A Keszthely környéki vállalkozóknak durván harmincmillió forinttal tartozik a fővállalkozó – mondta Maár Péter. – Mi a teherterminál földmunkáit végeztük, úgy hárommillió forintot és a kamatait várjuk az Excluzív-Bau Kft.-től. Korábban is vállaltunk munkát a reptéren, akkor fizettek. Legutóbb még a számlánkat is alig akarták befogadni, s azóta is hitegetnek. Elindítottuk a felszámolási kérelmet: először a budapesti bíróságtól visszajött egy levél, hogy a megváltozott telephely miatt már máshova tartozik. Most pedig olyan választ kaptam: egy másik cég megelőzött bennünket.
A siófoki Gál Ferenc szerint a magyar jog nem a kisembereket védi: a kiscégek kiszolgáltatottak. Az I. Mélyépítő Kft. ügyvezetője 12 millió forintjának eredt nyomába. – Mi az Első Pesti Építőipari Kft.- vel kötöttünk szerződést, amit olyan ember írt alá, akinek mint utóbb kiderült, nem volt joga ezt megtenni – állította Gál Ferenc. – Ezért nem a céget jelentettük fel, hanem személyesen az aláírót. Felutaztunk Budapestre a cég irodaházába is. A tárgyalóasztal közepén egy feszület állt, mellette a Biblia. Ha valaki vallásos, hogyan csaphatja be a másikat? Akkor például azt az ígéretet kaptuk, hogy a tartozás fejében budapesti lakásokat adnak. Persze nem lett belőle semmi. Mi a közművesítést végeztük el, egyelőre annyit tettünk, hogy félig elzártuk a vízvezetéket. A furcsa az, hogy eddig még senki nem szólt, hogy nincs elegendő víz a reptéren...
Kővágó Jenő telefonon azt mondta: első körben 12 milliót kifizettek nekik, tavaly kétmillió forintot kaptak. Most 63,7 millió forinttal tartoznak a cégének. Az aszfaltozást, betonozást végezték el. – Mindig csak ígérgetnek – mondta elkeseredetten. – Teljesen tönkrementünk, kínlódva hitelekből élünk. Ráadásul nem tudjuk azokat a cégeket sem kifizetni, akiket mi bíztunk meg.
A beszélgetés eddigi menetében már egy újabb név is előjött. Az M-Gép Kft. ügyvezetője, Marity Tibor arról számolt be: cégük a Trimix 94 Kereskedelmi Bt.-n keresztül került kapcsolatba a sármelléki reptérrel. Betontömböket daráltak az alapba: 3,7 millió forintjuk bánja. – Mi is elindítottuk a felszámolást – mondta Marity Tibor. – Tavaly januárban kaptunk egy levelet, hogy vitatják a beadott számlát. Most ott tartunk, hogy a bíróságtól egy másik felszámolót kértünk.
Bár a követelések különbözőek, egy közös tényező mindenképpen van: nem veszik fel a telefont, csak a végtelenségig kicsörög. A két megye határain túl is akadnak olyanok, akik ugyanezen a „repülőn” utaznak. A vállalkozók szerint az a legnagyobb baj, hogy a pénzek nem közvetlenül a kivitelezőhöz kerülnek. Okosabb megoldás lenne ezt egy elkülönített számlára tenni. Az elvégzett munka után leadnák a számlát a vállalkozók, s az ellenőrzés után nyolc napon belül megkapnák a járandóságukat.
Hatszázmilliós beruházás
A FlyBalaton a szóban forgó fejlesztést 2007-ben végezte. Szeptember elején adták át a sármelléki légikikötőben a hatszázmillió forintos beruházást. Magyarország első, kifejezetten légi szállítmányozásra kialakított háromezer négyzetméteres épületét és logisztikai bázisát nyitották meg, a hozzá tartozó infrastrukturális fejlesztésekkel, valamint a teherszállító repülőgépek kiszolgálásához szükséges berendezésekkel. – Már azon a szinten vagyunk, hogy bekönyveljük: elbuktuk a pénzt – mondta Maár Péter. – Lehet, hogy a legegyenesebb az lenne, ha mindannyian kivonulnánk a FlyBalatonra. Felszedni, lezárni, elvinni, amit csak lehet a tartozás fejében. – Vagy átvesszük, és lesz egy repterünk. Bosszant, hogy a más pénzén szárnyal a Fly-Balaton – tette hozzá Marity Tibor. Gál Ferenc szerint erről a FlyBalaton nem tehet. Véleménye szerint ők kifizettek mindent. Érdeklődésünkre ezt megerősítette a FlyBalaton is. (sonline.hu)