Száz éve szállítja az utasokat a svájci "szűz"

Az idegenforgalom kedvelőinek Európában is vannak kedvenc vasútjaik. Közéjük tartozik a svájci Alpokban működő Jungfraubahn, amelyet kereken száz esztendeje, 1912. augusztus 1-jén nyitottak meg a közönségnek.

A piros kocsikból álló, panorámás fogaskerekű vonatokon kezdetben főleg európaiak: svájciak, németek, franciák, magyarok utaztak, mára viszont jócskán bővült ez a kör, miután hozzájuk csatlakoztak a japánok és a kínaiak is. Az elmúlt száz esztendőben több millió érdeklődő utast szállítottak az alsó állomásnak számító Kleine Scheideggtől, a közel 3500 méter magasan fekvő jungfraujochti végállomásra. Ez jelenleg Európa legmagasabban fekvő vasútállomása, amely a svájciak méltó büszkesége, a TOP of Europe.

A vasút munkatársai felkészültek a száz éves jubileum köszöntésére. Ennek részeként jelképes visszaszámlálást is tartottak és az alsó állomás épületének falán az egyik híres svájci óragyár támogatásával digitális órát helyeztek el. Ez folyamatosan jelezte, hogy mennyi idő van még hátra a jubileumi napig, augusztus 1-jéig. A Jungfraubahn címerébe pedig bekerült a neves dátum: 1912-2012.

Ezt a vasutat szakmai körökben ma is úgy emlegetik, mint egy bravúros mérnöki munkát, amelynek azonban kalandos krónikája volt. Létrehozására már az 1860-as években akadtak elképzelések, de pénzügyi okok miatt elvetették ezeket. Mígnem 1893-ban egy vállalkozó szellemű zürichi iparos Adolf Guyer Zeller kért koncessziót a vasútépítésre, amelyet meg is kapott. Így 1896 nyarán el is kezdődött a munka. A rendkívüli körülmények között az alagutat robbantással alakították ki és naponta, háromszor nyolc órában dolgoztak a munkások. Három évvel később azonban meghalt Adolf Guyer Zeller és ekkor a projekt irányítását a fiai vették át. Az eredeti tervet módosították és 3454 méter magasságban a Jungrfraujochot jelölték ki a vasút új végállomásának. Végül 1912 augusztus 1-jén nyitották meg és ezzel - ha jelentős nehézségek árán is- , megvalósult Adolf Guyer Zeller álma és elkészült az azóta világhírűvé vált vasút. Az építkezés teljes költsége a becsült tízmilliót túlszárnyalva 14,9 millió svájci frankba került.

Külön technikai érdekességnek számít, hogy a nem mindennapi 9,3 kilométer hosszú nyomvonalból hét kilométert a szerelvények alagútban tesznek meg. A környezet pedig pazar látványt nyújt a magasból és a turisták - akik ugyan eltörpülnek kicsinységükben -, jól láthatják, hogy mennyire uralják ezt a vidéket a Jungfrau magas hegycsoportjának tagjai: a Szörny, a Barát és a Szűz. Az utóbbi száz esztendőben természetesen többször korszerűsítették, fejlesztették a Jungfraubahnt és napjainkban kényelmes, komfortos kocsikban utaznak a turisták. A szerelvények évente 700 ezer utast szállítanak a magas hegyre és onnan vissza. A végállomáshoz turisztikai attrakciók is kapcsolódnak. Az épületen kívül ugyanis itt látható az Alpok legnagyobb gleccsere, az Alesch, ahol kutyaszán-, sí- és gerinctúrákat szerveznek a Jungfrau csúcsára, 4158 méter magasságba. Egyedi látnivalót nyújt a gleccser belsejében található óriás méretű, jól bejárható labirintus, amely a különleges jégszobraival kápráztatja el a látogatókat.

A magashegyi szálloda vendégei pedig az éttermek, az uszoda, a mozi programjaiból válogathatnak. A vasút százéves jubileumára a svájci posta emlékbélyeget bocsájtott ki, ezzel is tisztelegve az emberi teljesítmény e különleges értéke előtt.


Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról mindenképp tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról mindenképp tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.
A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.
Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.