Negyvenéves az utazási irodák szövetsége

Idén ünnepli fennállásának negyvenedik évfordulóját a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ). Ebből az alkalomból beszélgettünk az érdekvédelmi szervezet elnök asszonyával, Molnár Gabriellával, akiről egyebek mellett kiderült, hogy nem vándormadár típus, és arra készül, hogy az év végén átadja a stafétabotot.

Iszonyú régen dolgozom a szakmában – indítja a beszélgetést Molnár Gabriella. „A Budapest Touristnál kezdtem idegenvezetőként, de foglalkoztam kiutaztatással is, román, lengyel referensként. Emlékezetes élményem, hogy volt egy egyhetes román körút, amelyen hatszor robbant le a csoportunk busza. Az akkori főnököm kért tőlem egy igazolójelentést a furcsa esetről, amely olyan jól sikerült, hogy kiemeltek, és osztályvezető lettem a túraszervezésen. Aztán jött a beutaztatás. Összesen tizenhárom évig dolgoztam a Budapest Touristnál. Ezután átmentem a GYSEV utazási irodájához, a Locomotiv Touristhoz. Két év után Budapestre jött a neves osztrák utazási iroda, a Blaguss tulajdonosa, Paul Blaguss, és személyesen kérte, hogy engedjenek át az akkori induló Blaguss-Volánbuszhoz. Az irodát 1987. március 19-én nyitottuk meg, éppen a születésnapomon, nagy ünnepséggel az akkori Fórum Szállóban. Ezzel egy csaknem két évtizedes történet kezdődött el számomra.”

Milyen volt az egyik első „maszek” cégnél dolgozni?

Sok mindenben elsők voltunk az országban, például az utazási irodák közül nekünk volt először faxkészülékünk, és mi ültettük le először az érdeklődő ügyfeleket az irodában, korábban ugyanis általában a pult előtt álldogáltak az utazni vágyók. Tizenkilenc évig maradtam ott. Komoly szakmai eredményeket értünk el az évek során, óriási kihívás volt például annak a zarándokútnak a megszervezése, amelynek keretében 2002-ben 35 busszal hoztuk a híveket – 1500 főt – a budapesti és esztergomi bazilikába misére. Rengeteg incentív csoportot is fogadtunk, akiknek színvonalas programokat szerveztünk. Az évek során repülő- és vasútijegy-értékesítéssel és kongresszusszer- vezéssel egészítettük ki a cég proflját. 2006-ban váltás történt a Blaguss anyacégénél, Paul Blaguss átadta a céget a fának, és ezzel valami véget ért a cégnél, az új vezetéssel már nem szerettem volna tovább dolgozni, így hát elmentem „nyugdíjba”. Valójában a férjem beutaztató irodájába, a Quality Toursba szálltam be. Később eladtuk a céget, és az utóbbi néhány évben már „főállásban” a MUISZ elnökeként dolgozom. Tizenkét éve csinálom a MUISZ-t, azonban ez év végével szeretném átadni egy erre alkalmas személynek.

Milyennek látja az utazási irodák helyzetét a mai világban?

Az irodáknak nem könnyű a dolguk a gazda- ság érezhető fellendülése ellenére sem – sok utazási vállalkozás megszűnt, bezárt, beolvadt a válság kezdete, 2008 óta. Sok MUISZ- tagiroda is megszűnt, többeknek nehézséget okoz a tagdíj kifzetése. A számunkra fontos nemzetközi szervezetekben (például ECTAA) a tagság egy vagyonba kerül. Korábban éveken keresztül az állam a felét állta ennek a költségnek, most már kénytelenek vagyunk ezt az összeget a tagdíjakból kigazdálkodni.

Milyen előnyökkel jár a MUISZ-tagság?

A szervezet ingyenes szolgáltatások sorát – adó-tanácsadói előadások, jogsegélyszolgálat, konferenciák aktuális témákban, ingyenes előadások továbbképzési céllal – nyújtja a tagoknak. Ugyanakkor térítésmentesen vehet- nek részt a MUISZ éves, taglistát tartalmazó katalógusában, illetve a honlapon és a keresőrendszerben. Ezen ingyenes szolgáltatások összessége nagyobb értéket képvisel, mint az éves tagdíj, tehát ezek igénybevételével a tagoknak a befzetett tagdíj bőven megtérül.

Mennyire sikeresek a szervezet erőfeszítései?

A MUISZ érdekvédelmi szervezet, amely olyan mértékben képes a szakma érdekeinek védelmére, amennyire a döntéshozók erre lehetőséget adnak. Rengeteg minisztériumi egyeztetés, háttérmunka van mögöttünk, és ebből „kifelé” gyakran csak kevés látszik. Én mégis úgy gondolom, hogy a szakma életét meghatározó ügyekben sikeresen tudtunk lobbizni. Fontos, hogy minél több utazási vállalkozás tartozzon tagjaink sorába, ezzel is erősítve a MUISZ érdek-képviseleti szerepét.

AZ UTAZTATÓK ÉRDEKEIT VÉDIK

 

A MUISZ-t 1974-ben alapította az akkor működő hét állami tulajdonú utazási vállalkozás Magyar Utazási Irodák Szövetsége néven. Néhány évtizeddel később, a rendszerváltozás környékén azonban már 3000 utazási iroda próbált megélni a szabályozatlan piacon. A kaotikus állapotok megszüntetése érdekében 1992-ben nagyrészt a MUISZ kezdeményezésére születtek meg az első, európai normáknak megfelelő utazási irodai kormányrendeletek (213. és 281.), amelyek szigorú működési feltételeket határoztak meg. Ezzel egy csapásra 1100-ra csökkent az irodák száma. Az irodák száma azóta sem változott érdemben, évente körülbelül száz iroda szűnik meg és ugyanennyi új alakul. A regisztrált utazási vállalkozások éves összforgalma 180-190 milliárd forint. Ennek a 80-85%-át a MUISZ tagjai bonyolítják. A MUISZ folyamatosan lobbizik a kormányzati szerveknél, hatóságoknál, a parlament sport- és turizmusbizottságánál, egyéb szerveknél az utazási irodák működését befolyásoló gazdasági és jogi környezet megfelelőbb alakításáért. Véleményezték az utazási irodai rendeleteket, a MUISZ erélyes fellépésének volt köszönhető például, hogy az utazásközvetítői tevékenység nem lett kaucióköteles. Vé-leményezték a tervezett turizmustörvényt és Magyarország turizmusstratégiáját, és a mindenkori adó- és számviteli törvények módosítását is többször kezdeményezték. Lobbiznak egy új, magyar légitársaság
indítása érdekében. A Budapest turizmusát negatívan érintő kérdésekről flmet készítettek, és bemutatták az illetékeseknek. Ennek nyomán jött létre a Fővárosi Turisztikai Kerekasztal a problémák feltérképezése és lehetséges megoldása érdekében. Fellépnek a fekete utazásszervezés visszaszorítása érdekében, de sikerült elérni a Parlament-látogatások rendjénekmódosítását is. Véleményt nyilvánítottak a Szép-kártya utazási irodákat érintő anomáliáival kapcsolatban. Beutaztatóknak rendszeres találkozókat szerveznek idegenforgalmi szolgáltatókkal, a kiutaztatók részére közreműködnek tanulmányutak szervezésében. A MUISZ együttműködést alakított ki a  társszervezetekkel, szolgáltatókkal,
hatóságokkal, például a Magyar Turiz-mus Zrt.-vel, a Magyar Idegenvezetők Szövetségével, a  Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Egyesületével, a Tu-risztikai Managerek Szövetségével, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Szövetségével, a Magyarországi Rendezvényszervezők Szövetségével, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatallal és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségével.Etikai kódexet dolgoztak ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával közösen, etikai ajánlást készítettek az utazásszervezők és utazásközvetítők együttműkö-
désének szabályozására. A szállodaszövetséggel közösen korszerűsítették a Code of Conductot, mely meghatározza a szállodák és utazási irodák együttműködésének legfontosabb szempontjait.
A Hungexpónál kiharcolták, hogy kedvezményt kapjanak az utazási irodák az Utazás kiállításon. A Müpával és a Zeneakadémiával kötött keretszerződés értelmében a beutaztató irodák jegyvásárlás esetén kedvezményben részesülnek, hasonló kedvezmény vonatkozik a csoport-
foglalásokra a Gödöllői Királyi Kastélyban.A MUISZ vezetői évente több száz interjút adnak a különféle médiumoknak, országos road show-n mutatkoztak be. A szervezet idén önálló standdal vesz részt több utazási kiállításon. A tagságot kör e-mailek formájában rendszeresen tájékoztatják, a közelmúltban megújították honlapjukat. Híreiket rendszeresen
közzéteszik a szakmai sajtóban. A MUISZ kommunikációjának köszönhetően az utazási szakma megítélése jelentősen javult az utóbbi négy-öt évben. A szövetség kezdeményezte a Nemzet-
gazdasági Minisztériumnál annak a 2009-es kormányrendeletnek a módosítását is, amely szerint az ünnepekhez kapcsolódó vásárok nem lehetnek hosszabbak húsz napnál. A rendelet miatt a tavalyi Buda-pesti Karácsonyi Vásár csak két héttel később, november 29-én kezdődött. Sem a beutaztatók, sem pedig a külföldi turisták nem voltak elragadtatva a változástól.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.