Többen is használnák, de a szabályozás várat magára

Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük.

A teljes e-roller állományból mintegy 5 ezer közösségi rollert működtető Lime felmérése szerint a fővárosban ezeket az eszközöket leginkább a belvárosban használják, különösen a tömegközlekedési csomópontoknál népszerűek, és átlagosan 8-11 percig közlekednek velük, derült ki szerdán az MTI-nek küldött közleményből.

A felhasználók 41 százaléka az e-roller és a tömegközlekedési eszközök kombinációját részesíti előnyben, ezzel megoldva az "első és utolsó kilométer" megtételét - az állomás vagy a buszmegálló néha 15-20 perc sétára is lehet, és erre gyaloglás helyett gyorsabb a pár perces rollerezés.

A közlemény idézi Kárpáti Andrást, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökét, aki elmondta: az e-rollerek különösen hasznosak a városi autóforgalom okozta terhelés csökkentésében és a parkolóhelyek felszabadításában. Az alternatív közlekedési lehetőségek, köztük az elektromos roller és az ehhez szükséges infrastruktúra megfelelő elérhetősége egyre több embert késztethet arra is, hogy saját autó helyett az e-rollert válassza, megspórolva ezzel a gépkocsi fenntartási kiadásait. Részben ezt támasztják alá a felmérés adatai is: felhasználóik 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a rendszeres e-rollerhasználat miatt gyakrabban választják a tömegközlekedést és kevésbé támaszkodnak autóikra.

Kárpáti András hozzátette:

sokaknak a megosztott rollerek jelentik az első lépést: gyakori, hogy a pozitív közösségi rolleres tapasztalatok alapján vásárolnak maguknak saját használatú eszközt.

Az adatok alapján - a fővároshoz képest - vidéken a megosztott e-rolleres utak rövidebbek, jellemzően 6-9 percesek, célhoz kötöttebbek és funkcionálisabbak, valamint kiemelten népszerűek éjszaka, mivel a legtöbb vidéki városban nem elérhető éjszakai közösségi közlekedés.

A témáról itt írtunk korábban:

A tapasztalatok szerint legtöbben délután 15 és 19 óra között használják a megosztott rollereket, de egyes városrészekben már a kora reggeli óráktól egészen délután 2-ig jellemzően nagy az utak száma. Az esti órákban a kulturális programok és egyéb szórakozási lehetőségek közelében magas a használat.

A felmérés szerint a legtöbb felhasználó a 20-34 éves, a rollerezők közel 30 százaléka nők, és utóbbiak aránya folyamatosan emelkedik.

A közösségi rollerek használóinak többsége helyi lakos, a turisták aránya kevesebb mint 30 százalék.

elektromos roller
elektromos roller
Fotó: depositphotos

Varga Denise, a cég operációs vezetője a közösségi rollerekről elmondta, hogy túlnyomó többségük 25 kilogramm feletti, így az új szabályozás szerint rendelkezniük kell kötelező biztosítással.

Úgy vélte, az új KRESZ-szabályozás bevezetése is elősegítheti az e-rollerek hatékonyabb integrációját a közlekedési rendszerbe: azáltal, hogy kategorizálják és szabályozzák az e-rollerek használatát, hozzájárulhatnak a biztonság növeléséhez és a közlekedési rend fenntartásához.

A Jövő Mobilitása Szövetsége közölte azt is, hogy az elmúlt időszakban kissé megtorpant az e-rollerek számának növekedése, amit a szakértők azzal magyaráznak, hogy a felhasználók egyelőre nem tudják, hogy milyen közlekedési eszköznek minősülnek majd a rollerek, és milyen szabályozás fog rájuk vonatkozni.

A tájékoztatás szerint a szövetség aktívan részt vesz a KRESZ-módosítás előkészítésében, és várakozása szerint a helyzet tisztázódásával 20-30 százalékos növekedés várható az e-rollerek számában.


Sztrájk a brüsszeli charleroi-i reptéren, minden járat törölve

Sztrájk a brüsszeli charleroi-i reptéren, minden járat törölve 

A dolgozók sztrájkja miatt megbénult Belgium második legnagyobb repülőtere, minden járatot töröltek.
Bakancslistás ajánlat: folyami hajózás a Dunán

Bakancslistás ajánlat: folyami hajózás a Dunán 

Szintet lépett a Vista idén év elején: beépítettek programkínálatukba igényes, minden kényelmet kielégítő hajókon megvalósuló, megfizethető áron kínált, valóban jó ár-érték arányú hajóutakat.
Zöld flottabővítés a csomagküldő szolgálatnál

Zöld flottabővítés a csomagküldő szolgálatnál 

Megduplázza elektromos furgonjainak számát Budapesten a DHL.
Luxusajándékok a First és Business osztályon utazóknak

Luxusajándékok a First és Business osztályon utazóknak 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága két új, teljesen egyedi parfümmel lepi meg a First és Business osztályán utazókat, amelyeket az organikus kozmetikumairól ismert VOYA-val közösen fejlesztett ki.
Hazaértek paralimpikonjaink Párizsból

Hazaértek paralimpikonjaink Párizsból 

Párizsban tizenhárom sportágban közel negyven magyar sportoló küzdött.
Itt a lettek jövő nyári menetrendje

Itt a lettek jövő nyári menetrendje 

A jövő nyári menetrendben 16 új járat indul – 4 Rigából, 5 Tallinnból és 7 Vilniusból.
Parndorf-rajongóknak: közvetlen buszjárat indul az outlet-be

Parndorf-rajongóknak: közvetlen buszjárat indul az outlet-be 

A Designer Outlet Parndorf csütörtökön jelentette be Budapesten vadonatúj shuttle szolgáltatását.
Sokan utaztak BAHART-hajókkal idén nyáron

Sokan utaztak BAHART-hajókkal idén nyáron 

A hajók már a nyár végére elérték a 2 milliós utasszámot.
Újjászületik a Szent Jupát

Újjászületik a Szent Jupát 

A legendás hajóval kerülte meg a Földet Fa Nándor és Gál József.
Az OTP Travel és a Lufthansa stratégiai partnerséget kötött

Az OTP Travel és a Lufthansa stratégiai partnerséget kötött 

A környezettudatos repülés érdekében.

Interjú

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.  
Vylyan Pincészet: Feketén-fehéren, nyáron zöldre váltva

Vylyan Pincészet: Feketén-fehéren, nyáron zöldre váltva 

Indul a verjus-szüret a Villány-siklósi-borvidék egyik legjelentősebb, patinás, több mint 30 éves múlttal rendelkező pincészeténél, a Vylyan birtokon.