Swiss: A csendes svájci?

Bernhard Wodl-t, a Swiss International Air Lines Ausztriáért és Kelet-Közép-Európáért felelős igazgatóját kérdeztük.

A Swiss háza táján, úgy tűnik, csend és béke van. Valóban ez a helyzet?

Nem igazán, nálunk is zajlik az élet. Májusban debütál szingapúri járatunk. 2014-ben AvroJet típusú gépeinket lecseréljük Bombardier CSerires típusokra, 2016-ban pedig érkeznek a Boeing „tripla hetesei”. 

Ez lesz a flotta legnagyobb típusa?

Igen. 777 300ER-eket rendeltünk az Airbus A340-esek kiváltására, melynek kapacitásban is vannak korlátai egyes útvonalakon. Például Sao Paolo-i járatunkon olyan magas a foglaltság, hogy szinte lehetetlen helyet találni. Az ilyen problémákon segíthet átlendülni a tripla hetes százzal több turista férőhelyével. A típuscseréket követően 100 gép szolgál majd a Swiss flottájában. De még az is előfordulhat, hogy pár A340-es mégis marad. A döntés még várat magára.

Várható-e valami újdonság a 777-esek fedélzetén?

Ugyanaz a kényelem, amitől svájci a Swiss. Egyetlen európai légitársaságként minden Európán kívüli járatunkon első osztályt is kínálunk. Ezek minden géptípuson azonosak, legyen szó Airbus A330-asról, vagy majd éppen a Tripla Hetesről, A340-esről. És természetesen internetezni is lehet majd.

A 777-esek beszerzéséhez szükség volt az anyacég Lufthansa jóváhagyására. Mennyire tudnak függetlenek lenni beszerzésekben, járatszervezésben?

Először is, remek az együttműködés köztünk. Végül is a Swiss volt ügyvezetője áll a Lufthansa élén. De kikérjük a véleményüket, tanácsaikat gépbeszerzésben. A menetrendeket, különösen az európait, összehangoljuk, hogy ne legyenek átfedések.

 Régiós igazgatóként mire számít a magyar piacon? Várható-e további bővülés? Egyáltalán, inkább átszállnak, vagy point-to-point repülnek a magyar utasok? 

A járatok számát nem növeljük, inkább a kapacitással játszunk. Az útvonal legnagyobb gépe az Airbus A321. A többség, főleg üzleti utazók, Zürichbe repül. Az átszálló utasok közt népszerű Lisszabon, ahova immár naponta kétszer repülünk. Hasonló a helyzet egyes spanyol járatokkal, mint Valencia. Míg tengerentúli desztinációk közül Észak-Amerika vezet. 

Milyen év várható a régióban?

Az első negyedéves adatok alapján jó évnek nézünk elébe. Teljesítményben vezet Bécs, majd Lengyelország, harmadik Magyaroroszág. Magyarország kicsivel az átlagos, 80%-os európai kihasználtság fölött van. Ha így folytatódik, megelőzi a lengyeleket. Persze nem csak kihasználtság számít, szerencsére keresünk is rajta. 

Mikor számíthatunk újra a 2011 őszén illetve 2012 májusában törölt genfi és bázeli járatra?

Talán Genf jöhet szóba. Itt gondolkodunk európai desztinációk újjá szervezésén, de még korai lenne konkrétumokról. Bázelben pedig tavaly átszerveztük járatainkat, melynek köszönhetően sajnos Budapest megszűnt, de  Svájc szerencsére nem olyan nagy. Zürich remek belépési pont, a reptéri vasútállomásról pedig Swiss járatszám alatt vonattal rövid idő alatt lehet eljutni Bázelbe, vagy az ország távolabbi szegleteibe. Ráadásul azonos jeggyel az összes tömegközlekedés, hajótól a vonatig, igénybe vehető. Sőt, a budapesti reptéren feladott csomagot, a reptérről vonattal a célállomásig szállítják. 

Köszönhetjük a két járat megszűntét a fapadosok előretörésének?

Nem feltétlen. Mi prémium terméket kínálunk. A széles palettán mindenki megtalálja a neki megfelelőt; igyekszünk a leisure utast is megtartani. 

Az ő számukra kínálnak-e valami újat a turista osztályon? 

Az internet bevezetése várható. Hogy ingyenes lesz-e vagy sem, még nem dőlt el. Új üléseket kaptak az A320-asok, több filmből és zenéből lehet választani. És maradnak a svájci csemegék, mint sajt, csoki és a svájci Quöllfrisch sör.


Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.