Törölték a Lufthansa-járatát? Így juthat segítséghez

Többféle segítség és szolgáltatás járhat a légitársaságok utasainak sztrájk miatti járattörlés esetére - mondta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központjának vezetője.

Kriesch Attila a Lufthansa-sztrájk kapcsán kiemelte: a vonatkozó uniós rendelet szerint járattörlés esetén a légitársaságnak többféle szolgáltatást kell felajánlania, ez lehet ingyenes átfoglalás egy másik járatra, vagy a jegyár visszatérítése.

Ha az elutazás mellett dönt az utas, a légitársaságnak a lehető legközelebbi időpontra kell átfoglalást biztosítania, vagy az utas által kért későbbi időpontra. A jogszabály nem mondja ki, hogy ugyanannak a légitársaságnak kell elvinnie az utast. Tehát ha a Lufthansa leállt, másik társaság járatával is utazhatnak, összehasonlítható szállítási feltételek mellett - tette hozzá a hatóság szakértője.

Ha az utas a járattörlés miatt nem utazik, és visszakéri a pénzt, akkor a jegyár visszatérítését 7 napon belül meg kell kapnia.

Az átfoglalás miatti várakozási idővel összefüggésben szintén költségei merülhetnek fel az utasoknak. Kriesch Attila példaként említette, ha a repülőtéren kell éjszakáznia az utasoknak, akkor a légitársaság köteles szállást felajánlani, és ésszerű arányban étkezést, frissítőt biztosítani a várakozás idejére - mondta.

Nyugta vagy számla kell az igazoláshoz

Hangsúlyozta, hogy az utasoknak minden esetben nyugtával vagy számlával kell igazolniuk a felmerült költségeket, ha a légitársaság nem biztosította a szállást, ellátást. Ezt később köteles megfizetni az utasnak.

A légitársaságnak az ellátás mellett kommunikációs eszközöket is fel kell ajánlania az utasoknak, tehát az ingyenes telefonálás és e-mail küldés lehetőségét. Ha ez nem történik meg, de az utasnak költsége keletkezett, és ezt számlával igazolja, utólag a cég köteles kifizetni azt - sorolta.

Járattörléskor és háromórás vagy hosszabb érkezési késéseknél az utasok kártalanításra jogosultak, ami távolságtól függően 250, 400, vagy 600 euró lehet. Kivétel az, ha a késést rendkívüli körülmény okozta, például időjárási esemény, és ezt a társaság igazolja.

Kriesch Attila arról nem tudott állást foglalni, hogy a Lufthansánál folyó sztrájk rendkívüli körülménynek minősül-e, erről a törölt járat indulása szerinti kijelölt tagállami végrehajtó hatóság dönt. A magyar hatóság a Budapestről induló járatok esetében illetékes - jelezte.

Közölte: minden utasnak segítenek abban, hogy melyik hatósághoz kell fordulnia, vagy miként tudja érvényesíteni a felmerült költségeit bírói úton kívül.

Szólt arról az esetről is, amikor nem törlik a járatot a sztrájk alatt, hanem a járat a távolságtól függően legalább 2-3-4 órás várható indulási késéssel tud csak közlekedni. Már ekkor gondoskodnia kell a légitársaságnak étkezésről és frissítőkről, a jegyár visszakérésére pedig öt óra elteltével van mód.

Közlése szerint az utasok az EU-n belül másik tagállami, valamint izlandi vagy norvég céggel szemben felmerülő fogyasztói panaszokkal a Magyarországon működő Európai Fogyasztói Központhoz (www.magyarefk.hu) fordulhatnak. Éves szinten 300-400 panasz érkezik a központhoz légi utasoktól, de ez a szám folyamatosan nő - jelezte Kriesch Attila.

Forrás: MTI


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.