Szakmai befektetőt vár az állam a Malévhoz

A kormány szerint szükség van a nemzeti légitársaságra, ezért minél előbb szakmai befektetőt kell találni a Malév további működtetésére. A Jobbik szerint a társaságot magyar kézben kell tartani.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) változatlanul kiemelten számol egy szakmai befektető bevonásának lehetőségével a Malévnál; a tárca továbbra sem kapta még meg az Európai Bizottság határozatát - erősítették meg a minisztériumban az MTI kérdésére kedden.

Hozzátették: a szaktárca javaslatai alapján akár már a január 16-i kormányülésen döntés születhet a helyzet rendezését leghatékonyabban szolgáló megoldásról. Az Európai Bizottság határozata több hónap mozgásteret ad a kormánynak, így az NFM szerint biztosra vehető, hogy a kabinet végül az "egyaránt kellőképpen előkészített alternatívák közül a leginkább megfelelőt és legeredményesebben végrehajthatót" választhatja majd ki.

Az Európai Bizottság hétfőn a Malév számára nyújtott "összeegyeztethetetlen" állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete - közleménye szerint - "megállapította, hogy a magyar nemzeti légitársaság Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett".

A testület szokásos napi sajtótájékoztatóján Cristina Arigho szóvivő elmondta: a magyar hatóságoknak kell kiszámítaniuk, pontosan mekkora összeg visszafizetéséről van szó.

A tárca hétfőn közölte: tudomásul veszi és tiszteletben tartja az Európai Bizottság határozatát, amely a Malév számára a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott egyes hiteleket, tőkeemeléseket tiltott állami támogatásnak minősíti. Emlékeztettek rá: a kormány úgy ítéli meg, hogy Budapest központú nemzeti légitársaság fenntartására egyértelműen szükség van, és ennek szellemében a további lépésekről gyors döntéseket hoz már a közeljövőben.

A Malév sorsáért a Jobbik is aggódik. A párt közleménye szerint a Malév magyar kézben tartása alapvető nemzeti érdek, ezért az ellenzéki párt nem ért egyet az Európai Bizottság határozatával, amely visszafizettetné a légitársaságnak adott állami támogatást - jelentette ki Volner János a Jobbik frakcióvezető-helyettese keddi sajtótájékoztatóján.

Az ellenzéki politikus hangsúlyozta: a Magyarország érdekeivel ellentétes uniós döntés "gyakorlatilag felszámolná" a Malévot, amely pedig 2600 embernek ad munkát, 500 magyar vállalkozásnak biztosít megrendelést és 70 milliárd forint költségvetési bevételt hoz évente. Volner János hozzátette: a Jobbik már korábban is megfogalmazott szakmai javaslatokat a Malév európai joggal összhangban lévő állami támogatására, mint például a munkabérekkel, illetve a jövedéki adóval és a fogyasztási adókkal kapcsolatos adókedvezmények. A Jobbik szerint ezzel nem csupán az uniós jognak megfelelő támogatást lehetne megoldani, hanem versenyelőnyhöz is jutna a Malév.

Az Európai Bizottság hétfőn szólította fel Magyarországot a Malévnak nyújtott állami támogatás visszafizettetésére. A kormány várhatóan január 16-i ülésén tárgyalja a szaktárcának a Malév jövőjére vonatkozó javaslatait. A Malév közölte, hogy a légitársaság napi működésére nincs hatással az EU-határozat, és nem jelent azonnali fizetési kötelezettséget. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete megállapította, hogy a Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a légitársaság nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett. Vonler János ezzel kapcsolatban kedden kijelentette: a Malévnak 2007 és 2010 között nyújtott tulajdonosi hitelek, tőkeemelések és egyéb "pénzügyi vonatkozású intézkedések" összességében kisebb hatásúak voltak, mint amelyen pozitív hatást a Malév a költségvetésre gyakorolt.

(MTI)


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.