarországon.  Egy nem megerősített ágazati pletyka szerint az első desztinációja London City reptér lenne.

Átlátható

Vágó József nem győzte hangsúlyozni, hogy a Sólyom mennyire magyar, mennyire átlátható hátterű cég, rejtegetni nincs mit. Leszögezte: „Magyar érzelműek vagyunk, magyar embereknek Magyarországon adunk munkát.” Ezt külsőségekben is alátámasztandó el is nevezték az első gépet Álmos Vezérnek. „Kezdődik a HONFOGLALÁS” (sic) – zárul a sajtótájékoztatón kiosztott sajtóanyag. A honfoglaló Sólyom pedig mentes lesz mindenféle sallangtól, nagybácsik által beprotezsált dolgozóktól - fokozta a vezérigazgató. A dolgozókat az augusztus 18-án már működő légitársasághoz augusztus elsejével kezdik felvenni. Tervek szerint már ebben az évben mintegy 700 embernek adnának munkát. Ha felvették őket, a magyar átlag fölötti fizetés lesz a jutalmuk – ígérte Vágó József. De a bérköltség szerinte még így is a Maléves 64%-át teszi ki.

És, hogy a 100%-ban magánkézben lévő magyar céghez kik adják a pénzt, az az átláthatóság jegyében nem derült ki konkrétan, megint csak üzleti titoktartásra hivatkozva. Csupán, annyi, hogy egy, az ománi Muscat-ban bejegyzett idegenforgalmi vállalkozás, illetve egy dubaji „széles körű nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező, tőkeerős pénzügyi befektető.” Róluk a lízingcéghez, menetrendhez és egyebekhez hasonlóan szintén fellebben majd a fátyol a megfelelő időpontban – biztatott Vágó József. 


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.