Busz épült Baján: a GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) megalkotta a vadonatúj GANZ-SOR-t. A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett.
Az új busz fejlesztése három évig tartott, a kocsiszekrény Csehországban készült, de a gép szívét, a hajtásrendszert Magyarországon alakították ki, és a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlanak.
A GANZ-SOR elektromos midibusz alacsonypadlós, a lenyitható rámpáknak köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik.
Mint megtudtuk, a jelenleg 8 méter hosszú busz azért is különleges, mert növelhető a tengelytávolsága. A jármű hátsó kialakításában található géptér akár a 12,5 méter hosszú járműváltozatban in alkalmazható lehet. Hazánkban a BKK vagy a BKV Zrt. lehet a legnagyobb felvevőpiaca, az előzetes becslések szerint a fővárosban nagyjából hatvan darabra lenne igény.
A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OpCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést. A háromszor két akkumulátor 3000 kilométer hatótávolságra elegendő energiát tartalmaz.
„Kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Azt látjuk, hogy évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására”
- mondta el Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója.
Kiváló megoldás zűk városi környezetben, egyetemi campusokon, idegenforgalmi látványosságok környékén, vagy az agglomerációs közösségi közlekedés támogatására.
Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Nemes Péter, a GTKB fejlesztési irodájának vezetője elmondta, hogy nagy kihívást jelent Európában az energiatermelés módjának és összetételének új szempontjai. A forgalomszervezés kihívásai és az energiaszolgáltatás előtt álló kihívások miatt megszületett az igény egy olyan "guruló energia tárolóra", mint akár ez az új midibusz, amely akkutelepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza a villamos energiahálózatba, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.
„A GTKB 2007-ben alakult, ám maga az üzem már több mint 70 éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára”
- mondta az ügyvezető. Pencz Rudolf hozzátette: jelenleg egy prototípus létezik a GANZ-SOR-ból, azonban a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű is elkészüljön a gyárban.
A GTKB fejlesztési projektje: „A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése” címmel a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-