Többen is használnák, de a szabályozás várat magára

Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük.

A teljes e-roller állományból mintegy 5 ezer közösségi rollert működtető Lime felmérése szerint a fővárosban ezeket az eszközöket leginkább a belvárosban használják, különösen a tömegközlekedési csomópontoknál népszerűek, és átlagosan 8-11 percig közlekednek velük, derült ki szerdán az MTI-nek küldött közleményből.

A felhasználók 41 százaléka az e-roller és a tömegközlekedési eszközök kombinációját részesíti előnyben, ezzel megoldva az "első és utolsó kilométer" megtételét - az állomás vagy a buszmegálló néha 15-20 perc sétára is lehet, és erre gyaloglás helyett gyorsabb a pár perces rollerezés.

A közlemény idézi Kárpáti Andrást, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökét, aki elmondta: az e-rollerek különösen hasznosak a városi autóforgalom okozta terhelés csökkentésében és a parkolóhelyek felszabadításában. Az alternatív közlekedési lehetőségek, köztük az elektromos roller és az ehhez szükséges infrastruktúra megfelelő elérhetősége egyre több embert késztethet arra is, hogy saját autó helyett az e-rollert válassza, megspórolva ezzel a gépkocsi fenntartási kiadásait. Részben ezt támasztják alá a felmérés adatai is: felhasználóik 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a rendszeres e-rollerhasználat miatt gyakrabban választják a tömegközlekedést és kevésbé támaszkodnak autóikra.

Kárpáti András hozzátette:

sokaknak a megosztott rollerek jelentik az első lépést: gyakori, hogy a pozitív közösségi rolleres tapasztalatok alapján vásárolnak maguknak saját használatú eszközt.

Az adatok alapján - a fővároshoz képest - vidéken a megosztott e-rolleres utak rövidebbek, jellemzően 6-9 percesek, célhoz kötöttebbek és funkcionálisabbak, valamint kiemelten népszerűek éjszaka, mivel a legtöbb vidéki városban nem elérhető éjszakai közösségi közlekedés.

A témáról itt írtunk korábban:

A tapasztalatok szerint legtöbben délután 15 és 19 óra között használják a megosztott rollereket, de egyes városrészekben már a kora reggeli óráktól egészen délután 2-ig jellemzően nagy az utak száma. Az esti órákban a kulturális programok és egyéb szórakozási lehetőségek közelében magas a használat.

A felmérés szerint a legtöbb felhasználó a 20-34 éves, a rollerezők közel 30 százaléka nők, és utóbbiak aránya folyamatosan emelkedik.

A közösségi rollerek használóinak többsége helyi lakos, a turisták aránya kevesebb mint 30 százalék.

elektromos roller
elektromos roller
Fotó: depositphotos

Varga Denise, a cég operációs vezetője a közösségi rollerekről elmondta, hogy túlnyomó többségük 25 kilogramm feletti, így az új szabályozás szerint rendelkezniük kell kötelező biztosítással.

Úgy vélte, az új KRESZ-szabályozás bevezetése is elősegítheti az e-rollerek hatékonyabb integrációját a közlekedési rendszerbe: azáltal, hogy kategorizálják és szabályozzák az e-rollerek használatát, hozzájárulhatnak a biztonság növeléséhez és a közlekedési rend fenntartásához.

A Jövő Mobilitása Szövetsége közölte azt is, hogy az elmúlt időszakban kissé megtorpant az e-rollerek számának növekedése, amit a szakértők azzal magyaráznak, hogy a felhasználók egyelőre nem tudják, hogy milyen közlekedési eszköznek minősülnek majd a rollerek, és milyen szabályozás fog rájuk vonatkozni.

A tájékoztatás szerint a szövetség aktívan részt vesz a KRESZ-módosítás előkészítésében, és várakozása szerint a helyzet tisztázódásával 20-30 százalékos növekedés várható az e-rollerek számában.


Jégdarabbal ütközött egy tengerjáró hajó

Jégdarabbal ütközött egy tengerjáró hajó 

Mivel több utas lefilmezte, a közösségi médiában több helyen is meg lehet nézni a pillanatot, amikor a hajó összeütközött a nagy jégdarabbal.
NGM-jelentés a reptér forgalmáról

NGM-jelentés a reptér forgalmáról 

Jelentősen nőtt az eddigi számok alapján ebben az évben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér teljesítménye.
Ünnepel a Holland Királyi Légitársaság

Ünnepel a Holland Királyi Légitársaság 

Kilencvenöt évvel ezelőtt nyílt meg a KLM járata Amszterdam és Budapest között.
Hétfőn nincs vasúti közlekedés Ausztria és Magyarország között

Hétfőn nincs vasúti közlekedés Ausztria és Magyarország között 

Hétfőn nem indulnak Ausztriába vonatok Magyarországról, az osztrák vasúttársaság (ÖBB) tájékoztatása szerint.
Újjászületik a Szent Jupát - frissitítve!

Újjászületik a Szent Jupát - frissitítve! 

A legendás hajóval kerülte meg a Földet Fa Nándor és Gál József.
Turkish-járatnyitás Sydney-be

Turkish-járatnyitás Sydney-be 

A török légitársaság új járat indítását jelentette be Ausztrália legnagyobb városába.
Sztrájk a brüsszeli charleroi-i reptéren, minden járat törölve

Sztrájk a brüsszeli charleroi-i reptéren, minden járat törölve 

A dolgozók sztrájkja miatt megbénult Belgium második legnagyobb repülőtere, minden járatot töröltek.
Bakancslistás ajánlat: folyami hajózás a Dunán

Bakancslistás ajánlat: folyami hajózás a Dunán 

Szintet lépett a Vista idén év elején: beépítettek programkínálatukba igényes, minden kényelmet kielégítő hajókon megvalósuló, megfizethető áron kínált, valóban jó ár-érték arányú hajóutakat.
Zöld flottabővítés a csomagküldő szolgálatnál

Zöld flottabővítés a csomagküldő szolgálatnál 

Megduplázza elektromos furgonjainak számát Budapesten a DHL.
Luxusajándékok a First és Business osztályon utazóknak

Luxusajándékok a First és Business osztályon utazóknak 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága két új, teljesen egyedi parfümmel lepi meg a First és Business osztályán utazókat, amelyeket az organikus kozmetikumairól ismert VOYA-val közösen fejlesztett ki.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.