Új magyar jármű született

Bemutatták  a cseh koprodukcióban, a bajai gyárban készült GANZ-SOR EBN8 nevű elektromos midibusz prototípusát. A jármű a „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című GINOP Plusz-2.1.1-21 pályázati felhívás támogatásával született meg. A 8 méter hosszú, alacsonypadlós jármű 45 utast tud kényelmesen szállítani, hatótávja pedig 300 kilométer. A busz „szívét”, a hajtást, valamint a szoftvert magyar szakemberek fejlesztették ki, a kocsiszekrény Csehországból érkezett.  A midibuszból jelenleg egy darab létezik, azonban a típusengedély megszerzését követően évi 50 jármű készülhet a GANZ-SOR-ból.

Busz épült Baján: a GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) megalkotta a vadonatúj GANZ-SOR-t. A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett.

 

Az új busz fejlesztése három évig tartott, a kocsiszekrény Csehországban készült, de a gép szívét, a hajtásrendszert Magyarországon alakították ki, és a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlanak.

 

A GANZ-SOR elektromos midibusz alacsonypadlós, a lenyitható rámpáknak köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik. 

Mint megtudtuk, a jelenleg 8 méter hosszú busz azért is különleges, mert növelhető a tengelytávolsága. A jármű hátsó kialakításában található géptér akár a 12,5 méter hosszú járműváltozatban in alkalmazható lehet. Hazánkban a BKK vagy a BKV Zrt. lehet a legnagyobb felvevőpiaca, az előzetes becslések szerint a fővárosban nagyjából hatvan darabra lenne igény.

A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OpCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést. A háromszor két akkumulátor 3000 kilométer hatótávolságra elegendő energiát tartalmaz.

Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik
Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik
Fotó: GTKB

 

„Kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Azt látjuk, hogy évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására”

- mondta el Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója.

Kiváló megoldás zűk városi környezetben, egyetemi campusokon, idegenforgalmi látványosságok környékén, vagy az agglomerációs közösségi közlekedés támogatására.

Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Nemes Péter, a GTKB fejlesztési irodájának vezetője elmondta, hogy nagy kihívást jelent Európában az energiatermelés módjának és összetételének új szempontjai. A forgalomszervezés kihívásai és az energiaszolgáltatás előtt álló kihívások miatt megszületett az igény egy olyan "guruló energia tárolóra", mint akár ez az új midibusz, amely akkutelepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza a villamos energiahálózatba, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.

„A GTKB 2007-ben alakult, ám maga az üzem már több mint 70 éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára” 

- mondta az ügyvezető. Pencz Rudolf hozzátette: jelenleg egy prototípus létezik a GANZ-SOR-ból, azonban a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű is elkészüljön a gyárban. 

A GTKB fejlesztési projektje: „A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése” címmel a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00081 pályázat keretében folyik. 

 


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.