Politikai turbulencia veszélyezteti a légi közlekedést Kína partjainál

Politikai feszültségek veszélyeztetik a Csendes Óceán keleti medencéjének hajó és repülő forgalmát, mert a Kínai Népköztársaság Légyügyi Hatósága a Külügy és Nemzetvédelmi Minisztériumainak javaslatára, ismételten és önkényes módon, kiterjesztette tengeri határait, azon kelet-kínai tengeri, többnyire lakatlan szigetekre, valamint az ezeket körülvevő felségvizekre, melyek hovatartozása miatt évtizedek óta folyamatos vitában áll Japánnal.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden katonai, vagy polgári hajónak, vagy repülőgépnek, 48 órával korábban be kell nyújtani a közlekedési, vagy a repülési tervét a kínai hatóságokhoz és a tevékenységüket, csak ennek a jóváhagyása után kezdhetik meg. A teljes térséget a kínai légierő vadászai és a kínai partközeli repülésirányítás, ellenőrzik és a jogtalan behatolót egy közeli katonai repülő térre/kikötőbe kísérhetik. (Ez eddig még nem fordult elő.)

Az egyoldalú és a nemzetközi gyakorlatban csak nehezen tolerálható döntésnek, egy Japán felé irányuló komoly provokatív jellege is van, mivel ezek a területek és a szigetek is, Japánhoz tartoztak és japán katonai felügyelet alatt, a civil forgalmat minden előzetes bejelentés nélkül, ellenőrizték ugyan, de felesleges adminisztráció nélkül, tolerálták.

A kötelező bejelentésekkel a kínai hatóságok azt szeretnék elérni, hogy a hajós és repülő társaságok üzemeltetői, kvázi elismerjék, hogy kínai felségvizeken, légtérben mozognak és ahhoz bizony kínai engedély szükséges. A fentieket aláhúzandó, a procedúra rendkívül gyors és eddig minden igénylő, (kivéve USA és Japán cégek, akik nem is kérték) aki ennek politikai következményeivel nem számolt, és megkérte az meg is kapta az engedélyt, rövid idő alatt. Mivel a térségben nagyon jelentős USA, japán, ausztrál és más hajók és légitársaságok üzemelnek, a komolyabb konfliktust megelőzendő, vagy csökkentették forgalmukat, vagy a tiltás miatt komolyabb kerülőre, ezzel nagyobb üzemanyag költségeket generálva, üzemeltek. 

Nem lett volna szükség a jelenlegi megoldása, ha a japán és USA-beli katonai gépek – fegyvertelenül – nem repültek volna be egy-két alkalommal a térségbe, ellenőrizendő a kínai reakciókat, melyek csak néhány nappal később eredményezték, a – fegyveres - kínai katonai járőrözést. A veszélyhelyzetet elkerülendő, de az engedély kérését politikai okokból megtagadva, az USA-beli légitársaságokat az amerikai Légügyi Hatóság, gyaníthatóan a külügyminisztériummal és a Fehér Házzal folytatott konzultáció után  előírta a hajós és légi szállítóknak veszélyeztetett terület elkerülését.

Az Ázsiai és Csendes Óceáni térség légitársaságainak szövetsége, a gyorsan összehívott tanácskozáson, a térségi geopolitikai viszonyai miatt a legérzékenyebben érintett japán légi szállítók kivételével, de az ausztrál Quantas-szal együtt, szintén úgy döntöttek, hogy míg az illetékes nemzetközi politikai szervezetek a határvitákat tárgyalásos úton nem tisztázzák Kínával és Japánnal, addig, az USA-hoz hasonló eljárásokat követnek. Erre annál is inkább szükség volt, mert a szállítók forgalma a térség katonai veszélyei miatt, jelentősen megcsappant.

Az utas- és áruszállítók nem akartak kockáztatni és inkább kitérő fuvarozással oldották meg feladataikat. Ugyanakkor a szövetség a polgári légi szállítókkal rendelkező országokat tömörítő nemzetközi szövetségéhez, az ICAO-hoz fordult, hogy az ENSZ bevonásával mielőbb pozitív döntés szülessen. Ismerve a helyzet több évtizedes megoldatlanságát, a szakmai körök szerint, erre gyors megoldás nem nagyon elképzelhető.

Szerencsére a helyszíntől északra fekvő Kurili-szigetek hovatartozását illetően az orosz japán viszonyban a kérdés egyelőre nyugvópontra került. Erőteljes politikai vita után a japán hatóságok úgy döntöttek, hogy a cégek gépei/hajói viszont változatlanul a régi útvonalakon közlekednek, melyhez – esetenként - a kínai légierő vadászai biztosítanak „díszkíséretet”.

A kialakult nagyon is feszült helyzet magában hordozza egy háborús konfliktus veszélyét, és kísértetiesen hasonlít ahhoz a közelmúltbeli tragédiához, mikor is 1983. szeptember 1-én a KL-007 dél koreai légitársaság Boeing-747 utas szállító repülőgépét a szovjet légierő lelőtte. A gép eddig még meg nem határozott okok miatt a New-York – Szöul útvonalon Alaszkát elhagyva letért a nemzetközileg repült útvonalról Szahalin-sziget magasságában, egyre közeledve a Kamcsatka félsziget felé, immáron szovjet területen. Miután a géppel nem sikerült semmilyen módon kapcsolatot teremteni, ráemelték a szovjet vadászokat, és mert azoknak a nemzetközi szárnymozgatási „kérdésére” sem reagált, Szahalin-szigete felett immáron nemzetközi vizek magasságában, a vadászok tüzet nyitottak rá a 269 utas és a 16 fő személyzet halálát okozva.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.