Törökország két civilizáció és két kontinens találkozásánál fekszik. Kisebbik része Európához, jelentősen nagyobb része pedig Ázsiához tartozik. Az ország egyszerre képez hidat és törésvonalat, mind fizikailag, mind politikailag. Törökország az iszlám világ része, azonban nagyrészt Musztafa Kemal Atatürk munkája nyomán a világi berendezkedést az alkotmány nagyon határozottan védi Az alkotmány sérthetetlenségét pedig ugyanilyen határozottan szavatolja a hadsereg. Az ország a NATO tagja, és felvételét kérte már az Európai Unióba is. Egyes uniós országokban jelentős török kisebbség – Németországban például körülbelül 3 millió fő – él. Amennyiben a jelenleg közel 500 millió lakosú Európai Unió felvenné tagállamainak sorába Törökországot, úgy lakossága 14%-kal növekedve, több mint 570 millió főre duzzadna.
Gazdaság, gazdagság
Törökországba látogatva hamar feltűnik, hogy az utóbbi évek során rohamléptekben fejlődik az ország, kiváló autópályákon lehet utazni, tucatnyi repülőtér működik a nagyobb városokban, és szemmel láthatóan emelkedik az életszínvonal, amely első ránézésre nem sokkal maradhat el ma már a fejlettebb területeken a magyarországitól. Törökországé a világ 17. legerősebb gazdasága. Évente körülbelül 18–20 millióan utaznak Törökországba. Közkedvelt célpont a török riviéraként is emlegetett – több ezer kilométer hosszú, helyenként homokos, míg máshol kavicsos – földközi-tengeri partszakasz. A legnépszerűbb üdülőváros Antalya, ahol a nyári szezonban a 800 ezres lakosság mellett még másfélszer ennyi turista, vagyis összesen akár kétmillió ember is nyüzsöghet.
Már a Spice-ban vannak az oroszok
Az elmúlt 10-15 évben az orosz turisták tömegesen jelentek meg a mediterrán országok tengerparti üdülőhelyein, így Törökországban is. A sztereotípiákban harsány, folyton vedelő orosz vendégekről sok szóbeszéd járja, amelyek saját tapasztalataim szerint nem feltétlenül igazak, mégis vannak, akik kifejezetten az „oroszmentes hoteleket” keresik. Antalya környéke olyan szállodákkal is szolgál, mint a Blue Collection, amely – ahogy a hotel vezetője fogalmazott –, „nincs jelen az orosz piacon –.” A törökök számára ez a kérdés komoly fejtörést okoz, hiszen míg az oroszok piacról származik az egyik legkomolyabb bevételük, – nem ritkán a forgalom 50%-a –, érthető módon szeretnék elkerülni, hogy mindez a nyugati vendégkör rovására történjen.
„Csillagok, csillagok, szépen ragyogjatok”
A török riviérán egymást érik az ötcsillagos luxushotelek. Ezek többsége megfelelő ár-érték arányt nyújt még a legkényesebb ízlésű vendég számára is, ugyanakkor az tény, hogy az egyértelmű sztenderdek hiánya miatt az Európában általában elfogadott csillagos kategóriákat néhol egy picit rugalmasan értelmezik. Ezért kiemelt fontosságú, hogy az utasközvetítő rendelkezzen személyes tapasztalattal, vagy megbízható forrásból származó információval az értékesíteni kívánt hotelről. Erre a célra is a legalkalmasabb egy utazási irodák számára szervezett tanulmányút – erről a TUI partnerei is meggyőződhettek. Tény, hogy a török szállodák többségében a legfinnyásabb kritikus sem találna kivetnivalót. Az utazási irodák nyugodt szívvel ajánlhatják őket.
A méret a lényeg
A vendégekért folytatott versenyben kulcsfontosságú a gazdaságosság. A nagyobb hotel több vendégre tud egyszerre főzni, egyszerre mosni, egyszerre takarítani, így a nagyüzemek működéséhez hasonlóan csökkentheti az egy főre jutó kiadásait. Az előszezonban is telt házas, aranytól roskadozó, díszes Delphin Palace & Spa; a 2008-ban World Travel Awards győztes Concorde de Luxe Resort; a 150 ezer négyzetméteren elterülő, 2500 fő fogadására alkalmas, 13 csúszdát működtető Club Golden Beach; a 9600 négyzetméteres medencerendszerrel és 1,3 kilométer hosszú stranddal, 24 órás fogorvosi ügyelettel, illetve saját mentőautóval rendelkező Pegasos World; a gyerekes családoknak ingyenes „baby-phone”-t ajánló 200 ezer négyzetméteres Blue Waters; mind más-más formában törekszenek ugyanarra: a legnagyobbnak lenni a legnagyobbak között. Ami pedig a legjobb hír az utasoknak: hogy a csúcsszínvonalú szolgáltatásokat megfizethető áron tudják kínálni – a méretből fakadó előnyöket ügyesen kihasználva.
(J)ókor jó helyen
Aki kipróbálta már all inclusive szállodája összes szolgáltatását, teleette, teleitta és kinapozta magát, az a török tengerparton rengeteg kulturális látnivalót is talál, amelyek felkeresése akár szervezett túrák keretében, akár bérautóval rendkívül gyors és egyszerű. Antalya környékén, akárcsak Anatólia más vidékein, szó szerint lépten-nyomon a klasszikus civilizációk romjaiba botlunk. Az ókorban a földközi-tengeri partvidék fontos szerepet játszott a klasszikus mediterrán civilizációk életében. Side, Aspendos, Antalya nyüzsgő kereskedelmi, kulturális központok voltak. Az aspendosi amfiteátrum megépítése nem csak impozáns méretei miatt volt a kor mérnöki csúcsteljesítménye, de a legendás akkusztikája is arra csábít, hogy megmásszuk a végtelennek tűnő lépcsősorokat. Az aspendosi kőszínház közvetlen közelében építették fel pár éve az amfiteátrum modern mását, amely a nyári szezonban olyan nagyhírű produkcióknak ad otthont, mint a Fire of Anatolia, vagy az Aida.
Minden benne van?
Az all inclusive rendszer indulásakor, a '80- as években a legtöbb esetben napi háromszori étkezést és asztali italokat jelentett. Aztán a Magic Life sokak orra alá tört borsot az abszolút all inclusive rendszer elterjesztésével. Azóta az ő értelmezésüknek megfelelő, bőséges szolgáltatási kör használatát magába foglaló all inclusive ellátás lett az általános, bár többféle közbülső megoldás is létrejött. Ahogy a szolgáltatásokban egyre hasonlóbbakká váltak, úgy élesedett az all inclusive szállodák közötti árverseny. A teljes all inclusive-ok, az ultra all inclusive-ok mellett a költségek lefaragásának kényszere hozta létre a szűkített all inclusive-okat. A tendencia ma talán éppen az all inclusive rendszer lassú visszaszorulása, mely a fizetős szolgáltatások számának növekedésében figyelhető meg. A látványos különbségek ellenére persze még mindig bőséges a minden hotelben egyaránt fenntartott all inclusive szolgáltatások köre.
Vissza a gyökerekhez
A Magyar TUI ügyvezetője, Csákány Csaba véleménye szerint a tendenciákat figyelve az all inclusive szállodák kisebb térvesztése várható a jövőben, az olcsóbb ajánlatokkal rendelkező hagyományos hotelek javára. Ez egyben a független éttermek, kávézók újbóli felvirágzását is jelentheti a jelenleg az all inclusive szállodák által dominált piacon.
Csákány szerint a válság nem rendezi át drámaian a piacot. Nem erősödnek meg látványosan a fapados szálláshelyek, nem veri fel a gaz az all inclusive-okat. Inkább csak eltolódás várható az arányokban, a hagyományos szállodák irányába. A többgyerekes családoknak még mindig az egyik legkényelmesebb és legpihentetőbb megoldásnak az all inclusive kínálkozik, hiszen így a nyaralás alatt a kikapcsolódáson kívül valóban semmivel sem kell foglalkozni.
Történelmi emlékek nyomában Törökország a kristálytiszta tenger és a luxusszállodák sora mellett rengeteg történelmi látnivalót is kínál. Antik görög és római városok romjai, különleges mozaikok, vízvezetékek, amfiteátrumok várnak arra, hogy a turisták felfedezzék őket. Kora keresztény emlékek, kereszteslovag-várak, örmény templomok sorakoznak a török tengerparton. A közelmúltban munkatársunk Adana környékén járt a Török Idegenforgalmi Hivatal meghívására. Beszámolónkat következő számunkban olvashatják. |