Tízezer vasúti híd ötven kilométer hosszan

Közel kétszáz hazai hidász szakember, mérnök, egyetemi tanár és építőipari kivitelező mától három napra Pécsett sereglett össze, hogy a VIII. Vasúti Hidász Találkozón áttekintsék a korszerű vasúti építési technológiákat és az új híddiagnosztikai módszereket. A szakemberek megvitatják a vasúti hidakkal kapcsolatos környezetvédelmi kérdéseket, szabályzatokat, műszaki utasításokat és az uniós előírásokat is. A MÁV Zrt., a Magyar Mérnöki Kamara és a Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében zajló konferenciát Pál László, a MÁV Zrt. múlt héten kinevezett általános vezérigazgató-helyettese nyitotta meg.

A hidász szakembereken kívül kevesen tudják, hogy a Magyarországon meglévő körülbelül tízezer vasúti híd mintegy ötven kilométernyi hosszúságot érne el, ha egymás mögé építenék a különféle hídszerkezeteket. Egy ilyen képzeletbeli vasútvonalon a vonat az egy-két méteres hosszúságú átereszektől kezdve számos hídon haladhatna át, mint például az 1400 méter hosszú Nagyrákosi völgyhíd, vagy a 673 méter hosszú Újpesti vasúti híd. A Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodos) vonal Zala folyón átívelő völgyhídja egyébiránt hazánk és Közép-Európa leghosszabb vasúti hídszerkezete.

Noha a 2009-ben megrendezett hetedik hidásztalálkozó óta eltelt három év alatt hazánkban nagy folyami vasúti híd nem épült, az utóbbi években megindult nagyjelentőségű vasúti fővonal korszerűsítései számos híd felújítását, átépítését hozták magukkal. A Kelenföld–Székesfehérvár, a Budapest–Miskolc, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd és a Szajol–Lőkösháza vasútvonalak átereszeinek, hídjainak rekonstrukciója, korszerűsítése során már új anyagokat, technológiákat alkalmaznak, amelyekről a vasúti hidászok körében számos előadás hangzik el a három napban, de a beszámolók sorából nem maradnak ki a jelentős külföldi vasúti hídépítések, a nemzetközi kutatások eredményei és az Európai Uniós előírások sem.

A kilenc éve elkezdett, háromévente megrendezésre kerülő jelentős szakmai találkozón – melynek a pécsi régió már másodszor ad otthont – a jövő feladatai is szóba kerülnek, melynek egyik célja – mint a konferencia címe is utal rá – a nemzetközi hidászszakmai kapcsolatok fejlesztése. Ezenkívül sor kerül a Vasúti Hidak Alapítvány által létrehozott Korányi díj átadására, melyet Rosnyay András nyugdíjas tervező mérnök érdemelt ki, míg Lakatos István, a szegedi pályavasúti területi központ hídszakértő mérnöke szakmai nívódíjban részesül. A budatétényi, Növény utcai hídépítésért nívódíjat kap kivitelezőként a STRABAG Zrt. és a Közgép Zrt., valamint tervezőként az UNITEF83 Zrt. és az MSc Kft.

A VIII. Vasúti Hidász Találkozó alkalmából, a debreceni, budapesti, szegedi vasúti területek hídjait bemutató könyvek után, újabb színvonalas kiadványt jelentetett meg a Vasúti Hidak Alapítvány, Vasúti hidak a Pécsi Igazgatóság területén címmel.


Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.