Újabb hír a szmolenszki légi katasztrófáról

A szmolenszki légi katasztrófát nem a pilóták hibája, hanem egy sor szándékos, egyebek között a gép oroszországi javításakor tett intézkedés, végül pedig a levegőben történt robbanás okozta - áll abban az időközi műszaki jelentésben, amelyet szerdán hozott nyilvánosságra Varsóban a lengyel minisztériumi vizsgálóbizottság.

A dokumentumot a PAP hírügynökség tette közzé azzal egy időben, hogy az Antoni Macierewicz volt nemzetvédelmi miniszter vezette bizottság ismertette a vizsgálat eddigi eredményeit. A zárójelentés Macierewicz szerint megközelítőleg egy év múlva várható.

Az ismertetett dokumentumban semmissé nyilvánítják a 2010-2011-ben működő, Jerzy Miller akkori belügyminiszter vezette lengyel bizottság jelentését, amely eddig hivatalos lengyel álláspontnak számított, és amely a lengyel pilótákat is felelőssé tette a katasztrófáért. Macierewicz szerint a Miller-jelentés politikai nyomásgyakorlás hatására készült. Aláhúzta: a zárójelentés elkészítéséig nem fogalmazzák meg a lengyel állam újabb hivatalos álláspontját.

A szerdai jelentés szerint a gép bal szárnya a szmolenszki repülőtér előtt mintegy 900 méterrel felrobbant, és még a föld felett robbant fel a gép törzse is, így nem egy nyírfával való ütközéskor rongálódott meg, ami az orosz vizsgálóbizottság 2011-es jelentése szerint a katasztrófát okozta. 

A Macierewicz-bizottság szerint a katasztrófát "egy sor tudatos lépés" okozta, köztük felsorolják a gép oroszországi javítását, a lengyel küldöttség útja megszervezésének a módját, a gép "tudatosan téves irányítását" az orosz légiirányítók részéről, majd a gép meghibásodásait és felrobbanását.

A robbanásra a bizottság szerint a gép több tízezer roncsdarabra való szétesése, akárcsak az áldozatokon kimutatott sérülések vallanak, valamint az, hogy a lezuhant gép nem vájt ki mély krátert. Rámutattak: a robbanást nem vonta kétségbe az Oroszországi Föderáció Államközi Légügyi Bizottságának (MAK) 2011 augusztusában ismertetett jelentése sem, amely viszont az üzemanyagtartályban bekövetkezett úgynevezett hidraulikus lökéssel magyarázta ezt. 

Azt, hogy robbanás történt, Macierewicz a konferencián kétségtelennek nevezte. Elmondta viszont: még vizsgálják, mi okozta ezt, "hol helyezhették el esetleg a robbanóanyagot". A bizottság szakértői elmondták: az üzemanyag esetleges belobbanása okozta robbanás másfajta károkat okozott volna, mint amilyeneket adott esetben észleltek, és másképpen néznének ki a roncsok a földnek ütközéskor történt robbanás után is.

A konferencián Frank Taylor brit légiforgalmi szakértő rámutatott: a lengyel pilóták hibáját kiemelő orosz bizottság vizsgálata hiányos volt, többek között nem állították össze a gépet, ami az ilyen vizsgálatok nélkülözhetetlen része. Macierewicz közölte: a továbbá is Oroszországban tartott géproncs összeállítását egy virtuális modellel helyettesítik, ezen jelenleg az amerikai Nemzeti Légiforgalmi Kutatóközpontban (NIAR) dolgoznak.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.