Tízezer vasúti híd ötven kilométer hosszan

Közel kétszáz hazai hidász szakember, mérnök, egyetemi tanár és építőipari kivitelező mától három napra Pécsett sereglett össze, hogy a VIII. Vasúti Hidász Találkozón áttekintsék a korszerű vasúti építési technológiákat és az új híddiagnosztikai módszereket. A szakemberek megvitatják a vasúti hidakkal kapcsolatos környezetvédelmi kérdéseket, szabályzatokat, műszaki utasításokat és az uniós előírásokat is. A MÁV Zrt., a Magyar Mérnöki Kamara és a Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében zajló konferenciát Pál László, a MÁV Zrt. múlt héten kinevezett általános vezérigazgató-helyettese nyitotta meg.

A hidász szakembereken kívül kevesen tudják, hogy a Magyarországon meglévő körülbelül tízezer vasúti híd mintegy ötven kilométernyi hosszúságot érne el, ha egymás mögé építenék a különféle hídszerkezeteket. Egy ilyen képzeletbeli vasútvonalon a vonat az egy-két méteres hosszúságú átereszektől kezdve számos hídon haladhatna át, mint például az 1400 méter hosszú Nagyrákosi völgyhíd, vagy a 673 méter hosszú Újpesti vasúti híd. A Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodos) vonal Zala folyón átívelő völgyhídja egyébiránt hazánk és Közép-Európa leghosszabb vasúti hídszerkezete.

Noha a 2009-ben megrendezett hetedik hidásztalálkozó óta eltelt három év alatt hazánkban nagy folyami vasúti híd nem épült, az utóbbi években megindult nagyjelentőségű vasúti fővonal korszerűsítései számos híd felújítását, átépítését hozták magukkal. A Kelenföld–Székesfehérvár, a Budapest–Miskolc, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd és a Szajol–Lőkösháza vasútvonalak átereszeinek, hídjainak rekonstrukciója, korszerűsítése során már új anyagokat, technológiákat alkalmaznak, amelyekről a vasúti hidászok körében számos előadás hangzik el a három napban, de a beszámolók sorából nem maradnak ki a jelentős külföldi vasúti hídépítések, a nemzetközi kutatások eredményei és az Európai Uniós előírások sem.

A kilenc éve elkezdett, háromévente megrendezésre kerülő jelentős szakmai találkozón – melynek a pécsi régió már másodszor ad otthont – a jövő feladatai is szóba kerülnek, melynek egyik célja – mint a konferencia címe is utal rá – a nemzetközi hidászszakmai kapcsolatok fejlesztése. Ezenkívül sor kerül a Vasúti Hidak Alapítvány által létrehozott Korányi díj átadására, melyet Rosnyay András nyugdíjas tervező mérnök érdemelt ki, míg Lakatos István, a szegedi pályavasúti területi központ hídszakértő mérnöke szakmai nívódíjban részesül. A budatétényi, Növény utcai hídépítésért nívódíjat kap kivitelezőként a STRABAG Zrt. és a Közgép Zrt., valamint tervezőként az UNITEF83 Zrt. és az MSc Kft.

A VIII. Vasúti Hidász Találkozó alkalmából, a debreceni, budapesti, szegedi vasúti területek hídjait bemutató könyvek után, újabb színvonalas kiadványt jelentetett meg a Vasúti Hidak Alapítvány, Vasúti hidak a Pécsi Igazgatóság területén címmel.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.