A British Airways-zel már régóta fúzióról tárgyaló Iberia a hosszútávú járataira kíván koncentrálni, ebben ugyanis piacvezető, ami az Európa és Latin-Amerika közötti légihídakat illeti, ráadásul ebben a szegmensben nem olyan éles a konkurenciaharc mint a rövid távú járatok piacán. Új cégét is, amely a rövid és középtávú járatainak üzemeltetéséért lesz felelős, jövedelmező, long haul üzletágának szolgálatába kívánja állítani: ezek ráhordó, illetve elosztó szerepet töltenek majd be tengerentúli járatai számára. A légitársaságot legkésőbb 2011-re hozza létre az Iberia.
Az intézkedés egy reformcsomag részét képezi, amelyet a drámaian csökkenő bevételek, a gyenge kereslet és a hatalmas veszteségek ellensúlyozására dolgozott ott ki a társaság. Ennek részét képezi a személyzeti átrendezés is, amelynek értelmében 2010-2011-ben szélnek eresztik az 55 évnél idősebb kabin személyzetet és a földi kiszolgálásból 200 embert küldenek el. Mindettől 37 millió euró megtakarítást remélnek éves szinten. A társaság a második negyedévet 72,8 millió eurós veszteséggel zárta, míg a tavalyi év azonos időszakában 21,2 millió eurós profitot könyvelt el.