Rendelettervezet a repülőtér igénybevételéért fizetendő díjról

A kereskedelmi repülőtér üzemeltetőjének konzultálnia kell a szolgáltatása díjáról a használókkal, de ha nem tudott megállapodni velük, akkor a megadott szempontok szerint összeállított díjat kell jóváhagyásra a légügyi hatóság elé terjesztenie - egyebek mellett ezt tartalmazza a nemzeti fejlesztési miniszter rendelet tervezete, amely a kormány honlapján jelent meg.

A jelenleg hatályos szolgáltatási díjakat megállapító GKM-PM rendelet 2005-ben született, és az 5 évre szóló díjmeghatározást tartalmazza, amely ez év végén jár le. Az egyik melléklete viszont a 2012-től alkalmazandó díjszámítást írja le, ez került be, de részletesebben az új rendelet tervezetébe.
A kereskedelmi repülőtér használója utast, postai küldeményt, illetve árut szállít. A repülőtér üzemeltetőjének a szolgáltatása pedig a le- és felszálláshoz, a világításhoz, a parkoláshoz továbbá az utasok- és az áruk kezeléséhez kapcsolódik. Ezek ellenértékét kell egy utasra meghatározni, és erre kell 5 évre szóló árplafont megállapítani.
Az árplafon két módszerrel határozható meg. Az egyik a konszenzusos, amikor a korábbi 12 hónapban az utasok több mint 70 százalékát szállító légitársaságok elfogadják a tarifát. A másik - ennek hiányában - a rendelet mellékleteiben írtaknak megfelelően meghatározott, egy főre vetített árplafon.
A beterjesztett javaslatot a légügyi hatóság 60 napon belül hagyja jóvá, de az bármikor helyettesíthető a konszenzusos díjjal. Viszont a légügyi hatóság megteheti azt, hogy az üzemeltető által kiszámított díj helyett maga határoz meg árplafont. Ennek a számítási módját is tartalmazza a rendelet-tervezet. Ebből kiemelendő, hogy a hatóság vizsgálja a belgrádi, bécsi, pozsonyi és prágai repülőterek költségeit és szolgáltatási színvonalát, amit összevet a budapestivel.
Az újonnan felmerült - például védelmi, biztonsági - költségek átháríthatók a használókra.
A repülőtér üzembentartójának negyedévente - független piackutató céggel - elégedettségi vizsgálatot kell végeztetnie a légitársaságok és a más repülőtér használók körében. Negatív eredmény esetén legfeljebb 5 százalékkal csökkenthető az egy utasra jutó árplafon.

Forrás: MTI


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.