Politikai turbulencia veszélyezteti a légi közlekedést Kína partjainál

Politikai feszültségek veszélyeztetik a Csendes Óceán keleti medencéjének hajó és repülő forgalmát, mert a Kínai Népköztársaság Légyügyi Hatósága a Külügy és Nemzetvédelmi Minisztériumainak javaslatára, ismételten és önkényes módon, kiterjesztette tengeri határait, azon kelet-kínai tengeri, többnyire lakatlan szigetekre, valamint az ezeket körülvevő felségvizekre, melyek hovatartozása miatt évtizedek óta folyamatos vitában áll Japánnal.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden katonai, vagy polgári hajónak, vagy repülőgépnek, 48 órával korábban be kell nyújtani a közlekedési, vagy a repülési tervét a kínai hatóságokhoz és a tevékenységüket, csak ennek a jóváhagyása után kezdhetik meg. A teljes térséget a kínai légierő vadászai és a kínai partközeli repülésirányítás, ellenőrzik és a jogtalan behatolót egy közeli katonai repülő térre/kikötőbe kísérhetik. (Ez eddig még nem fordult elő.)

Az egyoldalú és a nemzetközi gyakorlatban csak nehezen tolerálható döntésnek, egy Japán felé irányuló komoly provokatív jellege is van, mivel ezek a területek és a szigetek is, Japánhoz tartoztak és japán katonai felügyelet alatt, a civil forgalmat minden előzetes bejelentés nélkül, ellenőrizték ugyan, de felesleges adminisztráció nélkül, tolerálták.

A kötelező bejelentésekkel a kínai hatóságok azt szeretnék elérni, hogy a hajós és repülő társaságok üzemeltetői, kvázi elismerjék, hogy kínai felségvizeken, légtérben mozognak és ahhoz bizony kínai engedély szükséges. A fentieket aláhúzandó, a procedúra rendkívül gyors és eddig minden igénylő, (kivéve USA és Japán cégek, akik nem is kérték) aki ennek politikai következményeivel nem számolt, és megkérte az meg is kapta az engedélyt, rövid idő alatt. Mivel a térségben nagyon jelentős USA, japán, ausztrál és más hajók és légitársaságok üzemelnek, a komolyabb konfliktust megelőzendő, vagy csökkentették forgalmukat, vagy a tiltás miatt komolyabb kerülőre, ezzel nagyobb üzemanyag költségeket generálva, üzemeltek. 

Nem lett volna szükség a jelenlegi megoldása, ha a japán és USA-beli katonai gépek – fegyvertelenül – nem repültek volna be egy-két alkalommal a térségbe, ellenőrizendő a kínai reakciókat, melyek csak néhány nappal később eredményezték, a – fegyveres - kínai katonai járőrözést. A veszélyhelyzetet elkerülendő, de az engedély kérését politikai okokból megtagadva, az USA-beli légitársaságokat az amerikai Légügyi Hatóság, gyaníthatóan a külügyminisztériummal és a Fehér Házzal folytatott konzultáció után  előírta a hajós és légi szállítóknak veszélyeztetett terület elkerülését.

Az Ázsiai és Csendes Óceáni térség légitársaságainak szövetsége, a gyorsan összehívott tanácskozáson, a térségi geopolitikai viszonyai miatt a legérzékenyebben érintett japán légi szállítók kivételével, de az ausztrál Quantas-szal együtt, szintén úgy döntöttek, hogy míg az illetékes nemzetközi politikai szervezetek a határvitákat tárgyalásos úton nem tisztázzák Kínával és Japánnal, addig, az USA-hoz hasonló eljárásokat követnek. Erre annál is inkább szükség volt, mert a szállítók forgalma a térség katonai veszélyei miatt, jelentősen megcsappant.

Az utas- és áruszállítók nem akartak kockáztatni és inkább kitérő fuvarozással oldották meg feladataikat. Ugyanakkor a szövetség a polgári légi szállítókkal rendelkező országokat tömörítő nemzetközi szövetségéhez, az ICAO-hoz fordult, hogy az ENSZ bevonásával mielőbb pozitív döntés szülessen. Ismerve a helyzet több évtizedes megoldatlanságát, a szakmai körök szerint, erre gyors megoldás nem nagyon elképzelhető.

Szerencsére a helyszíntől északra fekvő Kurili-szigetek hovatartozását illetően az orosz japán viszonyban a kérdés egyelőre nyugvópontra került. Erőteljes politikai vita után a japán hatóságok úgy döntöttek, hogy a cégek gépei/hajói viszont változatlanul a régi útvonalakon közlekednek, melyhez – esetenként - a kínai légierő vadászai biztosítanak „díszkíséretet”.

A kialakult nagyon is feszült helyzet magában hordozza egy háborús konfliktus veszélyét, és kísértetiesen hasonlít ahhoz a közelmúltbeli tragédiához, mikor is 1983. szeptember 1-én a KL-007 dél koreai légitársaság Boeing-747 utas szállító repülőgépét a szovjet légierő lelőtte. A gép eddig még meg nem határozott okok miatt a New-York – Szöul útvonalon Alaszkát elhagyva letért a nemzetközileg repült útvonalról Szahalin-sziget magasságában, egyre közeledve a Kamcsatka félsziget felé, immáron szovjet területen. Miután a géppel nem sikerült semmilyen módon kapcsolatot teremteni, ráemelték a szovjet vadászokat, és mert azoknak a nemzetközi szárnymozgatási „kérdésére” sem reagált, Szahalin-szigete felett immáron nemzetközi vizek magasságában, a vadászok tüzet nyitottak rá a 269 utas és a 16 fő személyzet halálát okozva.


Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
Indulnak az EL AL nemzetközi járatai Izraelből

Indulnak az EL AL nemzetközi járatai Izraelből 

Íme, a részletek.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.