Újabb tagok a oneworld-ben

A British Airways köré tömörülő, 10 éves fennállását ünneplő, 10 tagú légiszövetség felvette tagjai sorába a mexikó Mexicana légitársaságot, és további tagokat keres Kínában, Indiában, Oroszországban és Brazíliában.

Szeptember 24. és 26. között, közvetlenül az ausztriai választások előtt rendezték meg az idei bécsi médiavásárt. A marketing, reklám, média és kommunikációs szakma háromnapos szakvásárán így aztán a reklámhordozók legújabb technológiai trendjei és a szokásos szakmai kérdések - például a civil újságírás vagy a kereskedelmi tévék versenye - mellett a szakmabeliek olyan témákkal is előhozakodtak, mint "a média és a választási kampány" vagy a "túlzott reklámkorlátozások a médiában". Ez utóbbi címet viselő pódiumbeszélgetés nem titkolt üzenet volt a politikusok és előzetesen az új kormány felé, amellyel a szakma azt kívánta hangsúlyozni, hogy a túlzottan szigorú osztrák reklámszabályozás káros: akadályozza a gazdasági növekedést és a fogyasztó informálását is.

"Minél többet tiltanak, annál nagyobb a nyomás, hogy a hirdetők a nem-hagyományos, kevésbé kontrollálható csatornákat vegyék igénybe" - mondta Konrad Maric, az osztrák Reklám és Piackommunikációs Szövetség alelnöke. Az alkoholreklám túlzott korlátozása ellen szóló példaként a fiatalokat megcélzó, Németországban is nagyon népszerű, ún. "flatrate partykat" hozta fel, ahol a vendég egy adott összegért annyit ihat, amennyit akar. (A német sajtó és a politika többek között ezzel magyarázza a fiatalok körében egyre gyakoribb alkoholmérgezéses kórházi eseteket - L.E.) "Annyi a tiltás, hogy már mi is lassan a művészetünk határán vagyunk" - panaszolta Gerald Ganzger média- és reklámjogász is.

A túlzott reklámszabályozás nem csak az osztrákokra, de az egész unióra jellemző, ezzel tisztában voltak a pódiumbeszélgetés résztvevői is - nekünk pedig elég csak hazagondolni. Dominic Lyle, az EACA (European Association of Communication Agencies) elnöke azonban hangsúlyozta, hogy a probléma nem az uniós, hanem a nemzeti szabályozásokkal van. "Ezek sokkal szigorúbbak, mint az EU" - állította. "Brüsszelben éppen lélegzetvételnyi szünet van.

Az egészségre káros élemiszerek reklámozása tekintetében 2010-ig nem lesznek új törvények, az alkohol reklámozásával kapcsolatban egy-két éven belül várható valami egységes szabályozás, az autóreklámoknál pedig  novemberben dől el, hogy teljesülnek-e a zöldszervezetek követelései, és valóban minden médiumban a reklámfelület 20 százalékában, a főszöveggel egyforma betűnagysággal fel kell-e tüntetni a gépkocsi CO2-kibocsátását és benzinfogyasztását." - mondta el Lyle, aki szerint a problémára az egyetlen megoldás az önszabályozás: "Nem helyettesíti a törvényeket, de minél erősebb, annál nagyobb az esélye, hogy a jogalkotók nem szigorítanak a törvényeken." Megemlítette azt is, hogy a volt szocialista országokban az önszabályozás hagyomány híján még nagyon rosszul működik, a sörreklámok területén pedig a húsz olyan országból, ahol létezik etikai kódex, csupán Szlovákiában, Romániában és Magyarországon vannak még nagy fehér foltok.

Az európai szakembereket és jogalkotókat most leginkább foglalkoztató területek, az élelmiszerek, az autók és az alkohol reklámja közül (érdekes módon a nálunk vitatott cigarettareklám egyszer sem került szóba) Lyle ez utóbbin keresztül, egy workshopon mutatta be az önszabályozás eszközeit és szempontrendszerét. Bár leszögezte, a szövetség nem hisz abban, hogy az alkoholmarketingnek közvetlen befolyása lenne az alkoholfogyasztásra, vállalta, hogy az alkoholfüggőség okozta károk csökkentése céljából szemináriumokat, felvilágosító kampányokat rendez a témában, és monitorozza a tagországok alkoholreklámjait. Ha ugyanis nem bizonyul hatékonynak az önszabályozás, az Európai Bizottság 2010-ben jogalkotói eszközökhöz nyúl - tudtuk meg az EACA elnökétől. A túlzott alkoholfogyasztásra buzdító reklámok közül a workshopon első példaként egy Borsodi-reklámot láthattak a résztvevők.

Speciálisan osztrák problémaként került elő a médiavásár számos beszélgetésén ezzel szemben a reklámadó, amelynek eltörléséért évek óta lobbizik a szakma. A minden harmadik fél közreműködésével szerzett reklámbevétel után fizetendő 5 százalékot 2000. június 1. óta egységesen fizetik az osztrák médiumok, de a saját reklám is csak bizonyos esetekben kivétel alóla. Még erősebben tiltakozott a szakma az ún. tartalomadó bevezetése ellen, amelyet az Oscar-díjas Pénzhamisítók című osztrák film sikere után a Kulturális és a Pénzügyminisztérium dolgozott ki. Az újabb adóformát a nem osztrák gyártású filmek után kellene fizetni a médiumoknak, a bevételből pedig az állam a hazai filmgyártást támogatná.

A médiavásár utolsó estéjén kiosztották az ez évi állami díjakat (Staatspreis). A reklámkampány kategóriában a Billa élelmiszerhálózatnak készített kampányért Dirnberger de Felice hozta el a fődíjat, a print / out­door kategória győztese a PKP Proximity lett az osztrák államvasutaknak, az ÖBB-nek készített plakátjaival, a reklámfilm kategóriában pedig a Film Factory nyert a bécsi gyermekszínháznak készített szpottal.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



{video|id=454|width=425|height=344}

A reklámfilm kategória győztese


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.