Telekadó: az Alkotmánybírósághoz fordult a Budapest Airport

Az Alkotmánybírósághoz fordult beadványával a Budapest Airport, miután a repülőtéri cég megítélése szerint az idén aránytalanul magas mértékben emelkedett a kivetett telekadó mértéke. A Budapest Airport szerint alkotmányos elveket sért a hirtelen és aránytalan mértékben megemelt önkormányzati telekadó.

A Budapest Airport beadványa szerint a főváros XVII. és XVIII. kerületi önkormányzata által kivetett 2012-es telekadó mértéke megsérti az arányos közteherviselés alkotmányos elvét ezért kéri a repülőtér az Alkotmánybíróság állásfoglalását. A Budapest Airportnak csak az idei évben a helyi iparűzési adón felül további 2,25 milliárd (!) forint telekadót kell fizetnie, ami a 2011-es kötelezettség 330 százaléka. A repülőtér jogi álláspontja szerint a szóban forgó helyi önkormányzatok differenciálatlanul és aránytalanul magas mértékben állapították meg a telekadó mértékét. A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér területe 1515 hektár, amelynek túlnyomó része a két fővárosi kerület önkormányzatához tartozik.

A Budapest Airport jogi szakértői hangsúlyozzák, hogy a repülőtérnek, az üzemelés jellege és biztonsága miatt hatalmas, másra, pl. mezőgazdasági művelésre nem hasznosítható területtel kell rendelkeznie, emiatt a kivetett telekadót is arányosan, a vállalat közteherviselő képességét is figyelembe véve kellett volna megállapítani. A Budapest Airport így is a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, csak a tavalyi évben nem kevesebb, mint 7 milliárd forint adót fizetett különböző jogcímeken a költségvetésbe és az önkormányzatok számlájára. A rendszeres adófizetés mellett még a repülőtér üzemeltetője a 2006-os tulajdonosváltás óta több mint 265 millió eurót (kb. 76 milliárd forintot) fektetett be a repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére és bővítésére, ezzel teljesítette a Magyar Állam felé a privatizáció során vállalt kötelezettségét.

A Budapest Airport emlékeztet rá, hogy a Malév 2012. február 3-án bekövetkezett csődje az egész magyar légiközlekedést elhúzódó és mély válságba taszította, sok ezer munkahely szűnt meg a repülőtéren és továbbiak elvesztését hozhatja magával a magyar szállodaiparban és idegenforgalomban, ha továbbra sem történik semmi a válság kezelésére. Az aránytalanul magasan megállapított telekadó csak tovább súlyosbítja a repülőtér helyzetét, ami pedig tovább rontja a magyar gazdaság és a magyar főváros versenyképességét a régióban.

A Budapest Airport különös egybeesésnek találja, hogy a telekadó módosítás egyik fő kedvezményezettje az a XVII. kerület, amely – mint az egy önkormányzatok gazdálkodását vizsgáló felmérésből megtudható – rekord mértékű, milliárdos nagyságrendű adósságot halmozott fel tavaly. A Magyar Progresszív Intézet által vizsgált 46 legnagyobb magyar önkormányzat közül a főváros XVII. kerülete volt 2011-ben a harmadik legnagyobb mértékben eladósodó önkormányzat, 230 %-kal növelve egy év alatt az adósság állományát. Az egy lakosra jutó eladósodottság pedig 209 %-kal emelkedett, amivel a vizsgált önkormányzatok közül a negyedik helyre került. Ezek után ez év márciusában a XVII. kerület polgármestere terjesztette elő a Parlamentben a budapesti repülőteret aránytalanul sújtó törvénymódosítást, miközben a magyar légiközlekedés és turizmus már súlyos mélyrepülésben volt a Malév csődjének következtében.

„A Malév csődje nyomán kialakult válságos helyzet kezelése érdekében a Budapest Airport egy olyan, több mint tíz pontból álló javaslatcsomagot nyújtott be a minisztérium részére, amelynek részét képezte a repülőteret sújtó telekadó-terhek jelentős csökkentése is. A javaslatra egyrészt elutasítás, illetve a telekadó további emelése volt a válasz, ezért a repülőteret üzemeltető cég immár kénytelen jogi eszközöket is alkalmazni” – indokolta az AB beadvány benyújtását Jost Lammers. A Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: „a település legnagyobb adófizetőjeként és munkaadójaként nagyon bízunk abban, hogy eredményre vezetnek tárgyalásaink a repülőtérnek otthont adó XVIII. kerület önkormányzatával, amelyek célja egy, a regionális gazdasági szereplők érdekeit is figyelembe vevő, korrekt helyi adópolitika kialakítása.”


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.