Tízezer vasúti híd ötven kilométer hosszan

Közel kétszáz hazai hidász szakember, mérnök, egyetemi tanár és építőipari kivitelező mától három napra Pécsett sereglett össze, hogy a VIII. Vasúti Hidász Találkozón áttekintsék a korszerű vasúti építési technológiákat és az új híddiagnosztikai módszereket. A szakemberek megvitatják a vasúti hidakkal kapcsolatos környezetvédelmi kérdéseket, szabályzatokat, műszaki utasításokat és az uniós előírásokat is. A MÁV Zrt., a Magyar Mérnöki Kamara és a Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében zajló konferenciát Pál László, a MÁV Zrt. múlt héten kinevezett általános vezérigazgató-helyettese nyitotta meg.

A hidász szakembereken kívül kevesen tudják, hogy a Magyarországon meglévő körülbelül tízezer vasúti híd mintegy ötven kilométernyi hosszúságot érne el, ha egymás mögé építenék a különféle hídszerkezeteket. Egy ilyen képzeletbeli vasútvonalon a vonat az egy-két méteres hosszúságú átereszektől kezdve számos hídon haladhatna át, mint például az 1400 méter hosszú Nagyrákosi völgyhíd, vagy a 673 méter hosszú Újpesti vasúti híd. A Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodos) vonal Zala folyón átívelő völgyhídja egyébiránt hazánk és Közép-Európa leghosszabb vasúti hídszerkezete.

Noha a 2009-ben megrendezett hetedik hidásztalálkozó óta eltelt három év alatt hazánkban nagy folyami vasúti híd nem épült, az utóbbi években megindult nagyjelentőségű vasúti fővonal korszerűsítései számos híd felújítását, átépítését hozták magukkal. A Kelenföld–Székesfehérvár, a Budapest–Miskolc, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd és a Szajol–Lőkösháza vasútvonalak átereszeinek, hídjainak rekonstrukciója, korszerűsítése során már új anyagokat, technológiákat alkalmaznak, amelyekről a vasúti hidászok körében számos előadás hangzik el a három napban, de a beszámolók sorából nem maradnak ki a jelentős külföldi vasúti hídépítések, a nemzetközi kutatások eredményei és az Európai Uniós előírások sem.

A kilenc éve elkezdett, háromévente megrendezésre kerülő jelentős szakmai találkozón – melynek a pécsi régió már másodszor ad otthont – a jövő feladatai is szóba kerülnek, melynek egyik célja – mint a konferencia címe is utal rá – a nemzetközi hidászszakmai kapcsolatok fejlesztése. Ezenkívül sor kerül a Vasúti Hidak Alapítvány által létrehozott Korányi díj átadására, melyet Rosnyay András nyugdíjas tervező mérnök érdemelt ki, míg Lakatos István, a szegedi pályavasúti területi központ hídszakértő mérnöke szakmai nívódíjban részesül. A budatétényi, Növény utcai hídépítésért nívódíjat kap kivitelezőként a STRABAG Zrt. és a Közgép Zrt., valamint tervezőként az UNITEF83 Zrt. és az MSc Kft.

A VIII. Vasúti Hidász Találkozó alkalmából, a debreceni, budapesti, szegedi vasúti területek hídjait bemutató könyvek után, újabb színvonalas kiadványt jelentetett meg a Vasúti Hidak Alapítvány, Vasúti hidak a Pécsi Igazgatóság területén címmel.


 Új szolgáltatások a Budapest Airport palettáján

Új szolgáltatások a Budapest Airport palettáján 

A rejtett fogyatékossággal és fokozott érzékenységgel élőket segítik a Budapest Airport új szolgáltatásai.
Szakmai elismerés a légitársaság gyakornoki programjának

Szakmai elismerés a légitársaság gyakornoki programjának 

A Zynternship Awards szakmai zsűri döntése alapján arany minősítést kapott az egyetemistáknak szóló gyakornoki program.
Ismét sztrájk a brüsszeli reptéren, hatalmas fennakadások várhatók

Ismét sztrájk a brüsszeli reptéren, hatalmas fennakadások várhatók 

Az összes induló járatot törlik kedden a belgiumi charleroi-i repülőtéren a biztonsági személyzet sztrájkja miatt.
Aki még használ taxis drosztot, az ne a megszokott rutin alapján tegye

Aki még használ taxis drosztot, az ne a megszokott rutin alapján tegye 

Ugyanis egy többlépcsős, ütemezett taxiállomás-felújító programba kezdett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)
Innováció Bécsben: digitális akadálymentesítés

Innováció Bécsben: digitális akadálymentesítés 

Az osztrák fővárosban mostantól megújulnak a digitális utastájékoztató kijelzők.
Módosult a zöld rendszámos autók parkolási kedvezménye

Módosult a zöld rendszámos autók parkolási kedvezménye 

Egyre csökken az ingyenes parkolási lehetőség.
Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány

Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány 

Az ultrafapados légitársaság utasainak számát a jelenlegi évi 200 millióról 2034-re 300 millióra szeretné növelni, de ehhez szüksége lenne repülőgépekre.
Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság

Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság 

A légitársaság célja, hogy az új eszközök használatával 54 százalékkal növelje pilótaképzési kapacitását.
Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba

Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba 

Sőt, jövő év elején sem visz utasokat Izraelbe az ultrafapados légitársaság.
Durva büntetést kapott a Lufthansa

Durva büntetést kapott a Lufthansa  

Nem véletlenül.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.