Szélviharban a reptéren is különleges szabályok lépnek életbe

A viharos szél kihívás elé állítja a repülőtereket, hiszen egyszerre kell biztosítaniuk a légiközlekedés és a földi kiszolgálás folytonosságát és biztonságát.

Különleges időjárási helyzet esetén a repülőtéri meteorológiai szolgálat előrejelzése alapján az ügyeletes repülésüzem-vezető megvizsgálja, hogy a szél erőssége és iránya milyen hatással van a légiközlekedés biztonságára, valamint a földi kiszolgálás hatékonyságára, ez alapján pedig javaslatot tesz az esetleges korlátozásokra. Ezen javaslat alapján az ügyeletes repülőtér-vezető figyelmeztetést ad ki a forgalmi előtéren, azaz a betonon dolgozó szolgálatok számára, hogy – a széllökések erősségétől függően - rögzítsék le vagy távolítsák el azokat a járműveket, eszközöket, amelyek veszélyt jelenthetnek a forgalmi területen tartózkodó személyekre vagy légijárművekre. 

A repülőtéren a szél erősségét csomóban mérik és szigorúan meg van határozva, hogy milyen óvintézkedéseket szükséges tenni adott határ felett. 25 csomót (közel 46 km/órát) elérő vagy meghaladó széllökés esetén például azonnal fel kell függeszteni a magasban végzett munkatevékenységet. Hasonlóan erős, 30 csomó (közel 56 km/óra) fölötti széllökések, a széliránytól függően, megnehezíthetik a pilótáknak a landolást, amennyiben a szél nem a leszállópályával tengelyirányban, hanem keresztbe fúj. Ilyenkor megszakított megközelítésre (átstartolásra) kerülhet sor, amikor a repülőgép végig repül a futópálya fölött és megismétli a pálya megközelítését.

Ha a pilóta úgy ítéli meg, hogy nem lehet biztonságosan leszállni, akkor megszakíthatja a megközelítést és egy kedvezőbb időjárási körülményekkel rendelkező légikikötőbe, az úgynevezett kitérő repülőtérre szállhat le. A 40 csomós, azaz közel 74 km/órás széllökések esetén komoly döntés előtt állnak az operatív szolgálatvezetők, hiszen mérlegelniük kell, hogy az előtéri munkára, például a tankolásra vagy az utashidak használatára milyen hatással van a viharos időjárás. Erősségtől és széliránytól függően ezeket a tevékenységeket akár be is kell szüntetni. 50 csomó (közel 93 km/óra) felett pedig, ha veszélybe kerül a kiszolgálás biztonsága, az időjárási körülmények enyhülésééig korlátozhatják a repülőtér működését.

Az elmúlt időszakban erősen szeles időjárásban volt része a repülőtérnek és környékének, a legerősebb széllökés 58 csomó, azaz több mint 107 km/órás erősségű volt, ami komoly kihívás elé állította a budapesti repülőteret is. Szerencsére azonban, bár a szél nagyon erős volt, az iránya éppen a pályairánnyal volt azonos, vagyis a le- és felszállások gond nélkül zajlottak. 

Forrás: Budapest Airport / TurizmusOnline


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.