Többen is használnák, de a szabályozás várat magára

Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük.

A teljes e-roller állományból mintegy 5 ezer közösségi rollert működtető Lime felmérése szerint a fővárosban ezeket az eszközöket leginkább a belvárosban használják, különösen a tömegközlekedési csomópontoknál népszerűek, és átlagosan 8-11 percig közlekednek velük, derült ki szerdán az MTI-nek küldött közleményből.

A felhasználók 41 százaléka az e-roller és a tömegközlekedési eszközök kombinációját részesíti előnyben, ezzel megoldva az "első és utolsó kilométer" megtételét - az állomás vagy a buszmegálló néha 15-20 perc sétára is lehet, és erre gyaloglás helyett gyorsabb a pár perces rollerezés.

A közlemény idézi Kárpáti Andrást, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökét, aki elmondta: az e-rollerek különösen hasznosak a városi autóforgalom okozta terhelés csökkentésében és a parkolóhelyek felszabadításában. Az alternatív közlekedési lehetőségek, köztük az elektromos roller és az ehhez szükséges infrastruktúra megfelelő elérhetősége egyre több embert késztethet arra is, hogy saját autó helyett az e-rollert válassza, megspórolva ezzel a gépkocsi fenntartási kiadásait. Részben ezt támasztják alá a felmérés adatai is: felhasználóik 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a rendszeres e-rollerhasználat miatt gyakrabban választják a tömegközlekedést és kevésbé támaszkodnak autóikra.

Kárpáti András hozzátette:

sokaknak a megosztott rollerek jelentik az első lépést: gyakori, hogy a pozitív közösségi rolleres tapasztalatok alapján vásárolnak maguknak saját használatú eszközt.

Az adatok alapján - a fővároshoz képest - vidéken a megosztott e-rolleres utak rövidebbek, jellemzően 6-9 percesek, célhoz kötöttebbek és funkcionálisabbak, valamint kiemelten népszerűek éjszaka, mivel a legtöbb vidéki városban nem elérhető éjszakai közösségi közlekedés.

A témáról itt írtunk korábban:

A tapasztalatok szerint legtöbben délután 15 és 19 óra között használják a megosztott rollereket, de egyes városrészekben már a kora reggeli óráktól egészen délután 2-ig jellemzően nagy az utak száma. Az esti órákban a kulturális programok és egyéb szórakozási lehetőségek közelében magas a használat.

A felmérés szerint a legtöbb felhasználó a 20-34 éves, a rollerezők közel 30 százaléka nők, és utóbbiak aránya folyamatosan emelkedik.

A közösségi rollerek használóinak többsége helyi lakos, a turisták aránya kevesebb mint 30 százalék.

elektromos roller
elektromos roller
Fotó: depositphotos

Varga Denise, a cég operációs vezetője a közösségi rollerekről elmondta, hogy túlnyomó többségük 25 kilogramm feletti, így az új szabályozás szerint rendelkezniük kell kötelező biztosítással.

Úgy vélte, az új KRESZ-szabályozás bevezetése is elősegítheti az e-rollerek hatékonyabb integrációját a közlekedési rendszerbe: azáltal, hogy kategorizálják és szabályozzák az e-rollerek használatát, hozzájárulhatnak a biztonság növeléséhez és a közlekedési rend fenntartásához.

A Jövő Mobilitása Szövetsége közölte azt is, hogy az elmúlt időszakban kissé megtorpant az e-rollerek számának növekedése, amit a szakértők azzal magyaráznak, hogy a felhasználók egyelőre nem tudják, hogy milyen közlekedési eszköznek minősülnek majd a rollerek, és milyen szabályozás fog rájuk vonatkozni.

A tájékoztatás szerint a szövetség aktívan részt vesz a KRESZ-módosítás előkészítésében, és várakozása szerint a helyzet tisztázódásával 20-30 százalékos növekedés várható az e-rollerek számában.


Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.
A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor

A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor 

Szinte minden magyar fiatal bevet trükköket azért, hogy spóroljon a repülőjegyen.
Napi három FlixBus járat az Adriához

Napi három FlixBus járat az Adriához 

A zöld buszokkal gyorsan és környezetbarát módon juthatnak el a magyarok el a horvát tengerpart városaiba.
Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl

Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl 

Az idei év első négy hónapjának forgalmi adatai előrevetítik minden idők legmagasabb légiforgalmát az idei nyárra.
Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.