Szélviharban a reptéren is különleges szabályok lépnek életbe

A viharos szél kihívás elé állítja a repülőtereket, hiszen egyszerre kell biztosítaniuk a légiközlekedés és a földi kiszolgálás folytonosságát és biztonságát.

Különleges időjárási helyzet esetén a repülőtéri meteorológiai szolgálat előrejelzése alapján az ügyeletes repülésüzem-vezető megvizsgálja, hogy a szél erőssége és iránya milyen hatással van a légiközlekedés biztonságára, valamint a földi kiszolgálás hatékonyságára, ez alapján pedig javaslatot tesz az esetleges korlátozásokra. Ezen javaslat alapján az ügyeletes repülőtér-vezető figyelmeztetést ad ki a forgalmi előtéren, azaz a betonon dolgozó szolgálatok számára, hogy – a széllökések erősségétől függően - rögzítsék le vagy távolítsák el azokat a járműveket, eszközöket, amelyek veszélyt jelenthetnek a forgalmi területen tartózkodó személyekre vagy légijárművekre. 

A repülőtéren a szél erősségét csomóban mérik és szigorúan meg van határozva, hogy milyen óvintézkedéseket szükséges tenni adott határ felett. 25 csomót (közel 46 km/órát) elérő vagy meghaladó széllökés esetén például azonnal fel kell függeszteni a magasban végzett munkatevékenységet. Hasonlóan erős, 30 csomó (közel 56 km/óra) fölötti széllökések, a széliránytól függően, megnehezíthetik a pilótáknak a landolást, amennyiben a szél nem a leszállópályával tengelyirányban, hanem keresztbe fúj. Ilyenkor megszakított megközelítésre (átstartolásra) kerülhet sor, amikor a repülőgép végig repül a futópálya fölött és megismétli a pálya megközelítését.

Ha a pilóta úgy ítéli meg, hogy nem lehet biztonságosan leszállni, akkor megszakíthatja a megközelítést és egy kedvezőbb időjárási körülményekkel rendelkező légikikötőbe, az úgynevezett kitérő repülőtérre szállhat le. A 40 csomós, azaz közel 74 km/órás széllökések esetén komoly döntés előtt állnak az operatív szolgálatvezetők, hiszen mérlegelniük kell, hogy az előtéri munkára, például a tankolásra vagy az utashidak használatára milyen hatással van a viharos időjárás. Erősségtől és széliránytól függően ezeket a tevékenységeket akár be is kell szüntetni. 50 csomó (közel 93 km/óra) felett pedig, ha veszélybe kerül a kiszolgálás biztonsága, az időjárási körülmények enyhülésééig korlátozhatják a repülőtér működését.

Az elmúlt időszakban erősen szeles időjárásban volt része a repülőtérnek és környékének, a legerősebb széllökés 58 csomó, azaz több mint 107 km/órás erősségű volt, ami komoly kihívás elé állította a budapesti repülőteret is. Szerencsére azonban, bár a szél nagyon erős volt, az iránya éppen a pályairánnyal volt azonos, vagyis a le- és felszállások gond nélkül zajlottak. 

Forrás: Budapest Airport / TurizmusOnline


Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek

Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek 

És a BKK kivezeti a féléves Mol Bubi-bérletet.
Bővíti hálózatát az airBaltic

Bővíti hálózatát az airBaltic 

A bővítés több utazási lehetőséget kínál az utasoknak a téli szezonban.
Csökkenő nyereség  és kihívások a Wizz Airnél

Csökkenő nyereség és kihívások a Wizz Airnél 

A légitársaság még az elemzői várakozásnál is gyengébb üzemi eredménnyel zárta pénzügyi évet.
Miképp lehet kerekesszékeseknek Amerikába utazni?

Miképp lehet kerekesszékeseknek Amerikába utazni? 

Nem csak az idősekről van szó: az Egyesült Államokban több százezren szenvednek fiatalon is olyan kórokban, amelyek – sokszor egész életükre – akadályozzák a mozgásukat vagy tájékozódásukat.
Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.