Lassan a jachttal a Dunán!

Egyre sokasodnak azok a vélemények, melyek szerint közlekedhetnének a Duna szentendrei ágában kicsit mértékletesebben is a motoros jachtok. Munkatársunktól

A vélemények az utóbbi időkben kezdenek konkrétumokká válni figyelemfelkeltő akciók és aláírásgyűjtések formájában. Ezek egyike a nevét a kerékpáros mozgalomtól kölcsönző Evezős Critical Mass.

Az Evezős Critical Mass fontosnak tartja a motoros hajóforgalom térbeli és időbeli szabályozását is. Ennek oka, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben elszaporodtak a Duna szentendrei un. "kiságában" is a tengerre talán inkább való nagyteljesítményű, lármás és nagy hullámokat verő motoros jachtok. Ugyanakkor nem minden hajó vezetője áll hozzá az evezősökhöz az élni és élni hagyni elvén, hasonlóan egyes közúton közlekedő elvtársaikhoz. A "ki, ha én nem" hajósok miatt nem egy borulás történt már a Dunán.

A helyzet rendezésére a figyelemfelkeltő akciókon kívül aláírásgyűjtést is szerveznek civilek. Gál Attila, vízitúrázó, a Mi Dunánk!!! internetes blog üzemeltetője akciójával szeretné elérni, hogy legalább a folyó egy szakaszán, a Római parttól a Lupa-sziget északi csúcsáig, korlátozzák a motorcsónakok és jachtok sebességét. Ez az a szakasz, ahol a legtöbb evezős megfordul, és ahol a főváros északi végén lévő kikötőkből dübörgő útjukra induló motorosok is szívesen száguldoznak.

A Napi Turizmus Dunán evező munkatársa volt már szemtanúja olyan jelenetnek is, melyben az egyenesen, nagy sebességgel haladó motoros jacht hullámait egy szintén nagy sebességgel haladó motoros jacht szelte keresztbe az előző mögött nagy ívekben kanyarogva a fedélzeten tartózkodók nem kis örömére. Mindeközben egy sportos testalkatú jetski-s férfit a vízi rendőrök üldöztek északi irányból közeledve, ahogy a csövön kifért. A motorosok mellett pedig fiatalok és idősek, családosok és magányosok kenukban, kajakokban és szkiffekben próbáltak minél távolabb maradni a jelenettől.

Gál Attila az aláírásgyűjtésre létrehozott honlapon így látja a helyzetet: "Akit kezdő evezősként ijesztett már meg a közelében elszáguldó, közlekedési morált nem ismerő "jacht", netalán borította már fel a hajóját, azzal nehéz a vizisportolást/vízitúrázást megszerettetni. Sajnos nincs türelmem megvárni, míg mindenki megtanul egymást tisztelve, másnak lehetőleg kellemetlenséget nem okozva közlekedni a vízen. Ezért írtam egy levelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak."

Gál levelében kérte a hatóságot, hogy fontolják meg a Szentendrei-sziget alsó csúcsa és Lupa-sziget felső csúcsa közötti szakaszon a kishajók sebességének korlátozását a hullámkeltés csökkentése érdekében. 

A hatóság nyitottnak mutatkozott; Gál javaslatát hivatalosan befogadta, várhatóan ezen a héten születik megegyezés a személyes tárgyalások helyét és időpontját illetően. A megbeszélésre tervezik meghívni az 1672 -1649 fkm Duna szakaszt (Göd - Margit-sziget déli csúcs) és a Szentendrei-ág vízfelületét használó evezős, kajak-kenu, vízitúra klubok, szövetségek képviselőit, a Vízi Rendőrség, III. ker Önkormányzat, a Levegő Munkacsoport, a Duna-Ipoly Nemzeti Park, a jacht klubok és a MAHOSZ képviselőit.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.