Rendelettervezet a repülőtér igénybevételéért fizetendő díjról

A kereskedelmi repülőtér üzemeltetőjének konzultálnia kell a szolgáltatása díjáról a használókkal, de ha nem tudott megállapodni velük, akkor a megadott szempontok szerint összeállított díjat kell jóváhagyásra a légügyi hatóság elé terjesztenie - egyebek mellett ezt tartalmazza a nemzeti fejlesztési miniszter rendelet tervezete, amely a kormány honlapján jelent meg.

A jelenleg hatályos szolgáltatási díjakat megállapító GKM-PM rendelet 2005-ben született, és az 5 évre szóló díjmeghatározást tartalmazza, amely ez év végén jár le. Az egyik melléklete viszont a 2012-től alkalmazandó díjszámítást írja le, ez került be, de részletesebben az új rendelet tervezetébe.
A kereskedelmi repülőtér használója utast, postai küldeményt, illetve árut szállít. A repülőtér üzemeltetőjének a szolgáltatása pedig a le- és felszálláshoz, a világításhoz, a parkoláshoz továbbá az utasok- és az áruk kezeléséhez kapcsolódik. Ezek ellenértékét kell egy utasra meghatározni, és erre kell 5 évre szóló árplafont megállapítani.
Az árplafon két módszerrel határozható meg. Az egyik a konszenzusos, amikor a korábbi 12 hónapban az utasok több mint 70 százalékát szállító légitársaságok elfogadják a tarifát. A másik - ennek hiányában - a rendelet mellékleteiben írtaknak megfelelően meghatározott, egy főre vetített árplafon.
A beterjesztett javaslatot a légügyi hatóság 60 napon belül hagyja jóvá, de az bármikor helyettesíthető a konszenzusos díjjal. Viszont a légügyi hatóság megteheti azt, hogy az üzemeltető által kiszámított díj helyett maga határoz meg árplafont. Ennek a számítási módját is tartalmazza a rendelet-tervezet. Ebből kiemelendő, hogy a hatóság vizsgálja a belgrádi, bécsi, pozsonyi és prágai repülőterek költségeit és szolgáltatási színvonalát, amit összevet a budapestivel.
Az újonnan felmerült - például védelmi, biztonsági - költségek átháríthatók a használókra.
A repülőtér üzembentartójának negyedévente - független piackutató céggel - elégedettségi vizsgálatot kell végeztetnie a légitársaságok és a más repülőtér használók körében. Negatív eredmény esetén legfeljebb 5 százalékkal csökkenthető az egy utasra jutó árplafon.

Forrás: MTI


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.