Száz éve szállítja az utasokat a svájci "szűz"

Az idegenforgalom kedvelőinek Európában is vannak kedvenc vasútjaik. Közéjük tartozik a svájci Alpokban működő Jungfraubahn, amelyet kereken száz esztendeje, 1912. augusztus 1-jén nyitottak meg a közönségnek.

A piros kocsikból álló, panorámás fogaskerekű vonatokon kezdetben főleg európaiak: svájciak, németek, franciák, magyarok utaztak, mára viszont jócskán bővült ez a kör, miután hozzájuk csatlakoztak a japánok és a kínaiak is. Az elmúlt száz esztendőben több millió érdeklődő utast szállítottak az alsó állomásnak számító Kleine Scheideggtől, a közel 3500 méter magasan fekvő jungfraujochti végállomásra. Ez jelenleg Európa legmagasabban fekvő vasútállomása, amely a svájciak méltó büszkesége, a TOP of Europe.

A vasút munkatársai felkészültek a száz éves jubileum köszöntésére. Ennek részeként jelképes visszaszámlálást is tartottak és az alsó állomás épületének falán az egyik híres svájci óragyár támogatásával digitális órát helyeztek el. Ez folyamatosan jelezte, hogy mennyi idő van még hátra a jubileumi napig, augusztus 1-jéig. A Jungfraubahn címerébe pedig bekerült a neves dátum: 1912-2012.

Ezt a vasutat szakmai körökben ma is úgy emlegetik, mint egy bravúros mérnöki munkát, amelynek azonban kalandos krónikája volt. Létrehozására már az 1860-as években akadtak elképzelések, de pénzügyi okok miatt elvetették ezeket. Mígnem 1893-ban egy vállalkozó szellemű zürichi iparos Adolf Guyer Zeller kért koncessziót a vasútépítésre, amelyet meg is kapott. Így 1896 nyarán el is kezdődött a munka. A rendkívüli körülmények között az alagutat robbantással alakították ki és naponta, háromszor nyolc órában dolgoztak a munkások. Három évvel később azonban meghalt Adolf Guyer Zeller és ekkor a projekt irányítását a fiai vették át. Az eredeti tervet módosították és 3454 méter magasságban a Jungrfraujochot jelölték ki a vasút új végállomásának. Végül 1912 augusztus 1-jén nyitották meg és ezzel - ha jelentős nehézségek árán is- , megvalósult Adolf Guyer Zeller álma és elkészült az azóta világhírűvé vált vasút. Az építkezés teljes költsége a becsült tízmilliót túlszárnyalva 14,9 millió svájci frankba került.

Külön technikai érdekességnek számít, hogy a nem mindennapi 9,3 kilométer hosszú nyomvonalból hét kilométert a szerelvények alagútban tesznek meg. A környezet pedig pazar látványt nyújt a magasból és a turisták - akik ugyan eltörpülnek kicsinységükben -, jól láthatják, hogy mennyire uralják ezt a vidéket a Jungfrau magas hegycsoportjának tagjai: a Szörny, a Barát és a Szűz. Az utóbbi száz esztendőben természetesen többször korszerűsítették, fejlesztették a Jungfraubahnt és napjainkban kényelmes, komfortos kocsikban utaznak a turisták. A szerelvények évente 700 ezer utast szállítanak a magas hegyre és onnan vissza. A végállomáshoz turisztikai attrakciók is kapcsolódnak. Az épületen kívül ugyanis itt látható az Alpok legnagyobb gleccsere, az Alesch, ahol kutyaszán-, sí- és gerinctúrákat szerveznek a Jungfrau csúcsára, 4158 méter magasságba. Egyedi látnivalót nyújt a gleccser belsejében található óriás méretű, jól bejárható labirintus, amely a különleges jégszobraival kápráztatja el a látogatókat.

A magashegyi szálloda vendégei pedig az éttermek, az uszoda, a mozi programjaiból válogathatnak. A vasút százéves jubileumára a svájci posta emlékbélyeget bocsájtott ki, ezzel is tisztelegve az emberi teljesítmény e különleges értéke előtt.


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.