Új magyar jármű született

Bemutatták  a cseh koprodukcióban, a bajai gyárban készült GANZ-SOR EBN8 nevű elektromos midibusz prototípusát. A jármű a „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című GINOP Plusz-2.1.1-21 pályázati felhívás támogatásával született meg. A 8 méter hosszú, alacsonypadlós jármű 45 utast tud kényelmesen szállítani, hatótávja pedig 300 kilométer. A busz „szívét”, a hajtást, valamint a szoftvert magyar szakemberek fejlesztették ki, a kocsiszekrény Csehországból érkezett.  A midibuszból jelenleg egy darab létezik, azonban a típusengedély megszerzését követően évi 50 jármű készülhet a GANZ-SOR-ból.

Busz épült Baján: a GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) megalkotta a vadonatúj GANZ-SOR-t. A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett.

 

Az új busz fejlesztése három évig tartott, a kocsiszekrény Csehországban készült, de a gép szívét, a hajtásrendszert Magyarországon alakították ki, és a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlanak.

 

A GANZ-SOR elektromos midibusz alacsonypadlós, a lenyitható rámpáknak köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik. 

Mint megtudtuk, a jelenleg 8 méter hosszú busz azért is különleges, mert növelhető a tengelytávolsága. A jármű hátsó kialakításában található géptér akár a 12,5 méter hosszú járműváltozatban in alkalmazható lehet. Hazánkban a BKK vagy a BKV Zrt. lehet a legnagyobb felvevőpiaca, az előzetes becslések szerint a fővárosban nagyjából hatvan darabra lenne igény.

A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OpCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést. A háromszor két akkumulátor 3000 kilométer hatótávolságra elegendő energiát tartalmaz.

Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik
Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik
Fotó: GTKB

 

„Kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Azt látjuk, hogy évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására”

- mondta el Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója.

Kiváló megoldás zűk városi környezetben, egyetemi campusokon, idegenforgalmi látványosságok környékén, vagy az agglomerációs közösségi közlekedés támogatására.

Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Nemes Péter, a GTKB fejlesztési irodájának vezetője elmondta, hogy nagy kihívást jelent Európában az energiatermelés módjának és összetételének új szempontjai. A forgalomszervezés kihívásai és az energiaszolgáltatás előtt álló kihívások miatt megszületett az igény egy olyan "guruló energia tárolóra", mint akár ez az új midibusz, amely akkutelepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza a villamos energiahálózatba, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.

„A GTKB 2007-ben alakult, ám maga az üzem már több mint 70 éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára” 

- mondta az ügyvezető. Pencz Rudolf hozzátette: jelenleg egy prototípus létezik a GANZ-SOR-ból, azonban a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű is elkészüljön a gyárban. 

A GTKB fejlesztési projektje: „A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése” címmel a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00081 pályázat keretében folyik. 

 


Itt a lettek jövő nyári menetrendje

Itt a lettek jövő nyári menetrendje 

A jövő nyári menetrendben 16 új járat indul – 4 Rigából, 5 Tallinnból és 7 Vilniusból.
Parndorf-rajongóknak: közvetlen buszjárat indul az outlet-be

Parndorf-rajongóknak: közvetlen buszjárat indul az outlet-be 

A Designer Outlet Parndorf csütörtökön jelentette be Budapesten vadonatúj shuttle szolgáltatását.
Sokan utaztak BAHART-hajókkal idén nyáron

Sokan utaztak BAHART-hajókkal idén nyáron 

A hajók már a nyár végére elérték a 2 milliós utasszámot.
Újjászületik a Szent Jupát

Újjászületik a Szent Jupát 

A legendás hajóval kerülte meg a Földet Fa Nándor és Gál József.
Az OTP Travel és a Lufthansa stratégiai partnerséget kötött

Az OTP Travel és a Lufthansa stratégiai partnerséget kötött 

A környezettudatos repülés érdekében.
Többen is használnák, de a szabályozás várat magára

Többen is használnák, de a szabályozás várat magára 

Általános városi közlekedési eszközzé válhat az elektromos roller?
Ünnepel a török légitársaság

Ünnepel a török légitársaság 

Hűségprogramjukkal 20 milliomodik tagjukat köszöntötték.
Leszállította árait a tajvani China Airlines

Leszállította árait a tajvani China Airlines  

Az eredeti árnál most kevesebbért lehet feljutni a China  Airlines (CI) Bécsből induló non-stop járataira Tajvanra illetve onnan további ázsiai célállomásokra.
Borszakértőkké válnak ennek a légitársaságnak a légiutas-kísérői

Borszakértőkké válnak ennek a légitársaságnak a légiutas-kísérői 

Az Emirates L'art du vin néven, háromszintű továbbképzést tart légiutas-kísérőinek.
Újra itt a 100 milliliteres szabály az EU repterein!

Újra itt a 100 milliliteres szabály az EU repterein! 

Az ACI Europe főigazgatója, Olivier Jankovec szerint minden repülőtér eleget tesz a rendelkezésnek, mert mindenhol első a biztonság.

Interjú

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.  
Vylyan Pincészet: Feketén-fehéren, nyáron zöldre váltva

Vylyan Pincészet: Feketén-fehéren, nyáron zöldre váltva 

Indul a verjus-szüret a Villány-siklósi-borvidék egyik legjelentősebb, patinás, több mint 30 éves múlttal rendelkező pincészeténél, a Vylyan birtokon.