Swiss: A csendes svájci?

Bernhard Wodl-t, a Swiss International Air Lines Ausztriáért és Kelet-Közép-Európáért felelős igazgatóját kérdeztük.

A Swiss háza táján, úgy tűnik, csend és béke van. Valóban ez a helyzet?

Nem igazán, nálunk is zajlik az élet. Májusban debütál szingapúri járatunk. 2014-ben AvroJet típusú gépeinket lecseréljük Bombardier CSerires típusokra, 2016-ban pedig érkeznek a Boeing „tripla hetesei”. 

Ez lesz a flotta legnagyobb típusa?

Igen. 777 300ER-eket rendeltünk az Airbus A340-esek kiváltására, melynek kapacitásban is vannak korlátai egyes útvonalakon. Például Sao Paolo-i járatunkon olyan magas a foglaltság, hogy szinte lehetetlen helyet találni. Az ilyen problémákon segíthet átlendülni a tripla hetes százzal több turista férőhelyével. A típuscseréket követően 100 gép szolgál majd a Swiss flottájában. De még az is előfordulhat, hogy pár A340-es mégis marad. A döntés még várat magára.

Várható-e valami újdonság a 777-esek fedélzetén?

Ugyanaz a kényelem, amitől svájci a Swiss. Egyetlen európai légitársaságként minden Európán kívüli járatunkon első osztályt is kínálunk. Ezek minden géptípuson azonosak, legyen szó Airbus A330-asról, vagy majd éppen a Tripla Hetesről, A340-esről. És természetesen internetezni is lehet majd.

A 777-esek beszerzéséhez szükség volt az anyacég Lufthansa jóváhagyására. Mennyire tudnak függetlenek lenni beszerzésekben, járatszervezésben?

Először is, remek az együttműködés köztünk. Végül is a Swiss volt ügyvezetője áll a Lufthansa élén. De kikérjük a véleményüket, tanácsaikat gépbeszerzésben. A menetrendeket, különösen az európait, összehangoljuk, hogy ne legyenek átfedések.

 Régiós igazgatóként mire számít a magyar piacon? Várható-e további bővülés? Egyáltalán, inkább átszállnak, vagy point-to-point repülnek a magyar utasok? 

A járatok számát nem növeljük, inkább a kapacitással játszunk. Az útvonal legnagyobb gépe az Airbus A321. A többség, főleg üzleti utazók, Zürichbe repül. Az átszálló utasok közt népszerű Lisszabon, ahova immár naponta kétszer repülünk. Hasonló a helyzet egyes spanyol járatokkal, mint Valencia. Míg tengerentúli desztinációk közül Észak-Amerika vezet. 

Milyen év várható a régióban?

Az első negyedéves adatok alapján jó évnek nézünk elébe. Teljesítményben vezet Bécs, majd Lengyelország, harmadik Magyaroroszág. Magyarország kicsivel az átlagos, 80%-os európai kihasználtság fölött van. Ha így folytatódik, megelőzi a lengyeleket. Persze nem csak kihasználtság számít, szerencsére keresünk is rajta. 

Mikor számíthatunk újra a 2011 őszén illetve 2012 májusában törölt genfi és bázeli járatra?

Talán Genf jöhet szóba. Itt gondolkodunk európai desztinációk újjá szervezésén, de még korai lenne konkrétumokról. Bázelben pedig tavaly átszerveztük járatainkat, melynek köszönhetően sajnos Budapest megszűnt, de  Svájc szerencsére nem olyan nagy. Zürich remek belépési pont, a reptéri vasútállomásról pedig Swiss járatszám alatt vonattal rövid idő alatt lehet eljutni Bázelbe, vagy az ország távolabbi szegleteibe. Ráadásul azonos jeggyel az összes tömegközlekedés, hajótól a vonatig, igénybe vehető. Sőt, a budapesti reptéren feladott csomagot, a reptérről vonattal a célállomásig szállítják. 

Köszönhetjük a két járat megszűntét a fapadosok előretörésének?

Nem feltétlen. Mi prémium terméket kínálunk. A széles palettán mindenki megtalálja a neki megfelelőt; igyekszünk a leisure utast is megtartani. 

Az ő számukra kínálnak-e valami újat a turista osztályon? 

Az internet bevezetése várható. Hogy ingyenes lesz-e vagy sem, még nem dőlt el. Új üléseket kaptak az A320-asok, több filmből és zenéből lehet választani. És maradnak a svájci csemegék, mint sajt, csoki és a svájci Quöllfrisch sör.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.