A brit fővárostól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret a jelenlegi tulajdonos - a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető magáncég, a spanyol tulajdonban lévő BAA - 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak.
A GIP már 75 százalékos tulajdonnal bír a City repülőtérben, amely a Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi repülőtér közül a legkisebb, egyben az egyetlen, amelyik a város közigazgatási határain belül működik.
A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwicken és Stansteden, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiken kell túladnia.
Jelenleg a BAA tulajdona a három legnagyobb londoni repülőtér, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted - a City mellett a Lutont is más befektetők birtokolják -, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 146 millió utas fordult meg, de e forgalom zömét - 124 millió utassal - a BAA három londoni légikikötője bonyolította le. Gatwick éves utasforgalma átlagosan 34 millió fő.
A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzet alakult ki, ami szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik.
A BAA mindazonáltal már tavaly nyáron, a végleges versenyhivatali végzés előtt meghirdette eladásra a Gatwicket. A cég ugyanakkor megfellebbezte a hatósági döntés azon részét, amely két további repülőtér eladását is előírja.
A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban.
A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak. (MTI)