Szélviharban a reptéren is különleges szabályok lépnek életbe

A viharos szél kihívás elé állítja a repülőtereket, hiszen egyszerre kell biztosítaniuk a légiközlekedés és a földi kiszolgálás folytonosságát és biztonságát.

Különleges időjárási helyzet esetén a repülőtéri meteorológiai szolgálat előrejelzése alapján az ügyeletes repülésüzem-vezető megvizsgálja, hogy a szél erőssége és iránya milyen hatással van a légiközlekedés biztonságára, valamint a földi kiszolgálás hatékonyságára, ez alapján pedig javaslatot tesz az esetleges korlátozásokra. Ezen javaslat alapján az ügyeletes repülőtér-vezető figyelmeztetést ad ki a forgalmi előtéren, azaz a betonon dolgozó szolgálatok számára, hogy – a széllökések erősségétől függően - rögzítsék le vagy távolítsák el azokat a járműveket, eszközöket, amelyek veszélyt jelenthetnek a forgalmi területen tartózkodó személyekre vagy légijárművekre. 

A repülőtéren a szél erősségét csomóban mérik és szigorúan meg van határozva, hogy milyen óvintézkedéseket szükséges tenni adott határ felett. 25 csomót (közel 46 km/órát) elérő vagy meghaladó széllökés esetén például azonnal fel kell függeszteni a magasban végzett munkatevékenységet. Hasonlóan erős, 30 csomó (közel 56 km/óra) fölötti széllökések, a széliránytól függően, megnehezíthetik a pilótáknak a landolást, amennyiben a szél nem a leszállópályával tengelyirányban, hanem keresztbe fúj. Ilyenkor megszakított megközelítésre (átstartolásra) kerülhet sor, amikor a repülőgép végig repül a futópálya fölött és megismétli a pálya megközelítését.

Ha a pilóta úgy ítéli meg, hogy nem lehet biztonságosan leszállni, akkor megszakíthatja a megközelítést és egy kedvezőbb időjárási körülményekkel rendelkező légikikötőbe, az úgynevezett kitérő repülőtérre szállhat le. A 40 csomós, azaz közel 74 km/órás széllökések esetén komoly döntés előtt állnak az operatív szolgálatvezetők, hiszen mérlegelniük kell, hogy az előtéri munkára, például a tankolásra vagy az utashidak használatára milyen hatással van a viharos időjárás. Erősségtől és széliránytól függően ezeket a tevékenységeket akár be is kell szüntetni. 50 csomó (közel 93 km/óra) felett pedig, ha veszélybe kerül a kiszolgálás biztonsága, az időjárási körülmények enyhülésééig korlátozhatják a repülőtér működését.

Az elmúlt időszakban erősen szeles időjárásban volt része a repülőtérnek és környékének, a legerősebb széllökés 58 csomó, azaz több mint 107 km/órás erősségű volt, ami komoly kihívás elé állította a budapesti repülőteret is. Szerencsére azonban, bár a szél nagyon erős volt, az iránya éppen a pályairánnyal volt azonos, vagyis a le- és felszállások gond nélkül zajlottak. 

Forrás: Budapest Airport / TurizmusOnline


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.