Motor a szekéren?

Néhány hete indult Magyarországon a Nyugat-Európában és az USA-ban már elterjedt dynamic packaging nevű szolgáltatás. Hogy mennyire érdeklődnek iránta az utasok, arról egyelőre nincs sok információ, az azonban biztos, hogy a magyar nyelvű, kombinált online foglalási lehetőség megjelenése, illetve ezen keresztül az új piaci szereplő belépője felborzolta a szakmában a kedélyeket.

A felzúdulás egyik oka az volt, hogy a szolgáltatást Magyarországon – saját bevallása szerint – elsőként bevezető Triplanet Kft. debütáló sajtótájékoztatóján több olyan kijelentés is elhangzott, amely irritálhatta a potenciális versenytársakat. A társaság ügyvezető igazgatója, Bánki Róbert például kijelentette, hogy a többi utazási iroda – néhányat (Startutazás, HurráNyaralunk.hu, Budavár Tours) név szerint is említett – nem valóban internetre alkalmazott megoldásokat használ. „Motort szerel a szekérre” – hangzott el, szemben a Triplanettel, amely forradalmian újnak számító szolgáltatást vezet be, és ennek köszönhetően – tervei szerint – jövőre bekerül az interneten legnagyobb forgalmat lebonyolító irodák közé. A lapunk által megkeresett cégek ellenben kételkednek a forgalmi elvárások teljesülésében, és felmerült az is: lehet, hogy a forradalmian újnak nevezett ötlet sem teljesen eredeti.

Fogalmi tisztázás

De kezdjük az elején: mit is jelent a dynamic packaging? A Wikipedia szerint az az egyre jobban terjedő metódus, amelynek esetében az utazni vágyó nem előre összeállított csomagtúrára fizet be, hanem magának állít össze egyedi utazási csomagot. Általában repülőjegyet, szállást, autóbérlést, repülőtéri parkolást, belépőjegyeket lehet „a csomagba tenni”. Az egyes elemeket – szálloda, belépőjegy – nem is lehet másképp megvenni, csak a „csomag” részeként. Fontos, hogy a konkrét ajánlatokat – például melyik repülőjárathoz melyik szálloda legyen hozzákapcsolva – nem az utas választja, hanem a rendszer generálja bizonyos szabályok alapján. Befolyásolja ezt többek között a csomag tartalma, az aktuális ár, az út jellege, az értékesítési csatorna és az értékesítés ideje. Az árakban mindig a pillanatnyilag aktuális ajánlatok jelennek meg, így a végső ár az előre összeállított csomagtúrákénál alacsonyabb is lehet.

A Triplanet 2008-ra 2-300 millió forintos forgalmat tervez, jövőre pedig reményei szerint ezt megtízszerezi, amivel már az utazási irodák élvonalába ugrana. A Triplanet. hu weblap már 2007-ben elindult, de akkor még nem különbözött lényegesen azoktól az oldalaktól, amelyeken repülőjegyet és szállást lehetett foglalni. Mintegy 150 ezres látogatószámot és 70–80 millió forint körüli forgalmat így is elért, és Bánki Róbert szerint arra is jó esély van, hogy az erre az évre tervezett forgalmat hozni tudja. Az első néhány hét tapasztalatai alapján azt lehet mondani, hogy a dyamic packaging iránt is van érdeklődés. Azzal, hogy összefűzték a repülőjegy-vásárlást és a szállásfoglalást, valamivel csökkent a vásárlók száma – korábban a látogatók egy százaléka foglalt repülőjegyet, szállást pedig jóval kevesebben kötöttek le –, de aki most vásárol, az mind a két opciót igénybe veszi.

Az ismert – korábbi – forgalmi adatok szerint sem feltétlenül túlzó a triplanet.hu idei forgalmi elvárása. A Triplanetet is létrehozó YToN szakemberei fejlesztették ki például a NetBook repülőjegyfoglalási rendszerét, amely két éve 3,5 milliárd forintos forgalmat ért el úgy, hogy nem a teljes piacot fedte le. A legnagyobbak közül a Startutazás idei árbevétele a tavalyi 1,5 milliárd forint után 2 milliárd forint lesz, a hurranyaralunk. hu idei forgalma pedig a tervek szerint 1,2–1,3 milliárd forint között alakul. A piacvezető Budavár Tours tavalyi 2,5 milliárd forintos internetes forgalmából csak a repülőjegyek eladása 800 millió forintot tett ki – mondta Lizán Balázs, a társaság marketingigazgatója.

A versenytársak óvatosságra intenek

A konkurencia nem ennyire optimista. Az idei évre várt 2–300 millió forintos forgalmat megvalósíthatónak látják, abban azonban kételkednek, maga a modell életképes- e Magyarországon, a 2009- re tervezett 2–3 milliárd forintos árbevétel pedig szerintük irreális. Mint Habóczki Zsolt, a HurraNyaralunk. hu ügyvezető igazgatója elmondta, hasonló fejlesztésre készülnek ők is, az ő rendszerük azonban egyelőre csak 80 százalékban van kész. Az idén valószínűleg elkezd működni, de forgalomnövekedést csak két-három év múlva várnak tőle.

A megkérdezett kételkedők azzal érveltek, hogy nagy apparátus – munkatársak, tízévnyi tapasztalat, kiépített kapcsolatok –, valamint nagy marketingbüdzsé áll mögöttük. Például a Startutazásnak négy vidéki irodája és harminc munkatársa van, valamint 35 weboldalon lehet elérni az iroda saját vagy közvetített ajánlatait. A Startutazás idei marketingbüdzséje 30 millió forint körül mozog, ha pedig a bartermegállapodásokat is hozzájuk vesszük, további 40 millió forinttal nő ez a keret, pedig ebben az esetben szó sincs új márka bevezetéséről – mondta Fricz Zsuzsa, a Startutazás értékesítési igazgatója. A Budavár Tours marketingcélokra 2008-ban a tavalyihoz hasonlóan 60–70 millió forintot költ – tette hozzá Lizán Balázs.

Ezzel szemben a Triplanetnek nyolc munkatársa van, akik közül négy az informatikai háttérért felel, másik négy pedig az utasokkal foglalkozik. Szakmai tapasztalatok a Triplanetnél is vannak – Bánki Róbert két évig volt a Malév internetes megjelenésért felelős vezetője, majd ő fejlesztette több utazási iroda repülőjegy- foglalási rendszerét, és dolgozott a Worldspannel, az Amadeusszal és a Galileóval is. Bánki mégis azt mondja, hogy a korábbi üzleti kapcsolatok helyett ők elsősorban a jól működő internetes megoldásban bíznak. „Ha megfelelő szinten kiszolgáljuk az utasokat, megszerezni és megtartani is képesek leszünk őket” – hangsúlyozza.

Ami a marketing-erőfeszítéseket illeti, azoknak még nincs sok jelük: a reklámköltéseket mérő TNS Media Intelligence kutatóintézet legalábbis egyelőre nem találkozott a Triplanet hirdetéseivel. „Marketingbüdzsénk tízmillió forintos nagyságrendű lesz az idén. Elsősorban online megjelenést tervezünk, de újságokban is láthatóak lesznek a hirdetéseink, ahogyan nő a forgalmunk, úgy egyre több” – magyarázza Bánki.

Életképes-e a modell?

Czvitkó Zoltán, az elsősorban céges rendezvényeket szervező, továbbá a konferenciak.hu weboldalt üzemeltető DayHoliday Kft. ügyvezető igazgatója azt mondja, minden piaci szereplőnek tudomásul kell vennie, hogy időről időre megjelennek olyan szolgáltatások, amelyek szakítanak a hagyományokkal, ilyen például a Triplanet is. De szerinte éppen az utaztatási szakmában nem lehet teljesen elhagyni a személyes ügyintézést: mindig lesz olyan konzervatívabb piaci szegmens, amely tíz-húsz év múlva sem foglal majd az interneten; nem mintha nem tudna, csak ragaszkodik a személyes keretekhez. „Álmokat adunk el, amit nem lehet kizárólag a számítógépes program oldaláról megközelíteni” – tette hozzá Lizán Balázs, a Budavár Tours marketingigazgatója. A forgalmi elvárásokat Czvitkó is túlzottnak tartja, és azzal érvel, hogy a gazdasági recesszió mindig azokban az ágazatokban érzékelhető először, amelyek nem nélkülözhetetlen, hanem „luxusszolgáltatásokat” nyújtanak, mint az utazás. Többen kételkednek már abban is, hogy Magyarországon komoly kereslet lenne az utazásnak erre a módjára. „Az ügyfelek több mint kilencven százaléka csomagtúrát keres. Ezek eleve sokkal olcsóbbak azoknál az utaknál, amelyeket az utas maga állít össze magának. Amíg 59 ezer forintért kínálunk négynapos, hároméjszakás utat repülővel, félpanzióval és idegenvezetővel, hogy tudna az utas ennél olcsóbb utat szervezni magának?” – mondja Fricz Zsuzsanna. A Startutazásnál egy ideig lehetett önállóan szállást foglalni Horvátországba, de alig adtak el valamit. Fricz szerint ez is mutatja, hogy erre nincs tömegigény, és nem is lesz. Európában szerinte jellemzően a csomagtúrák kelendőek. Az olyan tour-operátorok oldalai a leglátogatottabbak, mint a Thomas Cook vagy a Dertour. A dynamic packaging szerinte inkább amerikai modell. Az amerikaiaknak az angol nyelv nem okoz problémát, és hozzá vannak szokva a hitelkártya használatához. Ráadásul az USA-ban alacsonyabb az áfa, és a magyarországinál sokkal kiterjedtebb az online kedvezmények rendszere – teszi hozzá. A dombornyomott hitelkártyák alacsony száma is korlát lehet: „Naponta okoz problémát, hogy nem tud az ügyfél autót bérelni, mert nincs ilyen kártyája” – mondja Fricz Zsuzsanna.

Bánki egyetért a Startutazás ügyvezetőjével: nem azonos a célcsoportjuk, hiszen ők új szolgáltatásukkal éppen az utasoknak azt a körülbelül tíz százalékot kitevő rétegét célozzák meg, amely nem igényli a személyességet, és nem csomagtúrát keres, hanem maga akarja összeállítani az útját. „Lehet, hogy ez mindössze a körülbelül százmilliárd forintos utazási piac tíz százaléka, de ez is tízmilliárd forint. Ha ennek a tíz százaléknak egy részét elérjük, már elégedettek leszünk” – mondja Bánki Róbert. Szerinte a dombornyomott kártyák alacsony száma biztosan nem lesz a forgalom növekedésének akadálya. Egyrészt akár be is lehet menni az irodába fizetni, másrészt aki a dynamic packagingot akarja használni, az megtalálja ennek a módját.

Bánki viszont vitatja Fricz Zsuzsa álláspontját a konkrét üdülési ajánlat, a londoni hétvége esetében, mivel szerinte ugyanezt a programot a dynamic packaging segítségével a Triplanet oldalán alig több mint 50 ezer forintból le lehet foglalni két főre, míg ugyanez egy utazási iroda csomagajánlatában kétszer ennyibe kerülne. A kételkedőknek azt ajánlja, az interneten elérhető ajánlatok alapján erről győződjenek meg maguk.

Eltérő növekedési pályák

Damjanovich Nebojsa internetmarketingszakértő nem tartja teljesen kizártnak, hogy a Triplanet képes lesz idei forgalma megtízszerezésére: „Nem tudhatjuk, milyen joker van a kezében, amelyről mi nem tudunk – teszi hozzá óvatosan. – Lehet szó partneri kapcsolatról vagy újszerű jutalékos rendszerről is. Lehetnek olyan dolgok, amiket mi kívülről nem látunk” – mondja.

Az általános vélemény azonban nem ez. „Száz százalékot tud nőni a piac, de ezer százalékot nem” – állítja ezzel szemben Folt János, a száznál is több utazási irodában működő ügyviteli rendszert, a Nagy Utazás Programot fejlesztő és az utazona.hu nevű, saját utazási portált működtető Foltnet Kft. ügyvezető igazgatója. A Budavár Tours példáját hozza fel, amely évek óta dinamikusan és jól tervezhetően növekszik, még úgy is, hogy komoly repülőjegyértékesítési tapasztalattal és viszonylag nagy ügyintézői csapattal rendelkezik. Ahhoz, hogy el tudjanak venni ügyfeleket másoktól, nagyon nagy marketingbüdzsé szükséges, mert a piac kialakult, és az utasok számának növekedésére nem lehet számítani. Tízszeres növekedést Habóczki Zsolt is túlzásnak tart. Komolyabb piaci részesedést is meg lehet ugyan szerezni, de ehhez rengeteg hirdetés kell. Fricz Zsuzsanna pedig egyenesen úgy fogalmazott: a kétmilliárdos forgalom nem irreális, hanem kizárt.

Mekkora az internetes forgalom?

Pedig abban szinte minden megkérdezett szakember egyetértett, hogy igen komoly potenciál van a magyar internetes piacban. Folt János becslései szerint az utazási piacon jelenleg a teljes forgalom 2–3 százaléka bonyolódik interneten. Nyugat-Európában ugyan 10–15 százalék körül van ez az arány, de Folt úgy véli, mi ezt az értéket nem fogjuk a közeljövőben elérni, hiszen nálunk – sok minden egyéb akadályozó tényező mellett – az ottaninál kisebb a fizetőképes kereslet, az internetpenetráció és a hitelkártyával rendelkezők száma. Ráadásul sok embernek megvan a kialakult kapcsolata az utazási irodákkal, és ezen nem szívesen változtatna, még akkor sem, ha online is foglalhatna. Alapvetően egyetért Folttal, de kicsit más számokról tud Habóczki Zsolt. Szerinte a foglalások 8-10 százaléka már ma is interneten bonyolódik, de ezzel is le vagyunk maradva a nyugati 40 százalék mögött. Úgy véli, előbb-utóbb elérjük ezt a szintet, hiszen egyrészt egyre felkészültebbek az internetes értékesítők, másrészt ha lassan is, de változni fog az utasok mentalitása. Szerinte a magyar internetes piac 2006 és 2007 között mintegy 40 százalékkal nőtt, 2007 végétől 2008 végéig pedig várhatóan 30 százalékkal fog. Ez a dinamika szerinte még 8-10 évig megmarad. Ez azonban csak az online-ra mint értékesítési csatornára igaz: a foglalások száma szerint idén a recesszió miatt 10–15 százalékkal fog visszaesni.

Habóczki Zsolt szerint változni fog még valami: ma még elválik egymástól nálunk a repülőjegyek és a szállások foglalása, de ez a jövőben a nyugati tendenciáknak megfelelően közeledni fog egymáshoz.

 

Utazással kapcsolatos magyar honlapok látogatottsága (2008. április)
 Webhely  Látogatók (valós felhasználók)  Egy látogató által  eltöltött átlagos idő [ó:p:mp]
 iranymagyarorszag.hu  255 551  0:05:44
 vendegvaro.hu  208 000  0:04:48
 utisugo.hu  133 764  0:04:39
 budavartours.hu  100 645  0:06:42
 c-travel.hu  100 213  0:05:12
 hurra-nyaralunk.hu  91 784  0:11:36
 utazzitthon.hu  91 694  0:11:40
 utazona.hu  79 368  0:03:40
 nagyutazas.hu  77 242  0:02:32
 startutazas.hu  71 078  0:05:00
 pelikan.hu  65 801  0:02:19
 bestreisen.hu  61 302  0:03:46
 udulesicsekk.hu  58 782  0:06:22
 lastminuteutak.hu  51 977  0:06:13
 termalfurdo.net  50 759  0:01:34
 kolping.hotel.hu  48 722  0:01:50
 utazas.com  47 482  0:01:16
 limba.com  43 266  0:06:05
 travelport.hu  40 021  0:04:49
 vilaglato.hu  36 624  0:01:42
 vista.hu  30 903  0:05:13
 reise.info.hu  30 895  0:04:19
 szallasinfo.hu  29 000  0:02:44
 wellnesshetvege.hu  28 666  0:05:36
 balaton.hu  26 650  0:39:05
 travelline.hu  24 454  0:01:51
 hunguesthotels.hu  20 987  0:08:15
 fapadosutazas.hu  19 167  0:05:17  

 Forrás: Szonda Ipsos – Gemius SA: gemius/Ipsos Fusion Data, 2008. 04. (15+ belföldi közönség)  

 

Folytatása következik

A dynamic packaging problémáját több oldalról is fel lehet dolgozni. Valóban kérdés, a Triplanet azokkal a többnyire csomagtúrákat árusító utazási irodákkal versenyez-e, amelyeket a cikkben megszólaltattunk. A dolognak van egy másik olvasata is, hogy az elsősorban repülőjegyek és szállások értékesítésével foglalkozó portálok a cég valódi konkurensei, mint a go.hu, a repjegy.hu vagy a beszallokartya.hu. Hogy teljes legyen kép, a Turizmus Trend következő számában őket szólaltatjuk meg.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.