Száz éve szállítja az utasokat a svájci "szűz"

Az idegenforgalom kedvelőinek Európában is vannak kedvenc vasútjaik. Közéjük tartozik a svájci Alpokban működő Jungfraubahn, amelyet kereken száz esztendeje, 1912. augusztus 1-jén nyitottak meg a közönségnek.

A piros kocsikból álló, panorámás fogaskerekű vonatokon kezdetben főleg európaiak: svájciak, németek, franciák, magyarok utaztak, mára viszont jócskán bővült ez a kör, miután hozzájuk csatlakoztak a japánok és a kínaiak is. Az elmúlt száz esztendőben több millió érdeklődő utast szállítottak az alsó állomásnak számító Kleine Scheideggtől, a közel 3500 méter magasan fekvő jungfraujochti végállomásra. Ez jelenleg Európa legmagasabban fekvő vasútállomása, amely a svájciak méltó büszkesége, a TOP of Europe.

A vasút munkatársai felkészültek a száz éves jubileum köszöntésére. Ennek részeként jelképes visszaszámlálást is tartottak és az alsó állomás épületének falán az egyik híres svájci óragyár támogatásával digitális órát helyeztek el. Ez folyamatosan jelezte, hogy mennyi idő van még hátra a jubileumi napig, augusztus 1-jéig. A Jungfraubahn címerébe pedig bekerült a neves dátum: 1912-2012.

Ezt a vasutat szakmai körökben ma is úgy emlegetik, mint egy bravúros mérnöki munkát, amelynek azonban kalandos krónikája volt. Létrehozására már az 1860-as években akadtak elképzelések, de pénzügyi okok miatt elvetették ezeket. Mígnem 1893-ban egy vállalkozó szellemű zürichi iparos Adolf Guyer Zeller kért koncessziót a vasútépítésre, amelyet meg is kapott. Így 1896 nyarán el is kezdődött a munka. A rendkívüli körülmények között az alagutat robbantással alakították ki és naponta, háromszor nyolc órában dolgoztak a munkások. Három évvel később azonban meghalt Adolf Guyer Zeller és ekkor a projekt irányítását a fiai vették át. Az eredeti tervet módosították és 3454 méter magasságban a Jungrfraujochot jelölték ki a vasút új végállomásának. Végül 1912 augusztus 1-jén nyitották meg és ezzel - ha jelentős nehézségek árán is- , megvalósult Adolf Guyer Zeller álma és elkészült az azóta világhírűvé vált vasút. Az építkezés teljes költsége a becsült tízmilliót túlszárnyalva 14,9 millió svájci frankba került.

Külön technikai érdekességnek számít, hogy a nem mindennapi 9,3 kilométer hosszú nyomvonalból hét kilométert a szerelvények alagútban tesznek meg. A környezet pedig pazar látványt nyújt a magasból és a turisták - akik ugyan eltörpülnek kicsinységükben -, jól láthatják, hogy mennyire uralják ezt a vidéket a Jungfrau magas hegycsoportjának tagjai: a Szörny, a Barát és a Szűz. Az utóbbi száz esztendőben természetesen többször korszerűsítették, fejlesztették a Jungfraubahnt és napjainkban kényelmes, komfortos kocsikban utaznak a turisták. A szerelvények évente 700 ezer utast szállítanak a magas hegyre és onnan vissza. A végállomáshoz turisztikai attrakciók is kapcsolódnak. Az épületen kívül ugyanis itt látható az Alpok legnagyobb gleccsere, az Alesch, ahol kutyaszán-, sí- és gerinctúrákat szerveznek a Jungfrau csúcsára, 4158 méter magasságba. Egyedi látnivalót nyújt a gleccser belsejében található óriás méretű, jól bejárható labirintus, amely a különleges jégszobraival kápráztatja el a látogatókat.

A magashegyi szálloda vendégei pedig az éttermek, az uszoda, a mozi programjaiból válogathatnak. A vasút százéves jubileumára a svájci posta emlékbélyeget bocsájtott ki, ezzel is tisztelegve az emberi teljesítmény e különleges értéke előtt.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.